• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

KeyCode Security? Varningsflagg befogat eller?

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025
Blev nyss uppringd av en käck kvinnlig försäljare från KeyCode Security i Västra Frölunda.
Hon sa att de nyckelbrickor jag hade var av utgången modell och att de skulle skicka mig nya, nu gällande brickor i stället. De nya innehöll även andra skyddsfaktorer jämfört med de tidigare.
Hon hade mina fullständiga uppgifter så när som på aktuell e-postadress som hon ville ha.
Allt detta fick jag bekräfta i en inspelning hon gjorde där hon även nämnde att jag hade ett årligt avtal med dem som jag betalade 299 kr för.
När jag avslutat samtalet insåg jag snabbt att det inte alls var detta företag vi har nyckelbrickor från och avtal med.
Jag inser att jag råkat ut för ett fräckt bondfångeri och att jag självfallet får betala för kalaset eftersom jag gladeligen bekräftat det hon läste upp.
Försökte ringa deras kundtjänst men det tutade upptaget hela tiden. Mejlade kundtjänsten och fick ett automatsvar om att de skall handlägga mitt ärende.
Är det någon av Er där ute som har avtal med eller kännedom om detta företag och deras ev. seriositet? Set att det finns många internetsidor om svårigheter att bli kvitt dem när man väl hamnat i deras nät.
Tyvärr har jag för dålig koll på alla avtal vi har eller inte och måste definitivt skärpa mig i det avseendet, men samtidigt också lära mig att direkt avsäga mig denna typ av samtal och försäljningsargument.
Tacksam för Era erfarenheter och synpunkter.
Hälsningar Kjell

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: KeyCode Security? Varningsflagg befogat eller?

Köper aldrig något direkt på tel, om det inte är jag själv som ringt upp.

Om de som ringer upp har något som verkar intressant, ber jag dom om att skicka information om vad det är för erbjudande de vill sälja med post, och att jag om jag är intresserad, själv ringer upp och beställer.

Går inte detta (vilket det oftast inte gör) är jag absolut inte intresserad.

//Tommy

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

KeyCode har en smart affärsidé. De säljer ett abonnemang och lovar att i stort sett alla borttappade nycklar kommer åter på grund av deras fiffiga nyckelbrickor. Men skulle de inte dyka upp får kunden betala för den försvunna nyckelbrickan!

Att bli av med abonnemanget är inte någon enkel sak. Det tog evinnerlig tid och nyckelbrickorna som fanns kvar skulle returneras och uppsägningen kunde bara göras med ett års uppsägningstid. Det gällde då att veta när löptiden gick ut och se till att nyckelbrickorna var returnerade innan detta datum annars åkte man på ytterligare ett års abonnemang men då var ju brickorna redan returnerade.

Jag skulle vilja varna alla för detta bondfångeriföretag med, för dem, smart affärsidé och krångliga uppsägningsmetoder samt insmickrande försäljningsmetoder. Det var till exempel inte lätt att hitta regler om att jag som kund skulle betala för försvunnen nyckelbricka som inte blev upphittad (eller kanske inte blev lämnad av upphittaren).

F

F.d. 53498

Guest

Jag tycker du skall skicka en avsägning av abonnemanget med hänvisning till ångertiden. Jag tycker du skall skicka det rekommenderat med mottagningsbevis.
Skriv oxå i brevet att du kräver ett ett kvitto på att avtalet är hävt och att all kontakt förutom skrivelsen med kvittot på uppsägning skriver kommer att betraktas som ofredande och hanteras genom anmälan till polisen. Var noggrann att spara kopior och kvitton på inlämnat rek. Ta gärna foto på det oxå.

Fortsätter dom att tjafsa efter det gör du 2 anmälningar 1 till konsumentverket
1 till polisen.

Jag har gjort så här vid ett tillfälle. Dom drog öronen åt sig och jag fick ett kvitto på uppsägningen.
Lycka till.
Anders

Gabbe

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2026

Hej, se upp med den firman. Jag har dåliga erfarenheter då jag ville säga upp mitt abonnemang. Var på semester och missade tyvärr uppsägningen av abonnemang och kunde inte på något vis få till en förståelse för detta. Företagaets svar var att jag har ingått ett avtal och inte uppmärksammat uppsägningsklausulen rätt. Jag var välkommen att säga upp abonnemang redan dagen efter den föregående abonnemangstiden gått ut, med kommentaren, "Om jag skulle få problem så skulle de göra allt för att hjälpa mig".
Jo man tackar då man ändå var tvungen att betala så var det väldigt generöst att erbjuda den tjänsten" svarade jag.

Nej se upp med dessa BONDFÅNGARE det är mitt tips.

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

hm....
Har sådana på diverse nycklar bla bilnycklar som ju är ganska dyra.
Har provat det , oavsiktligt, borttappade nycklar kom tillbaka i brev efter några veckor.
Fungerade alltså utmärkt.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Min reaktion beror inte på ev ifrågasättande av funktion eller service utan på det sättet jag blev insnärjd på.
Att helt frankt påstå att våra brickor inte fungerar mer och att de skall ersättas med nya, trots att vi inte har vare sig brickor eller avtal med dem.

Att jag föll på detta grepp beror på att vi sedan länge har motsvarande tjänst men hos ett annat motsvarande företag. Att jag vare sig uppfattade namnet på företaget jag blev uppringd av eller i hastigheten ej heller kom ihåg namnet på det företag vi är kunder hos är ju mitt misstag. Men eftersom hon pratade med mig som om vi var trogna kunder och dessutom hade uppgifterna om mig, så när som på min e-postadress, trodde jag att det var företaget vi är kunder hos som ringde.
Det som, men tyvärr för sent, satte myror i huvudet på mig var uppgiften om den årliga avgiften.
Nåväl, så kan det gå när inte haspen är på! Shit happens and it happened to me! :mad:
//Kjell

F

F.d. 29925

Guest

Regeln om muntliga avtals giltighet borde ej gälla vid telefonförsäljning. Precis som vid "dörrförsäljning" borde det finnas en ångerperiod, eller att säljbolaget måste skicka en skriftlig bekräftelse på avtalet som skall vara vidimerat vid återsändandet.

(Finns ett annat bolag med liknande upplägg "mysafety" som även har varit granskade av media.)

D

Deleted member 11118

Guest

Köper aldrig något per telefon eller vid dörren. Lever efter denna enkla regel och har aldrig haft problem. Jag ringer upp när jag vill göra ett avtal exp, telefon, el, osv

Mycket bra folk varnar här om problemet med försäljare som ringer.

F

F.d. 53358

Guest

Jag beställer inget på annat sätt än skriftligt på mitt eget papper med brevhuvud och beställningsnummer och referens. Flera har fått backa.
Kommer det en falsk faktura, som gått till kronofogden. Då ska man gå till kronofogden inom 10 dagar och bestrida den, då går bevisbördan över till företaget som ställt ut fakturan. Är fakturan falsk eller felaktig i detta läge, riskerar företaget företagsböter och dessa baseras på omsättningen, det kan bli väldigt dyrt. Företaget måste ha väldigt bra på fötterna för att gå vidare till tingsrätten.
Min son har gått igenom denna process, när han fick saltade fakturor. De rättade till fakturorna väldigt fort.

Man ska inte vara rädd för kronofogden. Man kan inte få någon anmärkning om man bestrider fakturan, då måste den gå till rätten först och få en dom att betala och betalar man inte då, får man en anmärkning.
Enligt kronofogden kostar inte rättsprocessen något för den som fått fakturan.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen