• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

katt i husbil?

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Hejsan, undrar om det finns någon/några som har med katten i husbilen och om det funkar bra. har ni med er klösbräda,kattlåda och vad mer?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: katt i husbil?

Hej!
Vi lärde våran 18 åriga katt Ninnie åka husbil och det gick hur bra som helst ...hon var med till Tyskland och Finland..tyvärr efter 20år i september fick vi ta det svåra beslut att ta bort henne p.g.a tumör i mage.
Kattlåda hade vi med men i man ingen klösbräda.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    43,7 KB · Visningar: 695

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: katt i husbil?

Hej,
vi har haft med vår katt sedan han var kattunge, tillsammans med först två hundar och nu bara en. Vi har med låda, klösbräda samt sele och koppel till katten. Han är van vid sele och koppel, går aldrig ut på "fri tass". I trädgården med löplina, sele och koppel. När han vill gå ut hemma sätter han sig under selen/kopplet och jamar för att få sig en tur i trädgården. Har t.o.m. fångat både möss och sorkar trots begränsad frihet. Dessutom är han yngst och är "uppfostrad" av hundar så han tycker det är naturligt med sele, det har ju hundar.
Även i bilen väntar han tills han fått på selen innan han går ut, gäller både camping och ställplats.
Karin:wink:
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
357
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: katt i husbil?

Vår katt Nizze som nu är 11 år har varit med i husbilen sedan han var 8 veckor. Sedan två år har han sällskap med vår svens danska gårdshund.

Nizze är ute katt hemma i Sverige men när vi är på resande fot så har han alltid sele och snöre. Han väntar tåligt att få på sig selen och är nyfiken på var vi stannat.

Vi har både kattlåda och klösbräda med i bilen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: katt i husbil?

Hejsan.
Min katt trivs utmärkt när man är ute och åker. Hon är sexton år nu (and still going strong :)) och har nog ca. 16.000 resmil i kroppen utan några större problem.
Hon får vara lös i bilen när vi åker, men det är inget problem, för när jag startar bilen så går hon in i sin fastspända bur och lägger sig och sover.
När jag stannar så kommer hon ut (antingen man åkt 5km. eller 50mil) för att kolla in de nya omgivningarna. Verkar det lugnt och ok. så går hon till dörren och vill gå ut ett varv (med koppel). Verkar det sk!! så hoppar hon upp på instrumentpanelen för att spana in läget noga innan beslut om att gå ut eller inte fattas.

Det man kanske bör göra, är att börja med någon kortare resa i närheten av hemmet, för en katt som börjar lägga in protest och kommer på att det här var inte kul alls, kan bli otroligt odräglig innan man till slut är hemma. Det finns en annan medlem som försökte ta med sin katt för flera år sedan och det gick alldeles åt skogen.

En annan sak man bör planera lite för i förväg är värme. De enda gånger min katt lägger in protest och talar om hur ruttet resandet är, framkommer när det börjar bli för varmt i bilen. Av detta följer en ständig jakt på skuggade parkeringar, fläktar i takfönster och ventiler samt stort solcellspaket på taket för att hålla dem igång.

M.v.h. JANKRO och BUSAN.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: katt i husbil?

Kommer ihåg en uppsatt efterlysning efter en bortsprungen katt vid Finnlines terminal i Travemünde. Den var då c:a tre veckor gammal och naturligtvis så undrade jag om katten hade kommit till rätta. Inte vet jag.
Misstänker att det lätt kan hända att en katt lätt blir skrämd i en främmande miljö och sticker iväg rätt långt för att söka trygghet. Så sele är nog en ganska bra preventiv åtgärd.
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: katt i husbil?

Vi harr 2 katter med oss, fungerar bra. Ligger i varsin bur när vi kör, annars lösa. Ska de gå ut har de sele, även hemma.
Klösbräda, toalett, låda och någon leksak så leker livet.

Helena & Rolf
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: katt i husbil?

Hej, vår katt Dennis har varit med några gånger men är inte upplärd sen liten att åka bil, så själva åkandet gillar han inte, han blir 17 år i år, han verkar trivas när vi är på plats, vi har honom lös jämt även ute, vi har en blå matta som är "hans" område, när han stiger utanför säger vi bara till och han går tillbaka (ibland får man hämta honom) :).
Här några bilder, en and passerar men han tittar bara lite och går tillbaka sen.
 

Bilagor

  • IMG_4944.JPG
    IMG_4944.JPG
    65,9 KB · Visningar: 352
  • IMG_4481.JPG
    IMG_4481.JPG
    4,1 MB · Visningar: 4
  • IMG_4482.JPG
    IMG_4482.JPG
    4,9 MB · Visningar: 4
  • bild-5.JPG
    bild-5.JPG
    96,7 KB · Visningar: 4

Magnus O

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Laxå
HBK-Nr
951
Medlemskap
2024
Sv: katt i husbil?

img004.jpg

Vi har en katt (Elvis) med oss i husbilen. Han har varit med sen födseln. Vi har en Queensbed i vår bil och i fotändan finns två utdragslådor. Vi tog bort den nedre och placerade kattlådan där. På så sätt är den inte i vägen. Äter, gör han på en vaxduk i duschen

Katten trivs jättebra i husbilen. Han älskar att ligga på ett täcke i framrutan när vi står stilla och titta på allt nytt. Katter är ju nyfikna.
 
Toppen