• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Katalysatorskydd

F

F.d. 14324

Guest
Såg i en annan tråd om bekymret med stulna katalysatorer, jag vet inte hur vanligt det är eller om prylen jag länkar till fungerar bra, men man kanske ska ställa kostnaden för ett sånt här skydd mot summan av självrisken om man har sin husbil förvarad på ett oskyddat ställe.

ArmaCat - Catalytic Converter Protection Security Casing, Anti-Theft Device

95 pund + frakt är den enda prisuppgiften jag hittar på hemsidan, men jag har inte kollat om de skickar till sverige.

mvh jocke
 
F

F.d. 6185

Guest
Sv: Katalysatorskydd

Den va inte dum den och vettigt material har dom använt.
Och visst allt går att ha sönder men rostfritt stål/wire e hårt både att såga i och klippa så en chans att dom tar husbilen bredvid e stor :wub:

Kram...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Katalysatorskydd

En rörkapare till avgasrör Kr. 300:- plus en bultsax 150:- är allt som behövs och finns hos Biltema. Ganska ljudlöst.

Det som kanske kan fungera är att montera en "fajklamndasond" på katalysatorn som kopplas till bilens larm så att larmet går när de klipper kabeln. Enbart en kabel till larmet går nog lätt att lura.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Katalysatorskydd

Frågan är om de använder tigersåg, rörkap eller vinkelslip?
Använder de vinkelslip funkar inget av dessa skydd.

Man får väl hoppas att någon snor hjulen först så kommer de inte åt katten:wub:

Hur illa är det egentligen när vissa snor allt de kan koma åt!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Katalysatorskydd

Bra :wink:
blev lite fundersam bara på att bra saker döms bort utan anledning här ibland,

kram...
--------------------------------------------------------------------------------------------

Hej och sorry :).

Bra saker skall absolut inte dömmas ut utan anledning, men att en vajer skall avskräcka några experter som har som "yrke" att plocka fem, sex katalysatorer från bilar på en gång, verkar väldigt långsökt. De har nog inte några större problem att få av en vajer om de har siktat in sig på just den bilen.

Men det är klart om man har fem meter, sjudubbel vajer som i You Tube filmen så kanske de ger upp med risk för att trassla in sig och fastna :D.
Men, men....................

Det jä....a är väl att man ens skall behöva bekymmra sig om att några har som yrke att åka omkring och stjäla katalysatorer.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Katalysatorskydd

Nästa man till rakning: CatClamp Catalytic Converter Lock - YouTube
Fler vajrar att klippa och det kanske kan vara utmattande.

Decker, en fejkad lambdasond var klurigt, enda nackdelen jag kan komma på är att batteriet måste vara anslutet jämt. Inte alla som har det anslutet under vintervilan.

mvh jocke

Tanken är att svetsa på en "svetsmutter" (art.nr. 79-920 biltema) och ansluta en slaktad L-sond där kablarna kortsluts och sedan ansluts till larmets NC ingång. Det skulle innebära att larmet går igång när man klipper kabeln.

För övrigt undrar jag om de faktiskt använder nycklar när de skruvar eller helt enkelt kapar?

De som anser att en wire är ett fullgott skydd får naturligtvis installera anordningen. Men jag tro inte att det avskräcker tjyven. Dvs man kan använda de kulorna till något annat trevligt.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen