• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kathrein parabolproblem

F

F.d. 50307

Guest
Hej ! Vi har just skaffat husbil (Peugeot Cristall Champ -06) och det sitter en Kathrein HDP 170 motorstyrning och UFD 540 mottagare på den.Problemet är att parabolen inte vill röra sig (sitter fast i halvt uppfällt läge) och undrar om det är någon ide att lägga ner energi och pengar på att få den att fungera ? Analog/Digital ? Fria kanaler ? Svenska kanaler ?

Mvh Micke.

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kathrein parabolproblem

Troligen betydligt billigare med reparation än att köpa nytt. Om man nu absolut skall ha en parabol.
Fast väldigt bra att kunna ta in svenska nyheter när inte marknätet räcker till.

F

F.d. 9142

Guest

Hej
Kolla först om själva huvudet sitter där det ska.Det styr parabolen mot satelliten.om detta inte hjälper klättra upp på taket med en flaska 5,56 rostlösare och be någon starta parabolen spreja sedan överallt som den ser ut att röra sig.kolla även att alla kablar är hela och tätt Hade själv på den förra husbilen problem med att den fastnade lite rostlösare löste besvären.
Önskar lycka till
Tödde och Mödde

F

F.d. 29876

Guest

Hej,

Jag hade samma fel. Ringde till Kathein och fick beskedet att softvaran i kontrollenheten var skadad och att jag skulle skicka enheten till dem för att få ny softvara.

Blev ganska dyrt: softvaran ca 200 kr och frakten ca 1000 kr.

Mvh Bengt

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej Bengt.
Har du möjligen kontaktuppgifter till Kathrein ? Har försökt hitta på nätet men misslyckats. Tack på förhand.
Mvh / Roland

F

F.d. 4444

Guest

Hei,
Har hatt samme problem, men kontaktet firmaet som monterer denne typen parabol. De fant feilen og raparerte, var en dårlig minuskontakt som kuttet bildet og forbindelsen til parabolen. Slikt kan bare fagfolk reparere.
Hilsen Kari

F

F.d. 29876

Guest

Hej Bengt.
Har du möjligen kontaktuppgifter till Kathrein ? Har försökt hitta på nätet men misslyckats. Tack på förhand.
Mvh / Roland

Hej,

Werksreparaturstelle
ESC Elektronik Service
Chiemgau GmbH
Bahnhofstrasse 108

83224 Grassau

Sammelruf:
Tel. 08641 / 9545-0
Fax 08641 / 954535 + 954536
e-mail: service@esc-kathrein.de
http://www.esc-kathrein.de

Jag mailade till dem och förklarade hur det gick till när antennupplyftningen hängde sig:

"Jag råkade trycka på fjärrkontrollen när antennen höll på att resa sig. Vilken knapp jag tryckte på minns jag inte."

Jag fick genast svaret att jag skulle skicka kontrollboxen för att få ny programvara.

Vid ett senare tillfälle besökte jag dem i Grassau eftersom mekaniken i antennstyrningen glappade så att det var svårt att få antennen bra inriktad.
De bytte en sliten växelskruv och gjorde lite andra justeringar. Jag hade haft antennen i 4 år men det gick ändå på garantin!

Mvh Bengt

Toppen