• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Katt(er) i husbil

jaxen

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4075
Medlemskap
2025
Jag har blivit med husbil och har två katter! På sommaren springer de som de vill vdíd min sommarstuga och på vintern är de innekatter (mitt i centrum av Göteborg). Finns det någon som har (sverige är fullt av kompetenta experter i de flest ämnen) erfarenhet av att ha med sig katter i husbilen?

Går det överhuvud taget att ha med sig sina katter på resor i husbilen. Hittar de tillbaka om man släpper ut dem? En sele med ett koppel kanske vore en lösning?
:swoon:
mvh och önskan om en god fortsättning
Jaxen
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Katt(er) i husbil

Jag skulle nog inte släppa katterna fria på resa. Lina och sele funkar bra när de vant sig vid det. Jag ahr bekanta som ofta har med sig katt på resa, och de har lina och sele. Skulle kisse smita behöver man inte få panik heller, de brukar inte tvär-rusa iväg, utan håller sig lite försiktigt i närheten och kommer snart tillbaka. Men jag skulle som sagt inte vilja chansa ändå!
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Katt(er) i husbil

Hej jaxen!

Vi har en hankatt som nu är 4 och ett halvt år. Han har varit med i bilen sedan han var 8 veckor gammal. Vi började med att köra runt kvarteret första gången och ökade på sträckan allt eftersom. Vi har honom alltid i koppel när vi är ute med husbilen. Hemma går han lös ute. Vi bor i villa. Har hört talas om de som släpper sina katter lösa när de stannar till med husbilen men det har vi aldrig vågat.

God fortsättning önskar Bertil och Anitha med katten Nizze
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Katt(er) i husbil

skulle faktiskt aldrig våga släppa ut vår katt utan sele och koppel. ! vi har haft honom med i 7 år, även ute i Europa. Dock har vi aldrig chansat med att ha honom lös. I bilen ligger han i frugans knä och sover, alternativt i sin korg. Nyttjar lådan help perfekt. Han har pass och alla sprutor han behöver för att få återkomma in i Sverige. (VIKTIGT) Rabies och bandmask-sprutorna är nödvändiga för att få kissen med hem till Sverige. Om Rabies- och Bandmasksprutoorna finns att läsa på Jordbruksverkets hemsidor. Allt för att få kissen med hem igen. Mjauu på Er. ALLA .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Katt(er) i husbil

Hej, jag har själv en katt som alltid är med mej i husbilen (hon tycker troligtvis att det är hennes husbil och jag är obetald chaffis och kock) men hon är van sedan hon var liten. Hemma är hon utekatt men vid resor accepterar hon att vara inne och "gå på lådan". Dina katter är ju vana att vara inne under vintern så den biten verkar ju funka. På din fråga om det går att ha katter med sig, så är nog det enda råd man kan ge, prova, de lär snart själva medela dig om vad de tycker genom att ta det lugnt och sova mycket eller vilt protestera mot resandet. Min katt somnar så fort jag startar motorn och vaknar först när jag stannar, om det gått fem km. eller femtio mil gör det samma. Då går hon en runda för att kolla ut genom fönstren över den nya utsikten, ser det ok. ut så vill hon gå ut ett varv, alltid med sele och koppel (det är min vilja inte hennes) det får bli svaret på din fråga om koppel. Jag tycker absolut man skall ha koppel, även på en katt man "litar" på för det finns så mycket som kan hända som man inte råder över, jaktinstinkt, skrämmande ljud och inte minst lösa hundar. Jag vet, tyvärr av erfarenhet att en katt som flyr undan i vild panik på okända marker inte hittar tillbaka själv i första taget.
Ett problem som kan bli mycket besvärligt och som är lätt att glömma tills man blir drabbad av det är värmen en solig sommardag. De enda gånger min katt lägger in protest och talar om hur ruttet resandet är framkommer när det börjar bli för varmt i bilen. Av detta följer en ständig jakt på skuggade parkeringar, fläktar i takfönster och ventiler samt dyrt solcellspaket på taket för att hålla dem igång, men vad gör man inte för sitt husdjur....? Det jag vill ha sagt med allt det här är att om det funkar eller inte beror till största delen på katten/katterna som individer och även de besvär man som ägare är villig att ha. Prova på några kortare resor först så märker du rätt snart om det kommer att funka eller inte. Skriv gärna och berätta senare om resultatet.

Lycka till m.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Katt(er) i husbil

Jag tycker att Jankro väldigt väl beskriver vad som gäller ang. katt i husbil! Jag spenderade >3000 spänn häromåret på ett Europass till lilla "Millan", men det var bortkastade pengar. Jag hade bara kört kortare turer med henne och det fungerade bra, tyckte jag. Sedan tog jag med henne på lite längre resor och det gillade hon inte alls. Hon blev fullständigt hysterisk och for runt som en tätting i bilen!

Man lär så länge man lever! Med detta vill jag inte säga att det inte fungerar med andra katter! En fördel måste ju vara att vänja katten vid husbilslivet när den är väldigt ung, eftersom den då kan lära sig att betrakta bilåkandet som något helt normalt och inte något att vara rädd för!

Jappe
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Katt(er) i husbil

Till Jappe
Vad tråkigt. Har du försökt med många pauser? Man kommer ju en bit på väg då också men det tar ju längre tid.

Det finns många i klubben med katt/katter som åker med i husbilen. Jag har aldrig hört någon som har problem utan allt verkar att funka jättebra. Det kommer säkert att komma in fler råd och tips här.
Lycka till med husbilsliv och katter, det kommer att gå bra hoppas vi!
 
F

F.d. 6750

Guest
Sv: Katt(er) i husbil

Hej! Vi hade våran katt altid med oss så långe som hon fans i livet! Inga konstigheter hon trivdes i bilen, hon var alltid framme vid vindrutan når bilen var parkerad! Oftas sov hon uppe på sängen, hade sandlåda i toaletten.Hoppas att det går bra mer eran katt. Hälsningar Onerva
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Katt(er) i husbil

Eva & Hasse!

Jag har försökt allt, men det funkar inte. Till saken hör att när Millan var liten skulle hon få ett nytt hem och det gjordes flera försök att få henne bortadopterad, men hon kom alltid tillbaka, eftersom hon bet och rev alla så fort hon kom åt. Hon var ständigt rädd. Till slut bestämdes att hon skulle "ta´s bort", men då fick jag för mig att jag skulle göra ett försök och sedan dess sitter jag med "skägget i brevlådan".

Idag är hon emellertid ganska harmonisk och jag vill inte utsätta henne för nya plågor, så "har man tagit f-n i båten, så får man ro´n iland"!

Tack för omtanken och ETT GOTT NYTT ÅR önskar Jappe och lilla "Millan"!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Katt(er) i husbil

Har ända sedan slutet av 70-talet haft med utekatt vid fiskeresor inom Jämtland. Sommartid lite jobbigt eftersom man kan få vänta länge på katten vid gynnsamt sorkjaktsväder, men vintertid aldrig några bekymmer. Tre olika (kastrerade han-)katter under dessa år och ingen har visat tendens att springa bort. Vid fiskeresa handlar det alltid om vildcamping och oftast utan andra fordon i närheten. Två av katterna ville gärna följa med på långpromenader.
På en campingplats skulle jag inte vilja släppa katten lös.
 
F

F.d. 4454

Guest
Sv: Katt(er) i husbil

Ni som har katter med er på resorna. Hur vistas katterna i husbilen under färd? Är de lösa eller åker de i (fastspänd) transportbur?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Katt(er) i husbil

Hej igen, som jag har skrivit om längre upp i den här spalten så har jag väl haft lite tur med hur min katt uppfattar resandet plus att hon är van från det hon var liten. Hon sover ju som sagt så fort man börjar köra och då går hon för det mesta självmant in i sin kattbur. Den står alltid fastspänd mot ett framåtriktat ryggstöd. Jag tror och tycker nog att katter bör vara inne i en fastspänd bur under färd, både för att inte störa föraren om de blir oroliga eller kelsjuka och inte heller behöva flyga iväg genom halva bilen vid en kraftig inbromsning eller om något värre händer, (om de inte ligger mot ett ryggstöd). Om de sedan vill vara där inne eller inte kan ju tyvärr vara det stora problemet, min katt stannar därinne med öppen lucka frivilligt som tur är. Om de accepterar att vara ute och resa men blir tokiga av att vara inlåsta i en bur så är det svårt att ge råd. Glad lös katt, tokig inlåst katt eller katt hemma är nog valet man får ta då. Jag skulle nog välja, glad lös katt, även om buren är att föredra.

M.v.h. JANKRO & Busan (katten)
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Katt(er) i husbil

Hej!

