• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

KCR box

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: KCR box

Bengt-Åke...

KCR & Promotech är HELT SKILDA gällande prestanda och support kontra de boxar som säljs via Mr. Olsson! Inte ens på samma världskarta... Här får du nog läs på! ;)
Sänd mig ett PM så skall jag ge dig behövlig detalj info!

Jag ringde ju till dej men tänkte att om dom andra var intresserade så var jag nere hos Niclas på KCR och han sa att vissa boxar fungerar att programera om men det gäller att ha rätt generation .
G3 tom 2006
G5 tom 2008
G8 är det som gäller nu .

Sen finns det olika kabelsatser och han sa att du skulle ha en "Bosch 2 kontakt"

Eftersom du har en 2007:a så gick det då inte med din G3 box , men jag skall kolla vad det står på grannens box annars så finns ju Mats Olsson som jag sa och han säljer ju Speedkit box se under företags forumet .

Jag tror dock att det blir billigast att köpa en av Mats och dom fungerar bra .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hur menar du med support har jag inte haft några problem med min Speedkitbox samma sak när det gäller funktionen .
Båda boxarna gör sitt jobb när det gäller att lura parametrarna i bilens originalstyrbox .

När det gäller funktion så körde grannen sin bil 14000 mil på 2 år utan problem med sin KCR-box , jag har bara kört 2500 mil med min Speedkitbox likaså utan problem .

Det kan hända att jag inte förstod riktigt din fråga/påstående .

Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Boxarna är inte jämförbara gällande teknik! Har jag förklarat mig mer i klarspråk nu?
Sedan att det inte känns någon skillnad per sekund, så klart, hur skulle det gå till?

Tekniken i en KCR/Promitech box är klart mer avancerad gällande algoritmer än i speedkits lådor!

LCC/Life Cycle Cost... = Vad Vi får ut i Värdet av investerade pengar kontra andra produkter!

Tex. 4.700 för en box som läser turbotryck, motorgaranti, har ett utvecklingscentret värt namnet m.m. kan i mina ögon bli både prisvärt och ekonomiskt!

Och ja... Jag jag har agerat "försöks objekt" gällande speedkit!
All Heder åt Mats, men produkten och supporten han får när det det inte fungerar är rent patetisk!

Har jag förklarat mig tydligt nog? Om inte Bengt-Åke... Sänd mig då, efter min nu fråga nr2, ett PM!

//Magnus

Hur menar du med support har jag inte haft några problem med min Speedkitbox samma sak när det gäller funktionen .
Båda boxarna gör sitt jobb när det gäller att lura parametrarna i bilens originalstyrbox .

När det gäller funktion så körde grannen sin bil 14000 mil på 2 år utan problem med sin KCR-box , jag har bara kört 2500 mil med min Speedkitbox likaså utan problem .

Det kan hända att jag inte förstod riktigt din fråga/påstående .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Utveckling det var iallafall snabb utveckling då grannens bil fil agerat testbil då dom inte hade någon box till denna = 2-3 timmar från lämna -hämta så var boxen både monterad , programerad och testkörd .
Och detta var ju nere hos grundarna Kvick & Carlsson Racing .

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Förlåt en okunnig men finns det ingen möjlighet att programmera bilens egen styrbox genom att koppla in sig direkt med dator och lämpligt program?

Ungdomar som trimmar sina bilar för streetrace skaffar inte dyra boxar för att få ut mer effekt.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Skriver under på vad Stollen skriver. Boxarna går inte att jämföra.
Har också stått som "försöks objekt" av Mats boxar.

Dom fungerar på dom flesta bilar men tekniken är mycket bristfällig.
OBS! Alla boxar Mats säljer är exakt identiska och anpassas endast till respektive bil
med flytt av dipparna på kortet. När man då blir hänvisad att flytta dessa så brytar man plomberingen av boxen för att laborera sig fram.

Däremot ska Mats ha all heder av hur han hanterar detta mot kund. Ingen skugga på honom.

F

F.d. 5898

Guest

Hejsan!

Jag har kommit över en KCR-box diesel, funderade om det går att använda den på husbilen, jag upptäckte att på baksisan står det Master III G3 336q3 Volvo D5 Automat
Är det kört eller går det att stoppa in den i vår 3,0 l Fiat motor utan att det blir en massa problem?

Mvh
Pelle

Hejsan
Om du hade haft en Speedkit box hade du kunnat flytta över box och kablage rakt över .
Detta gäller de flesta D5 motorer , vissa hade krävt en liten justering inne i boxen , vilket du själv hade kunnat göra.

Hur det är med KCR vet jag ej , om det är som många påstår helt individuella programvaror mellan olika bilar eller om det är ett sätt att kunna ta ut mer pengar av kunderna.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Förlåt en okunnig men finns det ingen möjlighet att programmera bilens egen styrbox genom att koppla in sig direkt med dator och lämpligt program?

Ungdomar som trimmar sina bilar för streetrace skaffar inte dyra boxar för att få ut mer effekt.

Jo det är inga problem att programera om själva styrboxen men detta är en enklare modell av trimmning .
Mina bensinbilar är chipade i styrboxen samt är spridare utbytta för att stämma med programvaran , jag fick även byta MAPsensorn (Manifold Absolute Pressure =Insugningsrörets Absoluta Tryck) för att kunna ladda upp till 1,5 bar .
Nu skall bara dit en större turbo .

När det gäller trimma dieselbilar så har kompisen bytt programvara och spridarspetsar .

Toppen