• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Katt i husbil

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Den här frihetsälskande gynnaren trivs ypperligt i husbilen,
men ogillar å det grövsta att bli förnedrad på sin stolthet och sitta inspärrad i en kattbur.

Då förvandlas han till "Terminator" och ger sig på den textilklädda fängelsehålan med stor kraft.
Bara en tidsfråga, innan han sticker ut en kloförsedd extremitet i det fria...

Däremot är han from som ett litet lamm, när han får följa med på promenad i ryggsäcken.
Uppvisar inga som helst tendenser att vilja lämna sin trygga boning.

Den här ryggsäcken har också handtag och hjul, ifall kissen konstigt nog verkar bli tyngre efter några km
och man hellre vill släpa den efter sig.

IMG_5273ka.jpg
 
F

F.d. 73249

Guest
vi är nya på detta med husbil o vill ha katten med os, inga problem så långt han gillar åka bil.
men har blivit lite nöjig över när man ska lämna han i bilen. typ om man ska gå o fika eller på något museum.
man kan ju inte ha med han överallt. Kattrygsäck är inte aktuellt sån kommer han aldrig sätta sej i
+ man får ju inte ha katten med in överallt.
blir det inbrott i bilen rymmer ju katten,
det räcker ju att man ska gå äta på autobahn o lämna bilen på parkeringen
hur tänker ni o gör ang det
 
F

F.d. 73249

Guest
om man inte kan lämna husbilen faller ju hela iden med den.
vi kör typ aldrig motorväg, endast när det strängt nödvändigt. man upplever ju inget på motorvägen
för os är resan upplevelsen inte målet. vi kommer aldrig köra ut till något ställe o bo där över en längre period
meningen är att till våren dra ut på en europa turne tyskland- frankige-belgien-holland-danmark i 14 dagar o stanna lite över allt o titta på bilmuseer, blomsterparker, slott osv.
då funkar det ju inte om den ena ska stanna i bilen, det ju inte ens säkert hemma på infarten
dom gör ju inbrott lite vart som.
eller inbrotts säkra bilen rejält.
med heolås, spännband mellan dörrena o ratkryka + montera rejäla låsbara bommer på bodelsdörren.
en uppe o en nere ala container med flera kraftiga hänglås
så man i princip behöver vinkelslip för att komma in
så det blir för besvärligt att försöka bryta sej in. tänker då det enklare att gå till nästa
eller gör man så mycket stöldskydd tänker kanske tjyven.. hmmm här måste finnas myyycket av värde
klurigt
i princip räds jag inte så mycket för inbrottet men att bli av med katten. om öppnar dörren o han springer till skogs
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Är helt inne på det @highwayman säger; Kan man inte lämna bilen faller ju precis allt med husbilandet för oss.
Katterna i transportbur medan man inte är i bilen (och under färd, det är olagligt att ha dom lösa som alla vet) är ju det givna. Då är inbrotten ett mindre problem, i allafall ur perspektivet att katterna smiter.
Har man raskatter finns såklart stöldrisk av dom, men man får väl helt enkelt låsa/skruva fast buren i bilen samt sätta på ett skapligt lås på densamma för att försvåra för tjyven.

Att däremot över-beskydda bilar tror jag agerar trigger för vilken tjyv som helst. Det är extremt enkelt att ta sig in i en bil och det är omöjligt att skydda sig emot allt (enkelt att skära ut ett förnster ur en gummilist, eller bryta upp bodelsfönster).
 
F

F.d. 73249

Guest
jag har forskat lite i hur vi ska göra, o kom oxå fram till att fängsla katten under tiden vi är borta från bilen.
det ingen raskatt men en "vanlig" bondtjyv. men värt mer för os än alla raskatter tillsammans :)
vi hittade denna på granngården.
smidigt att bara kunde klappa ihop den när man inte använder den.
platsen är ju begränsad, specielt i en plåtis
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Katter är väldigt olika, jag har sett katter i husbilar (och även utanför husbilen) där det har fungerat bra men det gäller långt ifrån alla katter. Våra två katter tål inte varandra, de vistas ogärna i samma rum och när de flera gånger om dagen går ut på sina jaktrundor så går de alltid åt olika håll och skulle vi ta in båda i husbilen skulle det vara slagsmål innan första kurvan.
Så för vår del får katterna stanna hemma när vi åker iväg, det är istället en granne med nycklar till vårt hus som ser till dem så att de alltid har mat och vatten, de får också vara inne eller ute som de vill så kan de ägna sin tid åt jakt samt att hålla reviret fritt från andra katter (mycket viktigt för dem)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det här inlägget var många år sedan jag skrev för första gången. Genom åren har jag fuskat lite men alltid skrivit att det är en lite ändrad kopia av originalet.
En av de sista kopiorna som kommer lite redigerad även här skrev jag visst när hon var 19 år gammal. Hon klarade sig några år till efter texten nedan, och slocknade när hon var 22 år gammal för ett par år sedan. Men jag tror att jag utnyttjar skriften i alla fall en gång till,,,, kanske sista.
Om det ser lite underligt ut ibland är det för en del ändringar i texten.

------------
"Hejsan, min nu 19'åriga katt har alltid varit med. Det har väl blivit runt tjugotsen mil eller så under åren.
Det har i princip aldrig varit något problem. Buren har alltid varit fastklämd mot ett ryggstöd i en bakvänd soffa och med öppen lucka. När jag startat bilen så har hon själv gått in i buren och somnat gott. Om man sedan körde fem eller femtio mil så låg hon självmant där inne och sov förutom något enstaka toabesök i lådan på golvet nedanför.
När man stannat bilen så blir det genast inspektion av platsen från bordet och genom framrutan. Om omgivningen ser ok. ut (lite grönt och sådant) så går hon till dörren för en runda med husse i koppel (kopplet är husses idé som hon finner sig i utan protest).
Ser det tråkigt ut, asfaltsparkering och rörigt med bilar och folk, så lägger hon sig ner i stället för att begrunda och studera omgivningen om det är någon vettig idé att ens pröva att gå utanför dörren.
Även lite koppelvett, går ej in där husse inte kan följa efter, för det mesta så går hon även på samma sida om en stolpe som husse, stannar innanför husbilsdörren tills kopplet är borttaget m.m.
Det enda som hon inte riktigt fått kläm på är att husse inte kan följa med under låga räcken typ sådana på parkeringsplatser m.m. Men de går ju oftast att kliva över i stället, så det är möjligt att hennes tanke är "jag går under så får husse klättra över.

Det som jag tycker kan bli lite besvärligt är ju om det börjar bli för varmt i bilen för det märks att hon inte gillar, samt att man inte heller vill utsätta katten för det även om de är byggda för mera värme än en hund.
Men fläktar, och alltid en bunt med solpaneler på taket ((som var en dyr kostnad för mer än tjugo år sedan)) har löst de största problemen för det mesta.

Nu på ålderns höst så har hon som många äldre katter ändrat sin vanor lite.
Om hon får för sig att ligga på golvet under färd så får hon ligga där. Blir hon hungrig så får hon äta. Kryper hon ner på svalaste platsen under passagerarstolen får hon ligga där.
Ja jag vet att det inte är optimalt, men hon skötte sig exemplariskt i ca. 17 år så nu får jag ge efter lite för den gamla damens idéer, för det förekommer inte något gnäll och protester, utan den lugna vilsamma semesterlunken funkar fortfarande."
-----------

Nutid igen :).
Jag skrev nyligen i tråden om fläktar att hon fick en MaxxFan till slut men hade tyvärr bara nytta av den sin sista och 22'andra sommar, men den verkade uppskattad så det var synd att den inte kom tidigare, även om jag var på gång att köpa en från USA några år innan den kom hit.
O så var det det här med solpanel för bortåt 25 år sedan........ Jag har för mig att jag slantade upp 4200:- (84:-/1W.) för min första solpanel på 50W. Med en omräkningsfaktor så motsvarar det väl nästan det dubbla i kronor i dagens läge, i alla fall säkert över 120:-/1W.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Hej, det här inlägget var många år sedan jag skrev för första gången. Genom åren har jag fuskat lite men alltid skrivit att det är en lite ändrad kopia av originalet.
En av de sista kopiorna som kommer lite redigerad även här skrev jag visst när hon var 19 år gammal. Hon klarade sig några år till efter texten nedan, och slocknade när hon var 22 år gammal för ett par år sedan. Men jag tror att jag utnyttjar skriften i alla fall en gång till,,,, kanske sista.
Om det ser lite underligt ut ibland är det för en del ändringar i texten.

