Sv: Katt i husbil?
Hej, ämnet har varit uppe flera gånger förr. Själv har jag en katt som nog ligger uppåt 15.000 transportmil nu och alltid varit till freds med resandet.
Jag är lite lat av mig, så jag tar mig friheten att klistra in ett inlägg som jag skrev för några år sen med några suddade meningar

.
Hej, jag har själv en katt som alltid är med mej i husbilen (hon tycker troligtvis att det är hennes husbil och jag är obetald chaffis och kock) men hon är van sedan hon var liten. Hemma är hon utekatt men vid resor accepterar hon att vara inne och "gå på lådan". -----------------------------------. ----------- på frågan om det går att ha katter med sig, så är nog det enda råd man kan ge, prova, de lär snart själva medela dig om vad de tycker genom att ta det lugnt och sova mycket eller vilt protestera mot resandet. Min katt somnar så fort jag startar motorn och vaknar först när jag stannar, om det gått fem km. eller femtio mil gör det samma. Då går hon en runda för att kolla ut genom fönstren över den nya utsikten, ser det ok. ut så vill hon gå ut ett varv, alltid med sele och koppel (det är min vilja inte hennes) -------------------------. Jag tycker absolut man skall ha koppel, även på en katt man "litar" på för det finns så mycket som kan hända som man inte råder över, jaktinstinkt, skrämmande ljud och inte minst lösa hundar. Jag vet, tyvärr av erfarenhet att en katt som flyr undan i vild panik på okända marker inte hittar tillbaka själv i första taget.
Ett problem som kan bli mycket besvärligt och som är lätt att glömma tills man blir drabbad av det är värmen en solig sommardag. De enda gånger min katt lägger in protest och talar om hur ruttet resandet är framkommer när det börjar bli för varmt i bilen. Av detta följer en ständig jakt på skuggade parkeringar, fläktar i takfönster och ventiler samt dyrt solcellspaket på taket för att hålla dem igång, men vad gör man inte för sitt husdjur....? Det jag vill ha sagt med allt det här är att om det funkar eller inte beror till största delen på katten/katterna som individer och även de besvär man som ägare är villig att ha. Prova på några kortare resor först så märker du rätt snart om det kommer att funka eller inte. ------------------------.
Lycka till och som jag skrev i det här gamla inlägget så
prova innan du gör en längre resa för en katt som inte gillar läget blir odräglig

.
M.v.h. JANKRO.