• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det har varit så mycket annat än matlagning att jag fick nästan nostalgi att experimentera lite med en svår uppgift som heter lövbiff. Lövbiff är en sorglig historia i mitt kök då jag aldrig har lyckas att få den riktigt mör och fin som på Kina-restauranger... ...enda tills idag!

Matlagningsböcker ligger i källaren pga platsbrist här på hyllan så enda lösningen med att fixa lite lövbiff (mörad & saftig) var att Googla sig till det. Och mört blev det, det kan jag lova. Här kommer hemligheten. Den enda skillnaden mellan Kinabiff och biff Stroganov är om man ska välja kinagrönsaker/kryddor eller vitlök/tomater/tomatpuré! Hur man än gör,det ena eller det andra så är huvudingrediensen ändå "biff" som den viktigaste.

Så här ska det gå till:
  • öppna förpackningen med utskurna lövbiffskivor (ca 6-8 st.)
  • tag en skiva i taget, lägg den på skärbrädan och pudra med bikarbonat bara på ovansidan. OBS! På 8 skivor lövbiff ska du inte använda mer än 1/2 tesked bikarbonat!!!
  • sen lägger du nästa skiva över tills du har "pudrat" alla
  • nu stoppar du allt i frysen i ca 30-40 minuter (mycket lättare att strimla sen)

Dags att öppna svalen och kolla vad som finns hemma i grönsaksvägen. Nu avgörs vad det ska bli i slutändan: Stroganov eller Kina.
Grönsakerna (inkl. vitlök, gul/rödlök) ska i princip "wokas" för att behålla krispigheten. Om du gillar bambuskott (som jag), då är det lämpligt att börja med bambuskotten tillsammans med halv kopp kalvbuljong tills bambun har mjuknat. OBS! grönsakerna "wokas"separat!

Strimlad biff steker du för sig, saltar & pepprar efter smak (eller kör den med ca 1/2 dl soja utan salt som jag gjorde).

Nu har du 2 kärl, en med färdiga och knapriga grönsaker (inkl. bambuskott) och en med färdig biff, dags för ett "bröllop"! Blanda biffen med grönsaker, lägg locket på och låt vila ett tag. Jag valde ris för omväxlings skull och fräsch vår-sallad. Biffen blev den mjukaste och möraste som jag/vi någonsin har ätit under våra liv, så Kinarestauranger, vi säger bara bye, bye på ett tag...

Stroganov-Kinabiff.jpg

PS. testa dig fram med bikarbonatet, tag INTE för mycket, det behövs inte, det viktigaste är att du lägger det (HCO3) finfördelat över hela biffytan! DS.
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Detta är en rätt som vi absolut ska prova!

Har du något förslag på dryck till? Även den måste ju gifta sig till de tidigare makarna :)

//Jocke
 

möllarmor

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Växjö
HBK-Nr
2550
Medlemskap
2024
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Gammalt kinesiskt knep för att få det sämsta sega kött mört. Har provat för 20 år sedan. Det funkar med köttet ser tråkigt ut
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Detta är en rätt som vi absolut ska prova!

Har du något förslag på dryck till? Även den måste ju gifta sig till de tidigare makarna :)

//Jocke
Jag säger bara Amarone! Det är absolut värt att offra en slant på Amarone "A" (ca 200:) vid festliga tillfällen. Plan "B" är en god Ripasso för halva priset ; )
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Jag säger bara Amarone! Det är absolut värt att offra en slant på Amarone "A" (ca 200:) vid festliga tillfällen. Plan "B" är en god Ripasso för halva priset ; )

Startar vår resa till Italien och vindistrikten i norr till midsommar för fyra veckors vinprovning och sol o bad. Kanske skulle fylla frysen med lövbiff nu när det nya grillen ska få visa vad den går för.:spinny:
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Jag säger bara Amarone! Det är absolut värt att offra en slant på Amarone "A" (ca 200:) vid festliga tillfällen. Plan "B" är en god Ripasso för halva priset ; )

Ok. Italienskt m. a .o :)
Det funkar för mig!

