• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kastrering av hund

F

F.d. 9418

Guest
Nu har ni förlorat en kund Arken zoo Göteborg/Sisjön och alla andra Arken butiker. När man låter en veterinär skriva en propaganda artikel för kastrering utan att ta upp de negativa sidorna med en kastrering så leder det också till att ni förlorar en kund. För Er som inte läst artikeln i deras reklamblad så finns den här om ni scrollar en bit http://www.anpdm.com/newsletterweb/41465F427949475D4B72484459/49425A46754440514673424A5F4
 

erwin

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9922
Medlemskap
2022
Sv: kastrering av hund

vi har kastrerat vår hund och det är det bästa vi gjort. hunden mådde inte bra när tikarna löpte och det gör dom 2 ggr året. har många tikar där jag bor. det enda du måste tänka på är att inte ge hunden mycket mat och rasta den ofta , bra både för dig och hunden, några annat har vi inte upptäckt efter 8 år.:wub:
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: kastrering av hund

Teddi...

Vi kastrerade vår ena tik för någon månad sedan och troligt så räddade det hennes liv. Tänk lite innan du skriver att man skändar hunden via kastrering. Våt tik har blivit en mycket gladare hund och nu kommer hon få ett behagligare liv. Det märks på hennes förvandlig!

För oss var det verkligen ingen rolig historia, då vi tänkt använda vår tyska tik till avel. Men cystor på äggstockar och i livmodern gjorde detta nödvändigt. Att behandla cystor är långdraget med mycket medicinering med dåliga prognoser. Hellre en frisk hund än en hund som har ont.

Det är inte självklart att hunden mår bättre utan kastrering.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: kastrering av hund

Häller med Lovisa till 100%!!! Vi har bla precis den erfarenheten med en tumör stor som ett ägg på livmodern.

Jag undrar varför så gott som alla andra "västerländska" länder kastrerar mycket mer än Sverige när det gäller hundar. Kommer vi till katt eller häst är vi inte alls så restriktiva, knepigt...
 
F

F.d. 53065

Guest
Sv: kastrering av hund

Håller verkligen med föregående,jag har min tredje kastrerade hund,den sista gjorde jag vi 7 månader,jag tycker att skall man inte använda dom till avel så mår nog hunden bättre av kastrering,hade en avelshund, då fanns det elva tikar i byn,:dog::dog:då hade vi det kämpigt.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: kastrering av hund

Hej!
För "pilska" hanhundar kan man införskaffa detta redskap!

HotDollfordog.mov;)

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: kastrering av hund

Nu har ni förlorat en kund Arken zoo Göteborg/Sisjön och alla andra Arken butiker. När man låter en veterinär skriva en propaganda artikel för kastrering utan att ta upp de negativa sidorna med en kastrering så leder det också till att ni förlorar en kund. För Er som inte läst artikeln i deras reklamblad så finns den här om ni scrollar en bit http://www.anpdm.com/newsletterweb/41465F427949475D4B72484459/49425A46754440514673424A5F4

Hej,

Kastrering av hanhund är ju mycket en personlig fråga och individuellt.
Vi har nu kastrerad vår 9 måneder pudelhane och för oss (och honom) är det den rigtiga lösningen. Vi skall inte avla på honom så ser ingen grund till at han skall gå igenom livet och uppleva hormon-stress når tikarna löper etc. (det är vår tredje pudel så vet hur det kan bli!).
vi reser ocskå mycket med husbilen och man vet aldrig hur andra (han)hunder reagerer på de olika platser vi kommer till. En kasterad hane är ju inte als så intressant som en hormonstinn!
vi har tyvärr haft dåliga erfarenheter med större hunder och kamphunder som ju som tur är bliver mere och mera opopuläre överallt i Europa.
Du skriver 'negativa' sider. Vilka mener du??
Vi har undersökt noga (inte reklamblad) och har inte hittad några alvarligare !
 
T

Teddi

Guest
Sv: kastrering av hund

Teddi...

Vi kastrerade vår ena tik för någon månad sedan och troligt så räddade det hennes liv. Tänk lite innan du skriver att man skändar hunden via kastrering. Våt tik har blivit en mycket gladare hund och nu kommer hon få ett behagligare liv. Det märks på hennes förvandlig!

