Sunwind LiFePo4 100 Ah Heat
Jag har haft en del strul med min Lithiuminstallation. Köpte bilen för drygt ett år sedan. Då var det installerade LiFePo4 batteriet 2 år gammalt. Konfigurationen var en Dometic SMP439, 230 V laddare utan Lithiumläge, solcell med Victron MPPT och laddning direkt från generator.
Vi fick omedelbart problem med 12 voltsystemet när vi låg på elstolpe. Spänningen varierade mellan 10 och 15.6 volt, dvs BMS undre och övre brytpunkter och 12 volt elen bröts. Dometicladdaren var inställd för ett AGM batteri på 110 Ah.
Jag ställde om laddaren till bly/syra 95 Ah och fick en stabil 12 volt miljö, även när vi låg på stolpe. Däremot fick jag aldrig rätt värde från BMS gällande designad kapacitet, verklig kapacitet eller aktuell status, SOC. Däremot fick jag bra värde på spänning totalt och per cell. Cellerna var konstant väldigt välbalanserade. Provade att ladda ur och ladda fullt för att kalibrera BMS, men den vägrade. Batteriet har cyklat ett 50 tal gånger. Jag har också kompletterat miljön med en Victron DC/DC och en Victron 230 V laddare, så nu är laddkällorna helt Lithiumklompartibla. Batteriet har fungerat väl ett år, dock med BMS-problemen ovan.
Förra veckan började batteriet sluta leverera spänning. Får det inte spänning från 230 eller DC/DC når jag inte BMS. Men även när jag når BMS verkar värdena frusna. Kan se att spänningen på batteriet enligt 230 laddaren är ca 13,5 vid laddning, men kan inte mäta i vila, eftersom BMS då inte levererar några uppgifter eller någon spänning. Ser också att den nya Victron 230 laddaren laddar med pulserande ström. Växlar mellan 0,6 till ca 6 A, kontinuerligt. Tidigare har den laddat med jämn, sjunkande ström, tills den uppnått float eller lagring.
Har BMS fått för mycket stryk under de två första åren, när den fått ta emot mer laddning än vad systemet var designat för och stundtals pendlat mellan brytpunkterna? Det är ett plug-n-play batteri, så jag lär väl inte kunna öppna låda för ett eventuellt BMS-byte? Nu är det här ett garantiärende också men jag blir så nyfiken på vad som kan ha hänt. Får en känsla av att elektroniken, dvs BMS och Bluetooth ibland kan vara känsligare än cellerna.
Jag har haft en del strul med min Lithiuminstallation. Köpte bilen för drygt ett år sedan. Då var det installerade LiFePo4 batteriet 2 år gammalt. Konfigurationen var en Dometic SMP439, 230 V laddare utan Lithiumläge, solcell med Victron MPPT och laddning direkt från generator.
Vi fick omedelbart problem med 12 voltsystemet när vi låg på elstolpe. Spänningen varierade mellan 10 och 15.6 volt, dvs BMS undre och övre brytpunkter och 12 volt elen bröts. Dometicladdaren var inställd för ett AGM batteri på 110 Ah.
Jag ställde om laddaren till bly/syra 95 Ah och fick en stabil 12 volt miljö, även när vi låg på stolpe. Däremot fick jag aldrig rätt värde från BMS gällande designad kapacitet, verklig kapacitet eller aktuell status, SOC. Däremot fick jag bra värde på spänning totalt och per cell. Cellerna var konstant väldigt välbalanserade. Provade att ladda ur och ladda fullt för att kalibrera BMS, men den vägrade. Batteriet har cyklat ett 50 tal gånger. Jag har också kompletterat miljön med en Victron DC/DC och en Victron 230 V laddare, så nu är laddkällorna helt Lithiumklompartibla. Batteriet har fungerat väl ett år, dock med BMS-problemen ovan.
Förra veckan började batteriet sluta leverera spänning. Får det inte spänning från 230 eller DC/DC når jag inte BMS. Men även när jag når BMS verkar värdena frusna. Kan se att spänningen på batteriet enligt 230 laddaren är ca 13,5 vid laddning, men kan inte mäta i vila, eftersom BMS då inte levererar några uppgifter eller någon spänning. Ser också att den nya Victron 230 laddaren laddar med pulserande ström. Växlar mellan 0,6 till ca 6 A, kontinuerligt. Tidigare har den laddat med jämn, sjunkande ström, tills den uppnått float eller lagring.
Har BMS fått för mycket stryk under de två första åren, när den fått ta emot mer laddning än vad systemet var designat för och stundtals pendlat mellan brytpunkterna? Det är ett plug-n-play batteri, så jag lär väl inte kunna öppna låda för ett eventuellt BMS-byte? Nu är det här ett garantiärende också men jag blir så nyfiken på vad som kan ha hänt. Får en känsla av att elektroniken, dvs BMS och Bluetooth ibland kan vara känsligare än cellerna.
Senast ändrad: