• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kattlådan....

F

F.d. 29954

Guest
Det här med katter och deras låda...
Decennier har jag burit hem dyrt och ineffektivt kattsand, dvs. torkat lera, som skall klumpa sig. Tänker inte så mycket på kostnaden men böket att hålla lådan ren och luktfri. Hur kan en så rar och söt djur åstadkomma så illa luktande nr 1 & 2 ?

Av en händelse blev jag bekant med en ny system som heter PeeWee låda. Det lät så jäkla bra att jag var minst sagt reserverad och trodde inte på den, men efter jag blev påbrackad av en låda helt gratis så tänkte jag ge den en chans. Det går ut på att man dubbla lådor. Den översta har hål eller spår och på den sätter man vanlig eldnings pellets av 6mm storlek. Lika mycket som om det var vanlig kattsand, lagom att krafsa och täcka. När katten pissar i den händer något märkligt. Pelletsen förvandlas till sågspån och rinner ner i det understa lådan där man också lägger lite pellets. Men en stor del av pisset rinner rakt ned genom pelletsen och absorberas i pelletsen först i det understa lådan.
Har nu haft systemet i bruk under tre veckor, och det mest fantastiska är att det luktar inte alls. Jag har alltså inte bytt pellets under den tiden, bara kratsat bort lite som verkar fuktigt, ca varannan dag. En 15kg säck pellets kostar ca 40kr hos Byggmax. Skulle tro att den räcker minst tre gånger längre än vanlig kattsand. Här är länken för de intresserade: Den svenska kattlÃ¥dan med dubbla bottnar - PeeWee Sweden AB

Som vanligt med katter, så gillar de inte nyheter. Jag placerade den nya lådan bredvid den gamla vars skötsel jag började slarva med, inom några dagar accepterades den nya lådan, utan att behöva ge katten stryk....;)
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Kattlådan....

Nu gör ju katten inte bara nr 1 utan också nr 2. Vart tar resultatet av nr 2 vägen?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kattlådan....

Nr. 2 avlägsnar man manuellt, precis som vanligt. Det märkliga är att inte ens det luktar, fast katten täcker inte så bra med pellets. Det måste vara så på något märkligt sätt att pelletsen absorberar lukt. Jag är verkligen imponerad. Har sniffat lite i blomkrukorna ifall han protest gör någon annanstans, men icke. Idag tömde jag förresten bägge lådorna och det var en hel del sågspån, även blött, men inga starka odörer hittils...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kattlådan....

Blandningen kiss och bajs är det som skapar illaluktande odörer som mest.
 
Toppen