Vi ska iväg på en 5 veckors snart. under den tiden kommer vi har provat ditt recept. Dock är vi i Frankrike och spannien, så kanske byter vi Amaronen mot en Priorat, alternativt bourgogne, om det är svårt att få tag på Italienska viner:twitcy:

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Startar vår resa till Italien och vindistrikten i norr till midsommar för fyra veckors vinprovning och sol o bad. Kanske skulle fylla frysen med lövbiff nu när det nya grillen ska få visa vad den går för.:spinny:

Tommy!
vi var där förra sommaren!
Det är helt ljuvligt! Vi var i Asti några dagar för att prova Piemonte och Barolo viner. När vi klev in hos en vinleverantör för att köpa lite vin i hans butik blev vi hembjudna till dem på middag. Han och hans familj bjöd på grillad buffel och hans egna viner. Han hade bjudit ett antal kunder som besökte butiken under dagen, så det blev en helt fantastisk kväll! Det är tydligen inte ovanligt att detta sker i Italien. Jag har hört fler som upplevt detta.
Jag kan även rekomendera hans viner. Mycket goda:)

Jag minns just nu inte vad campinegn vi stod på heter, etc, men är du inresserad av att åka dit kan vi verkligen rekomdera både camping, vinleverantör och den lilla byn!

Det är min andra (och bättre) hälft som kommer ihåg vad campingar, etc heter.:yes: Hon har även facebook, och där är hon fortfarande vän med leverantören. Vi blev även vänner med ett holländskt par som vi fortfarande håller kontakt med. Jättekul!


//Jocke
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Tommy!
vi var där förra sommaren!
Det är helt ljuvligt! Vi var i Asti några dagar för att prova Piemonte och Barolo viner. När vi klev in hos en vinleverantör för att köpa lite vin i hans butik blev vi hembjudna till dem på middag. Han och hans familj bjöd på grillad buffel och hans egna viner. Han hade bjudit ett antal kunder som besökte butiken under dagen, så det blev en helt fantastisk kväll! Det är tydligen inte ovanligt att detta sker i Italien. Jag har hört fler som upplevt detta.
Jag kan även rekomendera hans viner. Mycket goda:)

Jag minns just nu inte vad campinegn vi stod på heter, etc, men är du inresserad av att åka dit kan vi verkligen rekomdera både camping, vinleverantör och den lilla byn!

Det är min andra (och bättre) hälft som kommer ihåg vad campingar, etc heter.:yes: Hon har även facebook, och där är hon fortfarande vän med leverantören. Vi blev även vänner med ett holländskt par som vi fortfarande håller kontakt med. Jättekul!


//Jocke

Vi är lite sålda på Italien och detta blir vår tredje i ordningen till detta distrikt. Kan varmt rekommendera även Toscana distriktet och då speciellt väg 222 upp till Florens via Chianti distriktet.:wub:
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Jag förstår att ni blev sålda på Italien. Så även vi:) Dock är vi lite mer "frankofiler" gällande vinet ( i synnerhet det vin som bubblar). Vi kommer dock snart att åka tillbaka till Italien. Jag har fortfarande inte åkt runt Gardasjön t.ex. Jag ska lägga din rekomedation på minnet:)

Nedan ett kort när när vi hade bestämt att vi skulle komma till vinproducenten senare på kvällen.
Vinproducenten (Fabricio) är han som står längst till vänster. Vi övriga är de kunder som blev bjudna.

//Jocke
 

Bilagor

  • 2016-07-23 13.27.50.jpg
    2016-07-23 13.27.50.jpg
    2,8 MB · Visningar: 65

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Kanske fel plats att lägga in denna men skyller på att till denna eminenta rätt måste man ha ett vin från Italien. Här är en liten karta över vindistrikten vid Gardasjön. Kan nämnas att detta även är ett fin område att träna inför Vätternrundan.
 

Bilagor

  • Venetien - Italien.doc
    74,5 KB · Visningar: 51

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Tackar för detta Tommy!
Då blir det absolut ett Italienskt vin till denna maträtt;)
Ranko har ju redan rekommenderat en Amarone, så varför ändra detta!

