• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kastratrion av hanhund??

F

F.d. 29775

Guest
Hej
vi har fått en liten ny pudelvalp (nu 6 mdr) och vi funderer kraftigt på denna gång at låta honom kastrera. Det rekommanderas ju kraftigt av veterinärer (och många andra hundägare) när man som vi inte skal avla på hunden.
Han får mera lugn och ro och stressas inte av tiker som löper.
Speciellt bör det väl vara bra när vi reser med husbilen och det är nya platser hela tiden med nya dufter och tikar!
Hör gärna om nån av er har erfaring med detta och hur nu har gjort.
Mvh
 

Bilagor

  • 111111.jpg
    111111.jpg
    1,5 MB · Visningar: 7

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kastratrion av hanhund??

Hej,
vi kastrerade vår pudelhane först när han var 7 år. Vår veterinär rekommenderade det eftersom han bara hade en testikel nere och då ökar ju cancerrisken ganska mycket vid stigande ålder. Han blev "något" lugnare, men inte mycket, kanske beroende på att han var ganska gammal. Han blev 11 år vid midsommar 2012, men beter sig fortfarande som en valp, full fart med andra ord. Vi har haft både honom och katten (nu 6 år) med alla år i husbilen både i Sverige och utomlands, inga problem. Tidigare hade vi också vår sheltie med tills vi fick skicka honom till de sälla jaktmarkerna när han var nästan 16 år 2008. Tre djur med andra ord och aldrig några problem. Det var vår toppenveterinär i Dalby utanför Lund som kastrerade pudeln och sedan fick vi ju också rabatt på försäkringen hos Länsförsäkringar som en liten bonus.
Lycka till
Karin:wink:
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Kastratrion av hanhund??

Vi är nu inne på vår andra kastrerade hane, hade tidigare en Airedale terrier som vi tyvärr fick ta bort i mellandagarna nu. Kvar har vi en ettårig Schnauzer hane som vi lät kastrera i november. Vi har absolut mest positiva erfarenheter som du förstår eftersom vi gjort det igen. Det enda negativa vi upplevde med den förra var att han fick lite sämre pälskvalitet. Men aldrig problem med löptikar eller sådant, mindre sjukdomsrisk och på vissa bolag lägre försäkring. Dessutom minskar risken för hundslagsmål kraftigt en fördel inte att glömma med alla följder detta kan få.

Vår hane som nyss gick bort var det goaste hund man kan tänka sej i hela sitt liv, lugn trygg och stabil men för den skull absolut inte loj. Det var full fart fysiskt när han lekte eller sprang i skogen, en riktigt underbar vän som vi saknar väldigt mycket. Han kastrerade vi också innan han fyllde ett år.

Vi i Sverige är generellt rädda för att kastrera hundar, men katter går bra, jag vet inte varför. Titta på USA där jag hört siffror på att 80% av hanhundarna är kastrerade, även i våra grannländer är det vanligare än hos oss. Det är tabu i Sverige på just hundar, varför??? Jag väntade mej att du skulle få negativa reaktioner på frågan eftersom jag sett det i andra trådar här på HBK, men vi får se.

Som du förstått tycker jag att ni ska göra det, enda orsaken att inte göra det är ev avel som jag ser det. Men har man som vi bestämt att inte avla så...

Lycka till med ert beslut.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Kastratrion av hanhund??

Jag som sysslat med hästar så gott som hela livet tidigare, för mig var det självklart att kastrera hanhund som inte skulle användas i avel, långt innan det blev vanligt. Så gör man med de allra flesta hingstar. För att inte tala om alla stallkattor man "snöpt" både honor o hanar som funkat hur bra som helst som råttfångare ändå.

Tänk att vara en hane, ha alla känslor och hormoner som dansar polka och aldrig få "komma till skott"... då får de ett mycket mer harmoniskt liv som kastrerad.

Däremot är kastration ingen lösning på redan uppkomna problem, som hanhundsilska osv. Har själv valt att kastrera de hanhundar jag haft mellan 11 mån - 1½ års ålder, beroende på mognad.
Den enda nackdelen jag upplevt är att de haft något lättare att lägga på hullet, men det är lätt avhjälpt med motion och rätt foder i rätt mängd. Har inte märkt någon skillnad i fällning eller pälskvalitet och hundarna har förblivit aktiva och lekfulla. Min nuvarande är 11 år och det är full fart fortfarande.

Suveränt att kunna ha hunden lös mycket mer, löptikar har de tyckt luktat lite intressant, men inte mer. Andra hanhundar som varit aggressiva mot hanar har fungerat fint med mina kastrerade. Man riktigt ser hur de tänker... hmmm - luktar inte tik, luktar igen - inte hane heller... ähhh, då är det nog en tik ändå...
Speciellt skönt tyckte jag det var när vi var i Spanien o Portugal i höstas. Vi hade aldrig några problem med de lösspringande hanhundarna. Mötte många andra fastboende/turister som promenerade med sina hanhundar och de hade ofta tillhyggen med sig för att jaga bort andra hanar. Hade skaffat sprayen "Dog Defence" att ha i fickan för säkerhets skull (en ofarlig kylande mentholspray som ska kännas som att få en hink vatten över sig) men den behövde jag aldrig använda trots att vi mötte (herre?)lösa hundar varje dag på våra promenader och cykelturer.

Cykeltur1.JPG

Cykeltur4.JPG
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kastratrion av hanhund??

ja känner mej inte alls kluven i ämnet egentligen,,även om dom inte kommer till skott så får dom ju åtminstone dammsuga lite gräsmattor o dylikt,,
44 år av hanar,,med klockspelet i behåll,:D,
de har inte stört mej som hundägare,

förr lobotomerades människor,,blev det så mycke bättre:D världen e ju full av dårar,,
nää,,en hanne med kulorna i ordning,,det kallar varje fall ja själv som naturligt..
en åsikt bland andra,,:dog:,
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Kastratrion av hanhund??

Efter ett liv med ganska många hundar skulle jag vilja föreslå att du börjar med en medicinsk kastration först. Du kan då se vilka effekter en hormonfrånvaro ger innan det görs radikalt och definitivt. Finns enstaka hundar vars personlighet inte tilltalar efter kastration. Den medicinska utvecklingen går framåt och denna möjlighet finns tillhands hos, i stort sett, alla veterinärer.

Vad gäller att en hund skulle få ett plågsamt liv som okastrerad kan man säkert diskutera detta och alla individer är olika.

MVH

JC
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Kastratrion av hanhund??

Hej
Tack för alla kloka råd.
Det finns ju inte 'för och emot' i dette men bara 'båda och'
då det är ett personligt val och alla beslut ju är 'rätt' för den
enskilda.

Vi funderer lite vidare med jeres råd som vägledning och hoppas på många
goda år i husbilen framöver med 'Sofus'.:)

Vår gamla pudel blev 18 år men gick bort i 2011 och er fortfarende
saknad:(

Man får aldrig en bättre vän och följeslagare.

Mvh
 
F

F.d. 53065

Guest
Sv: Kastratrion av hanhund??

Hej Mikael.
Jag är absolut för kastration på hanhund som inte skall vara till avel,har haft 3 st okastrerade hanar,har i dag en blandras som är 3 år, jag kastrerade honom när han var 6½måna,ångrar inte mig en sekund,inge luktande och pinkande överallt,mer uppmärksam när han inte känner av löptikar,alltid glad och lekfull,går bra med andra hanar okastrerade,jag ser bara fördelar.
Kerstin.:yes::yes:
 

Busotto

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
9280
Medlemskap
2024
Sv: Kastratrion av hanhund??

Vi kastrerade våran grand danois när han nästan var fyra år. Vi fick in en tik i familjen och ville slippa lite strul under löp. Dessuton skulle han inte ställas ut något mer. Märkte ingen större skillnad med löptikar då han aldrig har brytt sig speciellt mycket. Blev lite lugnare mot andra hundar och betydligt mer lättränad. Har tom med kunna tävlat lite agility på hemmaklubben. Nu är han 7,5 och är som en grå unghund.
 
Toppen