------------
"Hejsan, min nu 19'åriga katt har alltid varit med. Det har väl blivit runt tjugotsen mil eller så under åren.
Det har i princip aldrig varit något problem. Buren har alltid varit fastklämd mot ett ryggstöd i en bakvänd soffa och med öppen lucka. När jag startat bilen så har hon själv gått in i buren och somnat gott. Om man sedan körde fem eller femtio mil så låg hon självmant där inne och sov förutom något enstaka toabesök i lådan på golvet nedanför.
När man stannat bilen så blir det genast inspektion av platsen från bordet och genom framrutan. Om omgivningen ser ok. ut (lite grönt och sådant) så går hon till dörren för en runda med husse i koppel (kopplet är husses idé som hon finner sig i utan protest).
Ser det tråkigt ut, asfaltsparkering och rörigt med bilar och folk, så lägger hon sig ner i stället för att begrunda och studera omgivningen om det är någon vettig idé att ens pröva att gå utanför dörren.
Även lite koppelvett, går ej in där husse inte kan följa efter, för det mesta så går hon även på samma sida om en stolpe som husse, stannar innanför husbilsdörren tills kopplet är borttaget m.m.
Det enda som hon inte riktigt fått kläm på är att husse inte kan följa med under låga räcken typ sådana på parkeringsplatser m.m. Men de går ju oftast att kliva över i stället, så det är möjligt att hennes tanke är "jag går under så får husse klättra över.

Det som jag tycker kan bli lite besvärligt är ju om det börjar bli för varmt i bilen för det märks att hon inte gillar, samt att man inte heller vill utsätta katten för det även om de är byggda för mera värme än en hund.
Men fläktar, och alltid en bunt med solpaneler på taket ((som var en dyr kostnad för mer än tjugo år sedan)) har löst de största problemen för det mesta.

Nu på ålderns höst så har hon som många äldre katter ändrat sin vanor lite.
Om hon får för sig att ligga på golvet under färd så får hon ligga där. Blir hon hungrig så får hon äta. Kryper hon ner på svalaste platsen under passagerarstolen får hon ligga där.
Ja jag vet att det inte är optimalt, men hon skötte sig exemplariskt i ca. 17 år så nu får jag ge efter lite för den gamla damens idéer, för det förekommer inte något gnäll och protester, utan den lugna vilsamma semesterlunken funkar fortfarande."
-----------

Nutid igen :).
Jag skrev nyligen i tråden om fläktar att hon fick en MaxxFan till slut men hade tyvärr bara nytta av den sin sista och 22'andra sommar, men den verkade uppskattad så det var synd att den inte kom tidigare, även om jag var på gång att köpa en från USA några år innan den kom hit.
O så var det det här med solpanel för bortåt 25 år sedan........ Jag har för mig att jag slantade upp 4200:- (84:-/1W.) för min första solpanel på 50W. Med en omräkningsfaktor så motsvarar det väl nästan det dubbla i kronor i dagens läge, i alla fall säkert över 120:-/1W.

M.v.h. JANKRO.

Våran katt har pris samma rutiner när vi starta motorn.
 

Bilagor

  • DAC7CDB2-273B-4015-B1B9-11D675ECF76E.jpeg
    DAC7CDB2-273B-4015-B1B9-11D675ECF76E.jpeg
    762,4 KB · Visningar: 32

