• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

KCR box Burstner i 710

roslagen

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1232
Medlemskap
2023
Har köpt en Burstner I710 -08.
Har tänkt köpa en KCR-box eller liknande. Därför täknte jag kolla att det inte sitter en redan, och i så fall var sitter den?

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: KCR box Burstner i 710

Jag utgår ifrån att du har en Fiat med 3 liters motor.
Om du tittar in på motorn så ser du ett Common Rail rör något nedsänkt
Under ventilkåpans framkant. Där röret tar slut till höger bör i så fall
En svart skyddsslang sitta och i den ett par kablar som du kan följa till en liten box.
Det är effektboxen.

Varför köpa en KCR box då du kan köpa en från Mats Olsson på Laptimer betydligt billigare och med samma prestanda.
Jag köpte en med två effektlägen men efter en del tester så har jag permanentat läget på högsta effekten. Det blev ingen bättre ekonomi med reducerad effekt.

F

F.d. 29925

Guest

Och nästa fråga: Varför optimera inte motortillverkaren motorererna till sin optimala prestationsförmåga?

För många år sedan (mist 50) då jag tyckte att det var roligt att kunna plocka ut så mycket effekt som möjligt ur en standardmotor insåg jag tyvärr att det även hade konsekvenser på motorns livslängd. Men visst var det roligt när man kunde få en moppe att få det "svartna framför ögonen" även om det blev ett ras stax därefter. Man letadade naturligtvis efter fel i det egna beendet istället för de parametrarna som den uursprungliga konstruktionen var tänkt för.

Men för egen del har frågan egentligen ganska liten dignitet även om jag fortfarande sällan missa en F-1 tävling på nätet eller en folkracetävling på "Kalvholmem" i Karlstad.:)

Dan-Ola

HBK Medlem
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
7150
Medlemskap
2025

Hej.
Du ringer till Falköping KCR-raicing på tel: 0515-80150 och talar om ditt reg.nummer, så skickar dom dig ett installationsformulär var du hittar din KCR-box.
Hälsn.
Dan-Ola

F

F.d. 3077

Guest

Håller med Decker varför en effektbox behövs???,Du har väl en 3 liters motor på 160 hrk.
Utom i Sverige får du köra med samma fart som tung trafik.
Denna motor har ett ypperligt vridmoment och kör man med EcoDrive så är förbrukningen mycket ekonomisk.
Med en effektbox tror inte jag att man kör snålare,i stället fräser man på lite mer,vad ska man med boxen till annars.
Föresten kan man be Fiat att dom opimerar motorn lite mer om det promt skall göras något.
Bernt

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag har monterat ett antal boxar och det som man först bör veta är ju vad det sitter för motor i bilen man har vilket inte framgår alls .

På Renault 3,0 så är det ju lättast och ta det underifrån eftersom kontakten sitter bakom den tvärställda motorn en bit ner .

På Fiats 2,3 och 2,8 så sitter den under plastkåpan .

På Mercedes satt den ööhhh komer inte ihåg men det var enkelt det också .

Det skiljer ju även var anslutningen är och var boxen är placerad .

Jo Niklas eller Clerence (KCRacing) plockar säkert fram var den skall sitta men det gör även Mats på speedkit också .

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2026

Leta upp vart commonrail röret sitter. Längst ut på ena sidan sitter det en kontakt!

Om du inom 20cm från den kontakten finner en Y-koppling, då har du en box monterad!
Följ kablen så finner du boxen 1-1½m från Y-kopplingen.

Tillägga... Det är upp till var och en att kommentera ev. effektboxar, i trådar som kommenterar det!

Men kanske inte i en tråd där någon frågar var finner just boxen!
Likaså att det är upp till var och en att montera dem, men kanske då utan inflikande kommenterar! :cool:

Även tex. Volvo tillhandahåller idag detta komplement för konsumenten!
Både som HW & som SW.

Hoppas mitt inlägg är till nytta för trådskaparen.
Mvh. Magnus

Har köpt en Burstner I710 -08.
Har tänkt köpa en KCR-box eller liknande. Därför täknte jag kolla att det inte sitter en redan, och i så fall var sitter den?

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2026

Decker...

Med förbehåll för vissa av dina nedan kommentarer så verkar du insatt i varför man önskar en effekt höjning, eller har du tappat bort ditt "ungdomliga leverne? :)

Om en fordons tillverkare idag skulle optimerna en motor mot en marknad, mot ett och samma bränsle så skulle vi se bortåt 20%+ effektökning...

+.... Garantiärenden, de minskar om man ligger inom Mycket Goooood marginal som tillverkare! ;)

Tror jag inte behöver skriva mer, "poletten" har nu förmodligen ramlat ned...

Och nästa fråga: Varför optimera inte motortillverkaren motorererna till sin optimala prestationsförmåga?

För många år sedan (mist 50) då jag tyckte att det var roligt att kunna plocka ut så mycket effekt som möjligt ur en standardmotor insåg jag tyvärr att det även hade konsekvenser på motorns livslängd. Men visst var det roligt när man kunde få en moppe att få det "svartna framför ögonen" även om det blev ett ras stax därefter. Man letadade naturligtvis efter fel i det egna beendet istället för de parametrarna som den uursprungliga konstruktionen var tänkt för.

Men för egen del har frågan egentligen ganska liten dignitet även om jag fortfarande sällan missa en F-1 tävling på nätet eller en folkracetävling på "Kalvholmem" i Karlstad.:)

F

F.d. 9573

Guest

Kanske en dum fundering
Men varför införskaffar man en KCR box till en husbil ?
Jag har fått för mig att det fins 2 anledningar för att ha en KCR box
1. För att få mer effekt
2. För att få bättre ekonomi

Men för att svara på effekt frågan är inte en husbil fel bil typ ?
Och för att få bättre ekonomi kör man inte för lite med en husbil för att kosta påstig nått för ca: 5.000:- när man sparar så lite i bränsleförbrukningen när en husbil inte körs så mycket per år.
Hur långt kan man köra för 5.000:- kontra besparingen & hur mycket skonar jag min växel låda på att jag inte ligger på ett för högt varvtal ?
Samt hur många öl/Wisky får jag inte för 5.000:- "

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023

Ja det blir en massa diskussioner och åsikter varje gång detta ämne berörs men som någon sa i sitt inlägg att det är upp till var och en om man vill köpa boxen eller ej.
Har man den så bör man tänka på att ej gasa på med för hög växel och lågt varvtal utan tänka på att ej fresta så hårt på växellådan.
Jag köpte min främst för att snabbare komma om vid omkörning och att bilen ej tappar fart i uppförsbackarna. Mitt landsvägstempo ligger på ca. 95 100 km

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kanske en dum fundering
Men varför införskaffar man en KCR box till en husbil ?
Jag har fått för mig att det fins 2 anledningar för att ha en KCR box
1. För att få mer effekt
2. För att få bättre ekonomi

Men för att svara på effekt frågan är inte en husbil fel bil typ ?
Och för att få bättre ekonomi kör man inte för lite med en husbil för att kosta påstig nått för ca: 5.000:- när man sparar så lite i bränsleförbrukningen när en husbil inte körs så mycket per år.
Hur långt kan man köra för 5.000:- kontra besparingen & hur mycket skonar jag min växel låda på att jag inte ligger på ett för högt varvtal ?
Samt hur många öl/Wisky får jag inte för 5.000:- "

Inte 17 skulle jag ge det erbjudandet på 5400:- eller som den skulle kostat 6900:- till min när det var aktuellt när jag kunde köpa en box med samma funktion för 1600:- hos Mats här på HBK ( speedkit) .

Jag köpte den för att få ännu mera effekt och inte för att bilen skulle gå billigare .

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

För några år sedan köpte vi en nästan ny Hyundai Santa Fe 2,2 CRDI. Den hade en Promotech effektbox monterad och gick mycket bra. Vi körde många tusen mil med den bilen. Den såldes för ett drygt år sedan till förmån för en Mitsubishi ASX, bensinare.

Den nye ägaren till Santa Fe:n ville inte ha boxen, så den hamnade på hyllan.

Av en tillfällighet kollade jag på Promotechs hemsida för några veckor sedan, vilken box de sålde till Fiat Ducato 2,3, 130 hk, som vi har i vår husbil. Det visade sig vara samma box och samma kablage, som den boxen vi hade på hyllan! Ett snabbt telefonsamtal, sen skickades boxen till Promotech för omprogrammering för 395:-. Nu sitter den i husbilen. Jag hade egentligen inga planer på att "boxa" den. Tyckte den hade rätt goda köregenskaper ändå. Men de har blivit ändå bättre nu. Husbilen är helt enkelt mer lättkörd. Betydligt piggare och med bättre vrid.

Det är många motorer som fått helt olika egenskaper i olika länder eller i olika versioner av samma fordon, helt enkelt för att tillverkaren förändrar programmet i fordonets dator, för att möta olika krav eller olika behov. Ett tydligt exempel är väl VW:s 140 o 170 hk dieslar, som i grunden är samma motor. Vi kan också se på Fiat Ducato 2,3, som i original versionen ger 120 hk men i husbilsversionen har man ändrat "styrningen" så att den ger 130 hk och något högre vrid, fortfarande precis samma motor. Så att man förändrar motorernas prestanda genom att "managera" dem olika, är inget hokus pokus.

Vet inte skillnaden på boxarna. Ser exempelvis att många här på forumet är väldigt nöjda med Mats boxar, som kostar betydligt mindre än de stora drakarna, som ex KCR och Promotech. Fördelen med min box, för mig, är att den inte går att ändra inställningarna, utan företaget säger sig optimera dem för varje motor. Det gör att jag inte kan hålla på att pilla....! :)

Krister N

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Tänk att det alltid ska komma inlägg i en sådan här tråd med en rak fråga att det är onödigt med dieselbox. Ni som skrivit och tycker diesel box är fel har tydligt deklarerat att ni inte är kapabla att ha en sådan.
Ofta skrivs att "vi har inte brottom" eller "när man har semester har man inte brottom" eller "åker man husbil har man inte brottom" eller "vi är lediga så vi har inte brottom" m.m.
Jag är så otroligt tacksam att just ni inte har en dieselbox eftersom ni inte skulle klara av att köra med en box installerad. Uppenbarligen tänker ni köra full gas och fortare än alla andra och me all säkerhet fortare än vad hastigheterna på vägarna gäller.

Tack för att ni inte har dieselbox monterad och utsätter oss andra för fara och skämmer ut klubben med foton på era bilar vid olyckor ni kommer att förosaka.

Tack:yes:

Toppen