• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kartprogram för PC

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
vilket kan du rekommendera?


svaren från tidigare trådar är ,enligt mitt tycke, lite utsvävande,dock i positiv bemärkelse, men ändå ,kanske lite svårt att få en klar bild av, vilket programm man skulle satsa på. Så därför gör jag ett försök med ovan fråga. Hoppas "det faller i god jord".

mvh
Werner
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kartprogramm för PC

När det gäller sverige så är Kartex-kartorna outstanding.
Jag använder Kartex både i navigatorn och i den bärbara pc'n.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Kartprogramm för PC

Hej, Werner

Svårt att ge ett entydigt svar....
Jag använder mig både av Route-66 samt Magellan, och USB ansluten GPS-mottagare.

Båda har sina för o nackdelar.
Route-66 visar "riktiga" kartor på skärmen, medan Magellans är lite mer stiriliserade.

Problemet är tyvärr att man ofta får köpa grisen i säcken och välja produkt efter kartongens yttre.
Säljarna vet oftast inte mycket om vad de säljer - tyvärr.

Vad vi gillar hos Route-66 är enkelheten att printa ut riktiga stadskartor på orten man befinner sig..

Mvh
Ds
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Kartprogramm för PC

Jag har bara använt ms autoroute 2007, och det funkar bra för oss. använder det bara när min fru sitter vid ratten, då sitter jag som navigatör och leker lite med laptopen, har även en garmin gps som lotsat oss genom europa 2 gånger utan några större felkörningar. fördelen med laptopen tycker jag är att man kan ladda tex ställplatslistan som finns här på HBK, samt lägga in egna poi`s. i Autoroute går det att söka på koordinater, det är också bra
 
F

F.d. 164

Guest
Sv: Kartprogramm för PC

Hej jag har en liten fråga till bossebo hur gör mann för att få in pois i autoroute 2007
jag har nyligen skaffat det men min versjon är på engelska jag har försökt att göra som det står men jag lyckas inte riktigt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Kartprogram för PC

starta autoroute och kolla nere till vänster, där finns en knapp som du kan skapa pushpins med. när du har en plats som du vill markera gör du en pushpin på den platsen, då kommer det en ruta där du kan skriva info. När du stänger programmet frågar det om du vill spara ändringar så gör du det och skriver bara ett nyckelord så att du vet vad det är.

bättre än så här kan jag inte förklara det. fixar du det inte så ring så tar vi det per telefon

0709260991
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Kartprogramm för PC

Hej jag har en liten fråga till bossebo hur gör mann för att få in pois i autoroute 2007
jag har nyligen skaffat det men min versjon är på engelska jag har försökt att göra som det står men jag lyckas inte riktigt
Hej Arca-94! Jag har samma problem.Min autoroute 2007 är på engelska.Vill ha den på svenska . Dela gärna med dig om du har en lösning på problemet.Mvh Golddigger
 
Senast ändrad:
F

F.d. 164

Guest
Sv: Kartprogramm för PC

Tyvärr har jag inte lyckats att ficksa det en men om jag gör det skall jag inte glömma dig
Mvh Jörgen
 

Gun & Roland

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
1725
Medlemskap
2024
Sv: Kartprogram för PC

Hej alla!

Under förutsättning att ni har en POI-fil som är komma-, semikolon- eller tab-separerad är det inte svårt att få in den i Autoroute.

Se till att filen inte innehåller något annat än longitud, latitud och namn/data för respektive punkt t.ex.:

16.60980, 59.58020, "VÄSTERAS P Björnövägen"

Spara filen med någon av filändelserna .txt .asc .tab eller .csv. Egalt vilket.

Starta Autoroute.

Gå in under 'Data', 'Import Data Wizard...'

Peka ut POI-filen, välj 'Open'

Är filen korrekt formaterad så ska det finnas tre kolumner med longitud, latitud och namn, dessutom ska Comma vara markerad om filen är kommaseparerad. Välj 'Next'

Välj land där intressepunkterna ligger, täcker det fler länder välj "Multi/Other"

Välj rätt "Data type": Under F1 ska det vara Longitud, under F2 Latitud och under F3 förslagsvis Namn.

'Finish'

Klart!

Skickar med en liten fil att testa med (Sverige.txt)

Hoppas detta blev begripligt...

/Roland
 

Bilagor

  • Sverige.txt
    5,3 KB · Visningar: 66
F

F.d. 839

Guest
Sv: Kartprogramm för PC

Werner,

Det är alltid bättre att ha ett program på det "original" språk, i översättning går det alltid något snett vilket kan innebära att man missar en viktig funktion ;)
 
F

F.d. 164

Guest
Sv: Kartprogram för PC

Tack Roland det funkade kanon nu skall jag börja jaga pins och se vad man kan hitta
Mvh Jörgen
:spinny::)
 
Toppen