• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

KCR box

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hejsan!

Jag har kommit över en KCR-box diesel, funderade om det går att använda den på husbilen, jag upptäckte att på baksisan står det Master III G3 336q3 Volvo D5 Automat
Är det kört eller går det att stoppa in den i vår 3,0 l Fiat motor utan att det blir en massa problem?

Mvh
Pelle

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: KCR box

Ring till dom och beskriv vad du har så får du klara besked.
Du måste definitivt byta kabelsatsen och programera om den.

KCR Tel: 0515-801 50

Stefan59

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027

Har du inte kräm så du klarar dig. Vi har samma motor och ser absolut ingen anledning att klaga.

Stefan

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Har du inte kräm så du klarar dig. Vi har samma motor och ser absolut ingen anledning att klaga.

Stefan

Kräm använder jag till något annat!!! om du menar HK så har jag så det räcker, nu var det så att jag fick tillgång till en KCR box utan betalning och undrade om den passade
till vår bil.

Vad du får att jag klagade ifrån kan jag bara undra över, du verkar inte vara riktigt påläst.

//Pelle

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jag har för övrigt också en 3,0 och klarar mig fint utan box, men jag ska å andra sidan bara flytta på 3500 kg. I en större bil vore det säkert inte så dumt.

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej

Jag har en KCR box till en 2,8 JTD 146Hk -06 som varit monterad i 2 mån om någon skulle vara intresserad

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

KCR Racing i Falköping verkar vara ett synnerligen seriöst företag som gör sin uppgift med största noggrannhet. Jag har precis varit där.
Anledningen till besöket var att det inte fanns någon passande box till min bil då motortypen var helt ny. De lockade upp mig till Falköping med löfte om 300 hk och ett riktigt rabatterat pris på boxen om de fick testa bilen.

Tyvärr fick jag inte följa med dem under testfärden, de ville förmodligen inte ha en frågvis skåning under tiden de gjorde den nya mjukvaran. Blev förpassad till ett fikarum i över två timmar.

Dock fick jag reda på en viktig detalj för din del Pelle.
Bilen och boxens elektronik måste vara av samma ålder, dvs en gammal box kan inte jobba ihop med en splitter ny motortyp. Det finns ett flertal generationer boxar framtagna.

Det bästa är att ringa KCR och prata med Niklas som är deras testförare på 0511-80150 om din befintliga box kan programmeras om. I så fall kostar det en tusenlapp plus eventuellt nya kablar.
Om du åker till Falköping så monterar de även in boxen i bilen, anslutningarna kan vara svåra att komma åt, men lätt som en plätt för Niklas som gjort det hundratals gånger.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Instämmer helt. Har haft deras boxar i två bilar nu och deras teknik är överlägsen många andra boxar.
Ok, priset är högt men dom fungerar klockrent och som T.Rantzow skriver så vid personlig kontakt så märker man att dom vet vad dom pratar om.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

KCR Racing i Falköping verkar vara ett synnerligen seriöst företag som gör sin uppgift med största noggrannhet. Jag har precis varit där.
Anledningen till besöket var att det inte fanns någon passande box till min bil då motortypen var helt ny. De lockade upp mig till Falköping med löfte om 300 hk och ett riktigt rabatterat pris på boxen om de fick testa bilen.

Tyvärr fick jag inte följa med dem under testfärden, de ville förmodligen inte ha en frågvis skåning under tiden de gjorde den nya mjukvaran. Blev förpassad till ett fikarum i över två timmar.

Dock fick jag reda på en viktig detalj för din del Pelle.
Bilen och boxens elektronik måste vara av samma ålder, dvs en gammal box kan inte jobba ihop med en splitter ny motortyp. Det finns ett flertal generationer boxar framtagna.

Det bästa är att ringa KCR och prata med Niklas som är deras testförare på 0511-80150 om din befintliga box kan programmeras om. I så fall kostar det en tusenlapp plus eventuellt nya kablar.
Om du åker till Falköping så monterar de även in boxen i bilen, anslutningarna kan vara svåra att komma åt, men lätt som en plätt för Niklas som gjort det hundratals gånger.

Men 2 timmar för att ta fram en ny programvara/version till en ny motortyp..?

Det snackas ju så mycket om "optimering" osv. Boxtillverkarna påstås ju göra det motortillverkarna inte klarar av... Hinner man med allt det på 2 timmar eller handlar det bara om att testa en "uppskruvad" programvara för att se att motorn uppför sig vettigt och bilen blir körbar?

Undrar jag då lite lätt samtidigt som jag troligen redan vet svaret;)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Men 2 timmar för att ta fram en ny programvara/version till en ny motortyp..?

Det snackas ju så mycket om "optimering" osv. Boxtillverkarna påstås ju göra det motortillverkarna inte klarar av... Hinner man med allt det på 2 timmar eller handlar det bara om att testa en "uppskruvad" programvara för att se att motorn uppför sig vettigt och bilen blir körbar?

Undrar jag då lite lätt samtidigt som jag troligen redan vet svaret;)

Boxtillverkarna gör ingenting som motortillverkarna inte klarar av. Boxtillverkarna gör det som motortillverkarna väljer bort, eller väljer att senarelägga, eftersom man då kan leverera "nya" motorer ganska kostnadseffektivt, med lite ny styrning.

Sedan har flera boxtillverkare i princip samma programvara till flera motorer men man har ett antal inställningar för att anpassa boxen till olika motorers förutsättningar.

Jag fick min Promotech omprogrammerad från min tidigare Hyundai Santa Fe, till husbilen, en Fiat Ducato -07 med 2,3 motor. Jag hade dessutom turen att det var samma kablage så priset blev ungefär till 1/10 del av en ny box.
Det innebär att min 2,3 -0,7 har ungefär samma prestanda som den nya generationens 2,3. Ett stort lyft!

Krister N

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Förresten på tal om KCR box, så har Pålle skrivit en riktigt bra artikel i den nya Husbil & Husvagn om trimboxar i allmänhet och test av en KCR-box i synnerhet. Mycket läsvärt!

Krister N

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Ja Krister, det ligger nog en hel del i det. Inte så mycket hokus pokus som det ibland görs sken av när man läser reklamen.
Inte allt för avancerat heller med tanke på hur många tillverkare av boxar det finns.
Behövs det sen "bara" 2 timmars praktiskt testande för en ny modell så...

Jag har själv en box i min bil och den åkte i bara för att få lite mer drag. Bränsleförbrukningen följde med upp också men det är det värt.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

De lockade upp mig till Falköping med löfte om 300 hk och ett riktigt rabatterat pris på boxen om de fick testa bilen.

Tror jag förstår varför de inte så gärna vill ha med bilens ägare när de testar ut en box. Läste på ett annat forum där någon beskrev vad som hände, det var inte KCR iofs.

Eftersom funktionen på den nya boxen testades på alla varvtal och under hård belastning under lång tid så pressar man motorn mycket hårt. Om den dessutom är nästan ny och inte inkörd så tror jag inte det är speciellt bra.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag ringde ju till dej men tänkte att om dom andra var intresserade så var jag nere hos Niclas på KCR och han sa att vissa boxar fungerar att programera om men det gäller att ha rätt generation .
G3 tom 2006
G5 tom 2008
G8 är det som gäller nu .

Sen finns det olika kabelsatser och han sa att du skulle ha en "Bosch 2 kontakt"

Eftersom du har en 2007:a så gick det då inte med din G3 box , men jag skall kolla vad det står på grannens box annars så finns ju Mats Olsson som jag sa och han säljer ju Speedkit box se under företags forumet .

Jag tror dock att det blir billigast att köpa en av Mats och dom fungerar bra .

Toppen