För oss var det verkligen ingen rolig historia, då vi tänkt använda vår tyska tik till avel. Men cystor på äggstockar och i livmodern gjorde detta nödvändigt. Att behandla cystor är långdraget med mycket medicinering med dåliga prognoser. Hellre en frisk hund än en hund som har ont.

Det är inte självklart att hunden mår bättre utan kastrering.


hej lovisa,,då är det så här att du gjort detta för hundens hälsa,, ock det tror jag ingen har nåt emot,,
men detta handlar tycker jag om att man gör detta i hundens eller ägarens intresse,,
då kan jag bara konstatera att en del människor väljer en papegoja i stället,,
en halv hund är inget friskt djur,,som kan ta åt sej av livets dofter,,

där passiviteten övergår i att bara äta,,
så i stället för en harmonisk familjemedlem så har du i stället en broiler med diabetes ock svåra ledbesvär,,

en kastrering som bara är till för ägarens intresse är inte till gagn för djurets bästa,,
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: kastrering av hund

Alla har ju sin övertygelse?

Om det är för hundens bästa så ska den väl få göka ibland också ?
Man kan väl inte jämföra vilda djur o även människor som kan göka i det fria hur som helst.
En hund som kan träffa andra hundkompisar utan att behöva rangordna sig lider inte av något de inte vet!

Har haft hundar sen 1974 men senast två små terrier som även lätt kan bli feta. Den ena kastrerade vi efter ett år, den vart mycket lugnare och inte fet för det beror ju på ägaren inte hunden själv ?

Vad som är djurets bästa jag tror inte , det du skriver? :rolleyes:
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: kastrering av hund

det är ju precis detta det handlar om,,

tror du själv på en #gök# med en bekvämlighetskastrerad hund?:p:p

att rädda livet på sin hund ihop med detta är en helt annan femma,,
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: kastrering av hund

hej lovisa,,då är det så här att du gjort detta för hundens hälsa,, ock det tror jag ingen har nåt emot,,
men detta handlar tycker jag om att man gör detta i hundens eller ägarens intresse,,
då kan jag bara konstatera att en del människor väljer en papegoja i stället,,
en halv hund är inget friskt djur,,som kan ta åt sej av livets dofter,,

där passiviteten övergår i att bara äta,,
så i stället för en harmonisk familjemedlem så har du i stället en broiler med diabetes ock svåra ledbesvär,,

en kastrering som bara är till för ägarens intresse är inte till gagn för djurets bästa,,

Vi har erfarenhet av 3 kastrerade hundar, 1 tik och 2 hanar Ingen av dom kan liknas med det du beskriver Teddi, det har varit mycket harmoniska och energiska hundar även efter kastrationen. Orsakerna till att vi valde ingreppet har varit olika men det enda negativa var en hane som var väldigt matglad, men det var han även före ingreppet.

Jag vidhåller min fråga, varför är det så negativt med kastrering av hundar i Sverige??? Det finns en del medicinskt positiva sidor och då speciellt på tikar men det verkar inte vara intressant utan det är bara nåt man INTE SKA GÖRA... Varför???
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: kastrering av hund

det är ju precis detta det handlar om,,

tror du själv på en #gök# med en bekvämlighetskastrerad hund?:p:p

att rädda livet på sin hund ihop med detta är en helt annan femma,,

Ursäkta men du får nog förklara lite mer hur skulle en kastrerad hund vilja göka? :twitcy:
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: kastrering av hund

hej igen,,du skriver att en hund får göka ibland,,hur går detta ihop med kastration,,sen har inte jag jämfört med dom vilda djuren,,du står för detta,,

varför tar man till detta medel mot sin kompis?? är hunden för livlig?? då ska du skaffa nåt annat,,
skall man inte ha den i avel?? då blir rådet ,,KASTRERA,,en frisk hund som kastreras utsätts för regelrätt djurplågeri,,
att dom blir lugna efter en sådan behandling är väl inte konstigt,,dom blir ju halverade,,fråga hur dom mår??
hundägaren gillar läget,,men hunden då?? vem kastrerar vem??

där kommer papegojan in,,men de går bra med en bofink också:p
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: kastrering av hund

Kommentaren var så klart för en okastrerad hund!
Har inte vart med om att kastrerade hundar gökar eller har du?

