• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kassa bilder

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kassa bilder

Om lagringen skjer med "incremental" jpeg så lagres først et grovbilde deretter et med maks kvalitet. Om halvparten av bilde 2 mangler får en slike merkelige bilder med horisontalt skille. Jeg burde muligens avslørt dette tidligere :msn_embarrassed:, kamera selv benytter endast grovbildet når du blar. Endel programmer leser og bare grovbildet for å lage thumbnails. På noen av RAW formatene finnes det og et slik jpeg grovbilde.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Kassa bilder

Minneskort och USB-minnen behöver formateras då och då för att de ska fungera bra. Har du provat det? Jag formaterar alltid kamerans minneskort istället för att radera.

En liten varning för detta förfarande. Då vi formaterat ett 32GB Compact Flash kort i en Canon 5:a eller 7:a som aldrig blev sig likt igen. Där försvann cirka 10GB som vi aldrig hittade igen. Vi har provat att formaterat om detta kort i många olika kameror och i olika datorer med både XP och Windows 7 miljö och med olika CF läsare men kortet har bestämt sig för sin nya storlek.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Kassa bilder

Kan vara så att kortet hade defekta områden som kopplades bort vid formateringen för att förhindra förlust av data.

Birger
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Kassa bilder

Det är ett känt fenomen att minnena slits något när de används. En del fabriker lägger därför in extra minne i, som är dolt, och som tas i bruk allteftersom slitaget fortskrider. Jag tror som Birger att formateringen tog bort defekta delar.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Kassa bilder

Hur vet man om kortet var defekt? Man skall inte slaviskt göra som där står i bruksanvisningen, därför skrev jag om vår incident. Så här står det i Canons manual.
Formatera CF-kortet innan du använder det i kameran.
[FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]När du formaterar ett CF-kort raderas allting på kortet. Också[/FONT][/FONT]
[FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]skyddade bilder raderas, så du måste kontrollera noga att det[/FONT][/FONT]
[FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]inte finns något du behöver på kortet. Du kan överföra viktiga [/FONT][FONT=Arial,Bold]bilder till en dator innan du formaterar kortet.[/FONT][/FONT]
[FONT=Arial,Bold]Kameran var ny och minnet var nytt, båda används flitigt fortfarande och med cirka 22GB så är det fullt användbart.[/FONT]
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Kassa bilder

Även ett nytt minne kan dessvärre vara delvis defekt, men troligtvis mycket sällsynt. Jag känner sådana som har varit på bakgatorna i Kina och köpt billiga minnen och som har visat sig vara nästan helt defekta. De saluförde minnen som fabrikerna hade kasserat vid tillverkningskontrollen.

Jag vet inte hur man kan kontrollera minnen, men det finns säkert program som kan användas till att analysera dem. Som väl är, så är minnen ganska billiga nuförtiden.

Även en hårddisk kan bli behäftad med fel. Men där håller operativsystemet reda på det och blockerar användningen av defekta delar på disken. De flesta diskar har faktiskt en del småfel som man kan se om man kör en diskkontroll.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Kassa bilder

Defekt? CF kortet var helt i sin ordning tills vi formaterade det i kameran, helt enligt kamerans anvisningar.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Kassa bilder

Jag har inget svar på frågan varför formateringen ställde till det för dig. Jag har aldrig råkat ut för detta när jag formaterar minnen. Formatering brukar tvärtom rätta till det om man har några problem. Och som jag skrev så brukar rekommendationen vara att formatera då och då för att undvika problem.

Hoppas att det går bra för dig med minnet fortsättningsvis.
 
Toppen