Jag längtar till en tur rund Garda sjön, men den kommer nog inte ske med cykel...och de delar som sker på cykel är med våra elcyklar :) Ja, som du förstår...Vätternrundan är kanske inte min grej riktigt :twitcy:

Kul karta som du bifogade.

Ha en fantastisk sommar!

//Jocke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

... Dock är vi i Frankrike och spannien, så kanske byter vi Amaronen mot en Priorat, alternativt bourgogne, om det är svårt att få tag på Italienska viner:twitcy: //Jocke
Jag har hittat Amarone Classico i både Frankrike och Spanien, hör och häpna på Lid'ol (Lidl) som Fransmän säger... Sjysst pris också, ca 14€...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Idag skulle vi äta lövbiff, inget strimlat utan bara ett rejält elefantöra, där skarvade jag i lite väl mycket eftersom det snarare är i storleken av ett hundöra från en setter. :oops:

Då kom jag å tänka på Marianne & Rankos mattips, vi har bikarbonat hemma, varför det fanns i skåpet vet jag inte. Lövbiff är egentligen den sämsta nivån på rent kött som jag äter.

Jag pudrade in köttet med ett tunt lager och sen in i frysen, jag trodde köttet behövde ligga 2-3 timmar men den tiden hade jag inte så det fick bara bli 15-20 minuter.

Köttet blev fantastiskt, jag skulle tro att det iallafall är den bästa lövbiff jag ätit hemmavid. Jag slutade äta utskuren biff för ungefär 30 år sedan, lessnade på seg tuggummiliknande konsistens där man behöver ha en motorsåg för att ta sig igenom, att sen svälja ner dom där otuggade bollarna fick mig att inse, ska det vara kött ska det vara kött av den bättre kalibern, annars får det vara.

NÄSTA gång jag är i affären ska jag unna mig en utskuren biff som skall få samma behandling som lövbiffen fick genomgå idag, förutom att den ska få ligga i frysen betydligt längre.

Lyckas bikarbonat fixa till en utskuren biff blir jag chockerad.:yes:

Tack för ett oerhört bra tips!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Idag skulle vi äta lövbiff... Tack för ett oerhört bra tips!
Så roligt Chippen, jag blev mycket nöjd själv. Gör som så att när biffen vilat lite, arbeta in bikarbonatet med händerna och vatten, resultatet blir sagolikt.

Nu kommer ett tips till möllarmor som inte är speciellt förtjust i bikarbonat (inget fel i det). Testa gärna med KIWI på samma sätt. Lägg KIWI mellan skivorna, låt vila ett tag och "massera in" sedan med fingrarna. Fick tipset idag av ägarinnan till Kin Long i Göteborg. Hon använder båda metoderna!

Jag älskar lammracks men tycker att dom har blivit segare med åren. Ska testa både bikarbonat och KIWI nästa grillning och återkomma med resultatet :yes:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Hej,
Grannens tailändska använder mosad kivi för att möra köttet. På ICA kom jag i kontakt med en kemist som förklarade det där med entzymer för att möra kött. Han sa att jag skulle använda Dr.Oetkers bikarbonat på burk som hade större effekt än de vanliga kryddpåsarna.

Jag tyckte det var svårt att strö ut bikarmonaten jämt så jag skall prova med en sil nästa gång, en sådan där kula man har till te.
//Conny
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Det funkar också att göra en marinad med tex soja och kryddor och dessutom tillsätta 1 tsk bikarbonat. Låt köttet ligga i det några timmar (gärna i en plastpåse) så att köttet får ordentlig kontakt med marinaden.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Går det lika bra med bikarbonat på t.ex. flankstek? Skall man då pudra på båda sidorna och kanske lite mer?
:confused:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kinabiff/Stroganov lätt som en plätt!

Vet inget om flankstek men det får inte bli för mycket bikarbonat vilket kan förändra köttsmaken! Prova hellre med att gnida in Kiwi och låta flanksteken vila ett tag i kylen.

Jag använder ytterst lite bikarbonat och enbart till segt nötkött, pudrar så det knappt syns något på ytan. Mycket effektivt!
 
Toppen