• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Katt i husbil?

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Katt i husbil?

Selen som jag använder "Puppia" har både och så du kan välja
Var har du köpt den?
Jag köpte en enkel sele för 89:- med koppel. Tänkte att jag lägger inte så mycket pengar innan jag vet att det funkar. När jag är säker på att det går så köper jag nog en sån som du har.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sv: Katt i husbil?

Hej!
Jag har en 12år gammal katta som har varit en extrem utekatt men nu, efter en incident med en räv, har blivit omskolad till innekatt. Jag använder en sån här sele när vi är ute och går: https://www.arkenzoo.se/trixie-kattsele-med-koppel-soft-xl-113180

Det enda sättet att styra vart man skall gå är ett bestämt "Nej! Stopp!" och hålla emot i kopplet. Efter ett tag fattade hon att då var det stopp och inte läge att fortsätta in under busken (eller in på grannens tomt). Eftersom remmen runt halsen och runt magen är så breda kan man ta i riktigt ordentligt utan att katten mår dåligt. Magremmen gör att man nästan kan lyfta henne i "västen"

Hans
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Katt i husbil?

Var har du köpt den?
Jag köpte en enkel sele för 89:- med koppel. Tänkte att jag lägger inte så mycket pengar innan jag vet att det funkar. När jag är säker på att det går så köper jag nog en sån som du har.

Jag skickade efter den på nätet, finns säkert hos välsorterade djurbutiker också. Min katt fungerar bäst med ett rullkoppel på 3m
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Katt i husbil?

Ja ett rullkoppel underlättar massor. Eftersom en katt även med skapligt koppelvett vill glida runt lite och undersöka så underlättar det massor om man kan släppa ut lite lina ibland så katten får några meter extra område runt husse eller matte som då kan stå still.

flexi-koppel-new-classic-lina-svart-kntLN3.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Har försökt att få vår katt att gå i selen, det går inte så bra. Han lägger sig ner och vägra gå.
Funderar om det är rätt att tvinga katten med på våra resor. Tror han mår bättre i ett annat hem där han kan gå ut o in som han vill. Får se om vi hittar någon bland släkt o vänner som kan ta hand om honom när vi är på tur med husbilen.
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Vi har også med oss vår hankatt som tidligere var utekatt, men som nå er blitt innekatt.
Har prøvd å venne ham til å gå i sele, men føler seg ikke komfortabel med det.
Legger seg ned eller kan få litt panikk hvis han hører en ukjent lyd.
Vi har prøvd alle typer seler, men han har klart å komme seg ut av alle sammen!
Han springer da rett mot bobilen, enten inn i, eller under bobilen.
Har aldri forsvunnet fra oss.
For at han skal få være ute, har vi anskaffet et åttekantet nettingbur med tak som er lett å sette opp/slå sammen. Der setter vi inn vann og mat og et lite tøybur der han kan skjule seg. Trives veldig godt, kan være der i ca. én time før han vil inn i bobilen en liten tur, for så å vil komme ut igjen. Ellers bruker vi også Fiamma sitt tøybur som vi setter på et bord utenfor bobilen.
Han har da god oversikt og følger med på det som skjer.
IMG_5132.JPG
IMG_3549.JPG
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Ja vi får se hur vi gör. Trivs han inte i sommar så får vi lämna honom hos någon när vi drar söder ut till vintern.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
En annan fundering, hur gör ni med kattlådan? Vår katt går på lådan om det är dåligt väder annars går han ut och gör behoven ute. Han har en egen ingång i altandörren.
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Vår katt er vant til å bruke kattlådan hjemme, så vi har den stående i dusjen i bobilen.
Har lagd et traug av en tykk voksduk som hindrer kattsanden i å havne i sluket.
Bruker kattsand av typen som klumper seg, ingen lukt etterpå.
Enkelt å flytte unna når man skal bruke dusjen.
Vi har lært oss å gjenkjenne mjauingen hans når han vil på kattlådan, er han ute sammen med oss er det bare å slippe ham inn for å gå på kattlådan.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Erfarenheter från vår katt är att om hon inte kan gå ut (här hemma), för att dörren är stängd t.ex., så går hon på lådan. Utomhus må vara alternativ ett för henne, men lådan är också helt ok. När vi hade med henne på båten var det heller aldrig någon tvekan om att använda lådan.
 

Magnus O

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Laxå
HBK-Nr
951
Medlemskap
2024
Vår katt Elvis har varit med oss i husbilen sedan han var en kattunge. Han avskyr att vara i en bur så vi får acceptera att han ligger i en korg på bordet bakom förarstolen. Vi har en Queenbed och i fotändan finns två utdragslådor. Den nedersta har vi plockat bort och ställt kattlådan där för att den inte skall ta för stort utrymme i bilen. Katter betraktar allt i deras närhet som sitt därför sker det mesta på hans villkor. T.ex säger han till när han tycker att vi behöver ta rast då håller han på och jamar tills vi stannar. När han går i koppel så bestämmer han åt vilket håll vi skall gå. Får han inte som han vill så lägger han sig på marken. I övrigt så trivs han jättebra med livet i husbilen. När vi kommer på plats så flyttar vi korgen till framrutan. Där älskar han att ligga och titta ut.img004.jpg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Hej Magnus. Du har väl händelsevis inte köpt din katt (Bull) i närheten av Grängesberg för så där två sedan?
Isåfall har vi brodern(Bill) till honom boende här hos oss...
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Brodern (Bull) såldes iallafall till någon hemmahörande i Laxå, tänkte att det kunde ha varit denna...
Det är en riktigt ståtlig katt, som ni har och som alla kattägare vet, så är människan alltid underordnad.
Man får glad över, att kissen inte lägger nosen i blöt och ska bestämma färdvägen också. :cat:
 