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jankro. Jag känner igen detta:) Sele hade jag i början, men när tyska hunden (utan koppel) fick upp kattan i trädet (risk för hängning), så blev det bara snöre till halsbandet i fortsättningen. Detta räddade henne en annan gång i Kroatien (också en tysk okopplad hund) som överraskade oss bakifrån. Träd är bra:))
När vi satte oss i framsätena i bilen, så hoppade kattan till sin plats. "Nu kör vi"
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Härligt att läsa om din katt Jankro! Och att du och ni fick förmånen att vara hennes värdar i så många år! Det är stort. Vår sibiriska kattprinsessa blev "bara" 16 år. Problemet med henne på camping var att hon gick till motanfall mot framrusande hundar om jag inte fick tag på henne. Det kunde självklart gått riktigt illa, men hon kom undan med det. Oftast tvärstannade hundarna, väldigt förvånade. Katter ska ju fly och sedan sitta i träd! Gör dem inte det är det inte "fare play". Campinghundar är ju ganska ofta balanserade och sociala! Vid ett tillfälle rev hon en rottweiler som slitit sig över nosen, samtidigt som jag vrålade till. Rottan tvärstannade så ägaren kunde få tag i honom. 3,5 kg katt mot 35 kg Rottweiler, det kunde gått käpprätt...! Men hon klarade sig undan det också! Snacka om självbelåten katt! Problemet med rottweilern fick dock en fortsättning, för när ägaren fått tag i hunden som slitit sig, samlat sig efter den värsta chocken, kommenterade han: "Man ska kanske inte ha katt på camping". Då fick både rottweiler och husse lärdomsord, dels av mig, men framförallt av hustrun! Katten var vår ögonsten och matte den absoluta favoriten.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jankro. Jag känner igen detta:) Sele hade jag i början, men när tyska hunden (utan koppel) fick upp kattan i trädet (risk för hängning), så blev det bara snöre till halsbandet i fortsättningen. Detta räddade henne en annan gång i Kroatien (också en tysk okopplad hund) som överraskade oss bakifrån. Träd är bra:))
När vi satte oss i framsätena i bilen, så hoppade kattan till sin plats. "Nu kör vi"
Jag hade en smidig mindre variant av en sådandär löplina med broms som kunde dras ut bortåt sex meter om jag inte bromsade den.
Dels var det bra om hon fick bråttom in i bilen och jag inte riktigt hann med, och dels var det jättebra för hon kunde kryssa runt lite som hon ville och tyckte om utan att jag behövde följa med strax efter hela tiden.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Härligt att läsa om din katt Jankro! Och att du och ni fick förmånen att vara hennes värdar i så många år! Det är stort. Vår sibiriska kattprinsessa blev "bara" 16 år. Problemet med henne på camping var att hon gick till motanfall mot framrusande hundar................
Ja, lösa hundar som kommer till halvanfall är ett problem som egentligen är anledningen till att jag alltid körde med koppel på katten.
Som Esbjörn skriver så kan det bli problem om katten flyr, men varianten med en lös katt som vettskrämd flyr i väg i helt okänd terräng för att det kommer en hund eller något annat som verkar farligt är inget vidare heller. Det verkar som de kanske tappar orienteringen på okänd mark eller helt enkelt blir rädda för den platsen och det kan bli ett elände innan de kommer tillbaka...... Om de nu inte går in i totalförsvar i stället :p. Mitt problem i bland var också att hon hade inte vett att vara rädd för en del hundar av någon anledning....... Kanske en del påminde om någon grannhund hemma som hon hade något oskrivet avtal om fred med.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ja, lösa hundar som kommer till halvanfall är ett problem som egentligen är anledningen till att jag alltid körde med koppel på katten.
Som Esbjörn skriver så kan det bli problem om katten flyr, men varianten med en lös katt som vettskrämd flyr i väg i helt okänd terräng för att det kommer en hund eller något annat som verkar farligt är inget vidare heller. Det verkar som de kanske tappar orienteringen på okänd mark eller helt enkelt blir rädda för den platsen och det kan bli ett elände innan de kommer tillbaka...... Om de nu inte går in i totalförsvar i stället :p. Mitt problem i bland var också att hon hade inte vett att vara rädd för en del hundar av någon anledning....... Kanske en del påminde om någon grannhund hemma som hon hade något oskrivet avtal om fred med.

M.v.h. JANKRO.
Jag kanske inte skrev det, men vi hade alltid koppel på Smilla. Men med lång lina som gjorde att vi inte alltid kunde ha full kontroll. Hon satt innanför dörren när hon skulle går ut och väntade på att få bli kopplad. Likadant hemma. Man gick inte ut utan koppel! Sedan är kattens orientering väldigt beroende av de korridorer de bygger upp i sitt medvetande. Blir de skrämda utanför sitt orienteringsmönster, exempelvis i ett okänt område, kan de ha väldigt svårt att hitta tillbaka.
 
Toppen