• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kartböcker, erfarenheter och omdömen

F

F.d. 17667

Guest
I vår husbil finns navhjälpmedel med GPS och program inkl Bordatlas. I min smartphone finns diverse appar som hjälpmedel.

Trots detta vill vi ha något att bläddra i, främst inför planering, men även under och efter resa. Efter att ha googlat så konstaterar jag att det finns en hel del utbud.

I en bra atlas vill jag naturligtvis kunna ta del av vägsträckningar (såväl avgiftsfria som avgiftsbelagda), men också camping- o ställplatser, koordinater, sevärdheter mm plus annan för husbil adekvat information.

Så om någon har tid och lust att dela med sig av sina erfarenheter / omdömen av olika kartböcker, Europa och Sverige, så tar jag tacksamt emot dessa.

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Kartböcker, erfarenheter och omdömen

Ser att du bor i Nynäshamn. Kartbutiken snett emot Centralen på Vasagatan har stort utbud av kartböcker. Där kan du se om de motsvarar förväntningarna. De är billigare på nätet och i Tyskland.
Jag föredrar helst 150 000 - 200 000-del.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

För en bra överblick/och i planeringsdiskussioner inför och under resor med husbil så vill jag speciellt rekommendera följande kartböcker i A3 format och utgivna Norsteds;

¤ "Sverige XL" med sevärdheter - stadskartor - genomfartskartor
samt
¤ "Europa XL" med sevärdheter - ortsnamnsregister - natursköna vägar

Tillsammans med MS autoroute 2011, dessa XL-kartböcker och en vanlig GPS så fungerar dessa hjälpmedel enklast och rationellast för oss! Vi har i och för sig även nav appar i telefoner(S3) men dem har vi inte funnit särskilt rationella att använda för vårt behov/användning i planerings- och genomförandesammanhang!

Utöver dessa hjälpmedel använder vi före våra resor givetvis info källor som "google och annan beskrivande info som allmänt kan hämtas upp" (som underlag för våra resplaner)!

F

F.d. 2577

Guest

Vi har klarat oss bra med M´s Sverige och Europakartböcker.
Leffe

F

F.d. 17667

Guest

Ser att du bor i Nynäshamn. Kartbutiken snett emot Centralen på Vasagatan har stort utbud av kartböcker. Där kan du se om de motsvarar förväntningarna. De är billigare på nätet och i Tyskland.
Jag föredrar helst 150 000 - 200 000-del.

Tack för ditt svar. Butiken har jag besökt inför vandringar jag gjort i Europa. Välsorterad.

F

F.d. 17667

Guest

För en bra överblick/och i planeringsdiskussioner inför och under resor med husbil så vill jag speciellt rekommendera följande kartböcker i A3 format och utgivna Norsteds;

¤ "Sverige XL" med sevärdheter - stadskartor - genomfartskartor
samt
¤ "Europa XL" med sevärdheter - ortsnamnsregister - natursköna vägar

Tillsammans med MS autoroute 2011, dessa XL-kartböcker och en vanlig GPS så fungerar dessa hjälpmedel enklast och rationellast för oss! Vi har i och för sig även nav appar i telefoner(S3) men dem har vi inte funnit särskilt rationella att använda för vårt behov/användning i planerings- och genomförandesammanhang!

Utöver dessa hjälpmedel använder vi före våra resor givetvis info källor som "google och annan beskrivande info som allmänt kan hämtas upp" (som underlag för våra resplaner)!

Tack för dina erfarenheter

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Tomtom 930T GPS med Poi för ställplatser och campingar
AutoRoute på datorn med förinlagda tips o.d.
XL Europa använder vi för överblick
Bordatlas för att se och läsa om ställplatserna.

Vi har bara en ungefärlig väg som vi åker efter så det kan bli många ändringar efter vägen.

F

F.d. 17667

Guest

Tomtom 930T GPS med Poi för ställplatser och campingar
AutoRoute på datorn med förinlagda tips o.d.
XL Europa använder vi för överblick
Bordatlas för att se och läsa om ställplatserna.

Vi har bara en ungefärlig väg som vi åker efter så det kan bli många ändringar efter vägen.

Tack för svar,
XL Europa tycks få bra omdöme.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Vi har rätt många Michelin kartor med oss och det betyder många kilo extra i bilen.
Men vi vill inte vara utan dom, där hittar vi mycket som kan vara värt omvägar.
GPS:en används mest till "finlir" eller när vi trasslat in oss i någon stad och inte hittar ut:rolleyes:

/Gunnar

F

F.d. 10098

Guest

Använder aldrig GPS utan enbart kartor och en bra kartläsare. För Sverige föredrar jag KAKs bilatlast samt Libers MC-karta, den senare skiljer på asfalt och grus.
För Norge Cappelen skala ca 1:300000, För Danmark Ferdselkart 1:200000, För Nederländerna en Atlas skala 1:100000 köpt där.
För Tyskland ADACs stora atlas, lite otymplig men detaljerad, för England AAs atlas, i övrigt mest Michelins kartor. Detaljer över städer etc hämtar jag i förväg från Googlemaps och lägger på datorn som pdf-filer.
Mycket kan köpas på nätet från kartbutiken eller adlibris men vissa måste köpas på plats. I USA och Canada hämtar man gratis bra kartor på AAAs resp CAAs lokalkontor om man är medlem i M

F

F.d. 17667

Guest

Använder aldrig GPS utan enbart kartor och en bra kartläsare. För Sverige föredrar jag KAKs bilatlast samt Libers MC-karta, den senare skiljer på asfalt och grus.
För Norge Cappelen skala ca 1:300000, För Danmark Ferdselkart 1:200000, För Nederländerna en Atlas skala 1:100000 köpt där.
För Tyskland ADACs stora atlas, lite otymplig men detaljerad, för England AAs atlas, i övrigt mest Michelins kartor. Detaljer över städer etc hämtar jag i förväg från Googlemaps och lägger på datorn som pdf-filer.
Mycket kan köpas på nätet från kartbutiken eller adlibris men vissa måste köpas på plats. I USA och Canada hämtar man gratis bra kartor på AAAs resp CAAs lokalkontor om man är medlem i M

Tack för dina erfarenheter

F

F.d. 10098

Guest

Hej - jag kom att tänka på en sak till. Ibland när vi närmar oss en stad så stannar vi vid "information bay" eller vad det kallas på svenska. Där brukar det finnas en detaljkarta över staden som jag fotograferar för att sedan kunna se på den på kamerans bildskärm. Genom att zooma kan man se alla detaljer.
På liknande sätt kan man göra om man har en stor atlas, typ ADACs, som man inte vill sitta med i knät under färd. Man fotograferar de sidor som man behöver för dagen och lägger bilderna på sin Ipad, Iphone eller gammaldags notebook. Sedan kan man titta på dem i valfri skala och även i dåligt ljus.
Detsamma kan man göra om man har ett mycket stort kartblad.

F

F.d. 17667

Guest

Hej - jag kom att tänka på en sak till. Ibland när vi närmar oss en stad så stannar vi vid "information bay" eller vad det kallas på svenska. Där brukar det finnas en detaljkarta över staden som jag fotograferar för att sedan kunna se på den på kamerans bildskärm. Genom att zooma kan man se alla detaljer.
På liknande sätt kan man göra om man har en stor atlas, typ ADACs, som man inte vill sitta med i knät under färd. Man fotograferar de sidor som man behöver för dagen och lägger bilderna på sin Ipad, Iphone eller gammaldags notebook. Sedan kan man titta på dem i valfri skala och även i dåligt ljus.
Detsamma kan man göra om man har ett mycket stort kartblad.

Tack, en bra ide

Toppen