Magnus O

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Laxå
HBK-Nr
951
Medlemskap
2024
Det finns en katt som är mycket lik Elvis i Laxå men det är en Birma, Elvis är en Ragdoll.
Färdvägen har inte Elvis haft synpunkter på än så länge men däremot har han en bestämd uppfattning om när det är dags att stiga ur sängen och den sammanfaller inte med vad vi tycker. Han börjar med att nafsa i tårna (kl 0 6.00) och hjälper inte det så börjar han att tassa försiktigt på ögonlocken och då är det bara att kliva upp för han slutar aldrig.
De flesta hundar är rädda för Elvis. Har Ni märkt samma sak med Er katt? En hunduppfödare sade till oss att Elvis har ett utseende som uppfattas som hotfullt av hundar därför blir de rädda. Det här har ju Elvis också märkt och det är han inte sen att utnyttja. Han sätter sig så nära den skrämda hunden han kan, vänder ryggen åt honom och börjar att tvätta sig och avslutar med att gäspa stort.
 

Tobo

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
25471
Medlemskap
2024
Sv: Katt i husbil?

Nu har vi köpt en billig sele för att prova hur det går. Han är ju inte riktigt nöjd med livet i ett snöre, men det kanske går bättre så småningom.
Vad jag inte riktigt fattar är varför kopplet ska sitta i bakkant av selen? Om jag vill dra honom i den riktningen som jag vill gå så drar jag ju honom i sidled. Vill han inte så bara lägger han sig ner. Vore det inte bättre ha kopplet i halsbandet istället för då kan man ju lättare styra vart han ska gå? Då drar man ju nosen i rätt riktning.
hej att dra i kopplet är ingen bra ide släpp hellre på kopplet och locka då följer kissen med låt katten styra eller lyft upp kissen en stund byt kopplet eller om det sitter fel det ska vara på nacken min katt har blivit ganska bra i koppel men man får inte ha för bråttom och inte för länge lycka till
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Våran ragdoll är en trygg katt med mycket stort självförtroende, sällskapssjuk som en hund men inte just speciellt gose-sugen, nä, lite avstånd vill han allt ha! Det finns ju gränser...

I husbilen har han tidiga vanor, börjar redan vid fem-hugget att visa sitt missnöje med att alla sover.
Dessförinnan har han irriterat krafsat på toadörren vid 03.00, den får absolut inte hållas stängd!
Det kan ju finnas något spännande där bakom... måste undersökas!
Att svära och kasta tofflor mot honom bryr han sig inte det minsta om, det är bara att masa sig upp ur sänghalmen, öppna dörren och sedan snabbt dyka ner under täcket igen innan slafen kallnar.

Samojedhunden Nikko är en morgontrött individ, sover under bordet och han plirar likt en kines med ögon smala som springor i nattmörkret och hoppas att lugnet snarast ska återvända i husbilen.
Med lite tur, kan vi ignorera katten och få sova åtminstone några fattiga timmar till.

Sedan, när jycken börjar tycka att vi är för träliga framåt 8-tiden, hoppar han med ett glatt skutt upp i våra sängar och vill dela med sig av sin morgonglädje :)
Katten som just lugnat ner sig i fotändan flyr fältet snabbt som blixten till lugnare områden.
Någon ide att sova vidare? Nä, det är bara att packa sig upp och börja ta hand om dagens bestyr.
 

Love autocamper

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Haninge
HBK-Nr
18934
Medlemskap
2024
Till våra katter köpte vi en ihopfällbar "valphage". Står på vår queenbed under färd. När hagen är ihopfälld finns det ett brett gummiband som sitter runt om hagen för att hålla ihop den. Vid färd sätter vi fast detta gummiband i en krok på sidan av sängen mot huvudändan. Inga protester från våra missar, inga ljudliga iallafall. Ha ha! Men blickar säger en del! Hagen har vi även använt ute vid stopp. Så de får lite luft utan att husse och matte "måste" promenera med dem, istället kan matte/husse ta en drink i en solstol istället20160710_163905.jpg
 

Love autocamper

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Haninge
HBK-Nr
18934
Medlemskap
2024
Valphagen står stadigt på sängen. Åker inte fram och tillbaka.
Toalådan har vi i duschutrymmet. Vår Svante (lillebror finns tyvärr inte längre)går gärna ut och gör sina behov men har inga problem att använda lådan i husbilen eller hemma vid "skitväder". När matte absolut skulle handla på Ullared i somras så följde husse20170722_134956.jpg med in på varuhuset för att kontrollera så att hon inte köpte upp hela varuhuset. Då fick jag ansvaret att passa husbilen, matte sa att jag hade varit jätteduktig! Hälsn Svante
 
Toppen