• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Kcr box !?

Husisen

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
38644
Medlemskap
2027
Hej. Finns det någon som har eller haft en kcr box monterad på husbilen. Fiat Ducato 2 8jtd? Tacksam för tips.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jag monterade en i förra husbilen 150hk 2.3 Multijet (Kabe 780 4.5t). Kördynamiken blev betydligt bättre men att tro på lägre bränsleförbrukning kan en glömma. Jag mätte detta över 100mil och det var den samma som det alltid varit på den sträckan. Hästkrafterna och det högre vridmomentet kräver energi. För lägre bränsleförbrukning ska en behöva ändra utväxlingen i diffen...
Det är nog individuellt och vilken körteknik man har. Jag har jämfört säsonger med och utan box.
Och kan konstatera att förbrukningen är minst 1 dl mindre per mil. Samt bättre körupplevelse.
Men som sagt, det är så olika erfarenheter bland de som provat på.
Så tror jag att det är väldigt individuellt.

Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Jag har byggt flera boxar med samma funktion som kcr-boxen.
Började med att köpa en till första bilen, sedan kom internet och man kunde hitta byggbeskrivning till egna boxar.
Alla funkat lika bra.
Men som någon tidigare skrivit, förbrukningen ökar något om man mäter med tankning medan färddatorn visar samma eller lägre än innan.
Det beror på att motorn "går lättare" med mer effekt tillgänglig så datorn tror att den drar mindre.
I verkligheten så tar boxen bilens egna värden för mängden diesel som ska sprutas in och höjer den lite (så mer diesel sprutas in).
Mer diesel ger mer effekt. Mer diesel ger av naturliga skäl inte lägre förbrukning.
Ovanstående är en enkel förklaring till hur boxen funkar

Gör man en trimming genom bilens databox kan man ändra fler parametrar på ett finare sätt och få momentkurvan att se annorlunda ut.
Man kan t.ex. bestämma att man ökar momentet strax över tomgång men inte på fullvarv o.s.v.

Jag har låtit en firma programmera om boxen i en vanlig saab 9-5 med 150hk.
När de var klara gick den att köra på E85, effekten ökade (med E85) till 240hk, och topphastighetspärren flyttades till 290km/h......

Husisen

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
38644
Medlemskap
2027
Husbilen var optimerad hos firma, tog bort optimeringen då gick den genom besiktningen. Därför tänkte jag kolla om boxarna kanske kan vara något att testa. Mvh

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Husbilen var optimerad hos firma, tog bort optimeringen då gick den genom besiktningen. Därför tänkte jag kolla om boxarna kanske kan vara något att testa. Mvh

Vilket fabrikat på optimering var det?
Var det med felaktiga avgasvärden besiktningen antog att den var optimerad?

Boxarna är betydligt sämre än en seriös optimering av mjukvaran.

Toppen