Här kommer en rapport från Noah ark, när jag och älskade hustrun far med husbilen så är för de mesta 5 kattor och 2 hundar med på turen och de går jättebra, men vi vill inte att kattorna eller hundarna ska va lösa när vi är på camping, vi har en massa kompost galler som vi använder när djuren ska va ute, kattorna hadde en tendens att vilja prova att hoppa över men en barsk blick från husse och dom insåg att det inte var bra att hoppas över :ball-icon:

skämt å sidor så kan jag säga att de funka bra med djur i husbil

Matdax_edited.jpg
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Katt(er) i husbil

Hej

Att skaffa en "husbilskisse" är en dröm jag har.
Jag har tre katter hemma, men ingen av dom är väldigt förtjusta i att åka bil.
Den ene blir orolig när vi kör, och den andre blir livrädd när vi stannar.
Den tredje är min yngsta dotters katt, så den får jag inte ta med mig.

Vi hade faktiskt med oss två katter till Nordkap för några år sedan.
Det var en upplevelse, kan man säga.
Den ene katten fick panik när hon var ute i koppel på en camping i Trondheim sent på kvällen. Hon surrade fast sig med flit runt ett stort träd, och smet ur selen.
Vi hittade henne som tur var efter ett tag.
Dagen efter försökte hon göra samma sak igen. Efter det, fick hon stanna inne i bilen.

Den andra katten var väldigt social och gillade promenaderna. Dom blev många och långa och gick genom snår och buskar. Men alla japaner på Nordkapsplatån, blev för mycket. Alla skulle ta kort på henne. Då fick även hon panik. Jag fick bära henne hem.

Jag tror det är viktigt att man vänjer katten vid att åka bil från början.
Därav min önskan om en egen "husbilskisse" som skulle tränas i sin uppgift från späda barnsben.
Tror även att olika raser är olika bra lämpade för resor med husbil. Välj en lugn och nyfiken ras, inte en typisk "rått-fångare", dom passar bättre hemma i trädgården.

MVH
Karianne
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Katt(er) i husbil

Hej igen! Busan vill lägga in en liten protest här. Det går alldeles utmärkt att vara en typisk ladugårdskorsning, utekatt och jägare och ändå gilla husbilsliv. Hon ber också att få påpeka det faktum att under åtta års resande så har hon faktiskt fångat två st. möss på västkusten iförd sele och koppel...så det så!!!

Hälsningar Busan & Husse.
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Katt(er) i husbil

Hej JANKRO och alla andra

Trevligt att höra att ni lyckas så bra med eran katt i bilen.
Och självklart finns det nog "bonn-katter" som är lämpade för husbilslivet också.

Min ena katt, hittade sig en alldeles speciell delikatess-restaurant i Piteå när vi var på väg hem från Nordkap. Hon satt bunden i selen i en liten slänt utanför bilen, ner mot en konstgjord å på Pite Havsbad. Hon satt där så snällt hela dagen, och vi var så imponerade över hennes lugn, tills vi såg vad hon höll på med. Jag skall väl inte beskriva det så detaljerat, men jag kan säga att det hade funnits gott om möss där nere i slänten.

Och lite längre bort, satt en annan katt - lika lugnt spanande - i slänten ner mot ån.
Ibland tittad dom på varann - som för att fråga: "Hur många har du tagit idag?"

Det var nog årets semesterupplevelse för våran Fanny.
Hon är även en rått-fångare av rang här hemma. Även om hon är av den lugnare sorten.

MVH
Karianne
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Katt(er) i husbil

Busan ber att få hälsa till Fanny med att. "Det känns aldrig fel att dryga ut dyr kattmat med lite rejält krubb."

M.V.H. JANKRO
 
F

F.d. 12166

Guest
Sv: Katt(er) i husbil

Hej. Vi är alldeles nya medlemmar i klubben,ska ge lite tips om dina katter.Vi har en katt som var med förra sommaren i vår husbil ,vi hade husvagn tidigare ,men det gick jätte bra,hon hade en stor transportbur som vi ställde på sätet.Hon är en innekatt fast vi bor i villa,hon går i lina när hon är ute. Bäst vore det om du vande katterna att vara bundna i sele,så de kan vara ute ,att släppa dem lösa är nog inte så bra.Det är lätt att de springer iväg,ock alla gillar inte katter,lätt att de går in hos dem. Hälsningar Anki Möller.
 
F

F.d. 7936

Guest
Sv: Katt(er) i husbil

Vi har i många år rest med våra katter i husvagn. I juni kommer vår husbil. Ska bli spännande. Vi har två hopfällbara burar som man kan ha ute. Fungerar jättebra. Reser också runt i hela Europa med 6 katter!
PS Liten bagatell men rätt ska vara rätt, hjärtbandsspruta är det inte, bara en tablett. Däremot får dom en spruta mot rabies. På vår hemsida finns det länkar och lite tips om att resa med katter.
Lena & Gert

32 Vilande Katter Lina Rioja Mimmi.jpg
 
Toppen