Papegojan har väl du uppfunnit i resonemanget!

Alla har vi olika synpunkter och ett skrivet ord kan ibland uppfattas tokigt.

Glad påsk på dig Teddi :spinny:
 
T

Teddi

Guest
Sv: kastrering av hund

ja vågar också påstå att #skrivandets förståelighet#väger lätt mot ett fysiskt möte,,
titta bara på lovisas hund ,,hon rädda väl livet på sin hund genom denna behandling,,ock de finns ju inga aspekter på detta,,helt rätt,men det spårade ut,




men ett fysikt möte här,,inte en chans,,det är tillräckligt svårt att göra sej förstådd ändå,,
så mina två ställplatser sätter stopp för mitt aktiva deltagande i denna förening,,
om nåra veckor räknar vi (micael) med att de tar,,vi lutar oss mot beslutet i hörvik,,
ser detta som ett prejudicat,,ha de,,
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: kastrering av hund

Alla gör som de vill med sina hundar. Man skall akta sig för att vara alltför kategorisk och ha negativa synpunkter på de val vi hundägare gör - kastrera/inte kastrera.

Själv rekommenderar jag det helt klart (eftersom jag bara har positiva erfarenheter av det) om man har en hanhund som inte ska användas i avel och vill att hunden ska ha ett lättsammare liv. Har kastrerat mina 3 senaste hanhundar, den första för nästan 20 år sedan.

Varför skulle det vara skillnad på hundarna mot de minst 15 kattor och 30-talet hingstar som inte heller skulle användas i avel och även de kastrerades under tiden jag hade gård?

Mina kastrerade hundar har tack vare detta fått mer frihet och sluppit känna hormonerna dansa polka när det är löptikstider utan att nånsin få "komma till skott".

De har varit pigga och alerta, blivit gamla o haft fina pälsar. Bra foder i lagom mängd och motion har hållit dem i rätt hull. Lite matgladare och lättare att lägga på sig har de haft.

De flesta andra hanhundar som varit aggressiva mot andra hanar har funkat bra med mina kastrerade killar.

En stor bonus vad gäller kastrering märkte jag under höstens resa i Sydeuropa. Min första långa tripp m husbil och hund, där vi mötte många lösspringande hundar. Såg många personer som hade tillhyggen med sig när de rastade sina hundar i Spanien/Portugal, men det behövde jag aldrig ha. Då min hund vare sig luktade hane eller löptik behövde jag bara stampa lite i marken så lommade de herrelösa hanhundarna bort trots att vi var på deras "revir".
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: kastrering av hund

ja vågar också påstå att #skrivandets förståelighet#väger lätt mot ett fysiskt möte,,
titta bara på lovisas hund ,,hon rädda väl livet på sin hund genom denna behandling,,ock de finns ju inga aspekter på detta,,helt rätt,men det spårade ut,




men ett fysikt möte här,,inte en chans,,det är tillräckligt svårt att göra sej förstådd ändå,,
så mina två ställplatser sätter stopp för mitt aktiva deltagande i denna förening,,
om nåra veckor räknar vi (micael) med att de tar,,vi lutar oss mot beslutet i hörvik,,
ser detta som ett prejudicat,,ha de,,

Kan man få ett litet förtydligande av andra stycket? Skall du hoppa av kommungruppen eller vad avses?
En tråd som denna har såklart minst två läger det får man finna sig i, att det sedan alltid är mer eller mindre känsligt att ha synpunkter på andras husdjur har vi sett i flera trådar, men att koppla detta till ditt engagemang i kommungruppen känns märkligt eller har jag missuppfattat ditt skrivna ord.
Har själv valt mellan avlivning eller kastrering på en schäfer en gång tiden valet var enkelt.

Hade Lars
 

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: kastrering av hund

Hej vi har två tikar som har löpt. Inte alltid hanhundarna tappar intresset för
tikarna. två labbar i vårt område båda kastrerade dom får Fjong så man inte tror det är sant och skulle mer än gärna på om vi tillät det. Ett känsligt ämne jag skulle göra vad som är bäst för hunden.
Mvh Roddan
 
Senast ändrad:
Toppen