Sv: KCR
Hej Bosse och alla andra.
Det här med trimboxar till husbilar tycks vara ett stort intresse inom HBK.
Jag har lite kunskap inom området och jag skall försöka förklara vad som sker när man kopplar in KCR-box på insprutningssystemet.
En KCR trimning är en harmlös trimning som kan jämställas med ett ställbart munstycke på en moped för 30-40 år sen. En KCR box är alltså en modernare tappning på ett ställbart munstycke till en mopedförgasare.
På munstycket finns en skruv att fintrimma bränslemängden och på en KCR box finns en potentiometer som är graderad från 0 till 9. Det som sker när man skruvar på potentiometern är precis sak samma som man gjorde med munstycket på sin moped fast tvärtom.
Skillnaden mot mopedförgasaren är att man finjusterade bränslemängden och på KCR justerar man luftmängden till motorn. KCR-bxen ändrar inga andra parametrar som turbotryck eller stressar andra komponenter som hydraulpump etc.
Anledningen till att man chiptrimmar motorer är att man optimerar de fabriksinställda generella bränslevärdena som bilen levereras med. Under faktiska förhållande fintrimmar man in motorn och får därmed mer effekt samtidigt som man minskar de oförbrända partiklarna i avgaserna, resultatet blir en optimering, man skonar miljön ” något ”, man får en lägre bränsleförbrukningen samt en starkare motor.
Därför finns det positiva miljöaspekter som krånglar till det för myndigheterna att förbjuda tillverkarna att sälja dessa produkter.
Nu frågar sig den oinvigde varför inte motortillverkarna gör detta från början.
Jo, därför att motortillverkarna måste ha breda marginaler på bränsleblandningen för sina olika säljmarknader. Jorden är stor och vi lever inte med exakt samma förutsättningar.
Problemet med en bil är att den skall gå någorlunda likadant i New Mexico som i Kristinstad trots olika syremättnad i luften.
Biltillverkaren kan alltså inte ha olika programvara beroende på länders höjd över havet, detta skulle bli alltför krångligt att hålla reda på.
Men tekniken finns faktiskt utvecklad sen långt tillbaka att kunna automatiskt optimera förbränningen men den är kostsam att utveckla. Utrustningen hittas på riktigt fina supersportbilar typ Lotus Esprit V8 turbo och kallas på fackspråk MAP-sensor ( Messure Air Controll ) fritt översatt till lufttrycksmätare.
( Supersportbil = där motorn är placerad i mitten på bilen och prestanda kommer i första rummet, allt annat sekundärt )
Att utveckla denna utrustning på en dieselbil skulle vara alltför kostbar och tekniken är inte helt jämställd med en bensinmotor, den är mycket besvärligare. En dieselmotor tänder på en mängd olika bränsle till i motsatts till en bensinmotor som tvärdör redan vid små avvikelser.
Detta har små nischföretag som KCR Racing anammat och uppgiften var inte särskilt svår att lösa med en liten ställbar microprocessor som man själv får trixa med. Tyvärr så tar KCR racing ut alltför mycket betalt for sin produkter och har därmed skaffat sig antal konkurrenter. Små skumma aktörer dyker upp och vädrar lönsamma affärer med nya tvivelaktiga chips.
Jag tror personligen att KCR med BCR håller mycket hög klass på sina varor, man hör sällan något negativt om dem. Tyvärr så märker den teknik-intresserade att man får komponenter för ca 250 kr till en kostnad av 6000:-. Men ändå vill man inte ha något oprövat i bilen som ger upp när man är på semester, därför betalar man vad KCR begär.
En bra försvar till den dyra inköpskostnaden av en KCR box är att man kan flytta den med sig till nästa bil, bara kontakterna passar, med ett viktigt undantag, bilen måste vara av äldre årgång än KCR-boxen, detta för att det pågår en ständig uppgradering av hastigheten på chipsen. Tekniknivån på elektroniken måste gå hand i hand.
Personligen tror jag inte motorn eller drivlinan tar skada av en sådan måttlig effektökning som KCR boxen ger, detta hållfastighetsutrymmet har alla biltillverkare i sina konstruktioner.
Avslutningsvis vill jag ge ett råd. Om ni köper en KCR box så ställ inte potentiometern på sitt maxläge än om det är mycket frestande.
Om du gör detta och tänker besöka Andorra så kommer motorn med garanti att hacka.
En sak till, var försiktig med gasen vid låga varvtal, extra syre ger också en högre förbränningstemperatur.
- Det blev ett förbaskat långt inlägg.
Kunde skriva mer om detta men jag tror det räcker nu.
Mvh Torbjörn Rantzow