• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kantareller och bär

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026
Nu när vi haft sol, värme och till sist regn nästan över hela landet, så det måste väl vara något som kantareller, blåbär och lingon gillar ?
Vi undrar om någon av er varit ute i naturen och sett var de finns nu ? :wideeyed:

HBK 88 som nu är på väg uppåt Umeå, undrade om de skulle ha tur att hitta kantareller på vägen.

:wideeyed: Carina & Gunnar

Lasse-125

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Kantareller och bär

Ja det finns massor av kantareller i skogen nu . Och vi vet var.HiHiHi!Kram på ER.
Lasse-125

Carina

Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Då behöver vi kanske åka lite söderut :wideeyed: finns det några kvar på söndag-måndag ?

Gunnar sprang ut i skogen, när han hörde att det fanns svamp & kom hem med EN kantarell vikt: 17 gram fotobevis kommer senare.
Carina :wink:

F

F.d. 673

Guest

Plockade lite kantareller i ri lödags. Blåbär finns det en del här i Filipstad, men de är bara när och jämnt mogna. Någon dag till skulle de må gott av.

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

plockade en liter gula sommarkantareller i söndags, regnet gör susen i svampskogen men kanske inte så roligt för dom som har semester och vill vara på stranden i stället för skogen för att plocka svamp

Lasse-125

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

Hej Carina! Mycket mjöl i stuvningen om den (17grammaren) ska räcka till varsin varm smörgås. Ja Du får söka Dej lite söderut för att hitta de rätta ställena.Lycka till!
Mvh.Lasse-125

F

F.d. 6130

Guest

Kantarellerna har kommit till Östhammar!:p

F

F.d. 4879

Guest

I Norrtälje är det dåligt med svamp men enormt med sniglar. En lite go fransk maträtt kanske med vitlöksbrässerade mördarsniglar? Nej, fy f-n. Var glad att gurra bara hittade 17 gram svamp, vi hittar hur många kilon sniglar som helst varje dag, svampen har dom ätit upp..

F

F.d. 55255

Guest

Passerade Nyköping idag såg inte en enda kantarell men en d-j massa mördarsniglar i trädgården när Vi kom hem Margit plockade nog ett kg.:mad:

Carina

Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Blåbär finns det gott om, men de där kantarellerna Lasse-125 pratade om vet jag inte var de håller sig gömda. :wub:
Ska försöka zooma in en bild på dem jag hittade idag.
Men Lasse du kan gärna få guida oss till svampbacken :wideeyed: i morgon, vi har slagit läger vid hamnen i natt.
Carina & Gunnar

F

F.d. 58547

Guest

Fy det var ej skoj, trodde ej de hade fått fäste i Huskvarna trakten mördarsniglarna alltså.Och jag som sålde mina myskankor förra året.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13113

Guest

I Höga Kusten startar säsongen första veckan i augusti.
Sista veckan i juli kommer ett trettiotal Polacker och dom vet var bären finns...
(I fjol var det knapert med bären)

Jag vet inte var bären finns, (jo givetvis i skogen, men vart?) men Polackerna brukar skänka oss vårt årsbehov eftersom min fru tolkar mellan dom och uppköparen.

Jag kommer att ge en utförligare info om tillgång på bär o svamp i Höga Kusten så snart mina handgångna män kommit in från spaningsrundan i månadsskiftet...

skogen.jpg

F

F.d. 13113

Guest

Lovade återkomma med rapport om bärtillgången i Höga Kusten.

Det finns fortfarande blåbär, men dom finns långt från skogsvägarna och "sjumilastövlar" behövs om man ska klafsa fram i skogarna.
Tillgången på bär har varit måttlig och man ska vara uthållig om man ska hitta mycket.

Säsongen beräknas pågå ytterligare en eller ett par veckor.

Sedan är det dags för lingonen.

Hade tänkt bifoga en bild av ett antal ton med blåbär men glömde kameran.

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Hittade lite svamp i går när vi kollade vårt fårtickeställe, vi fick med oss hem rimskivling och taggsvamp förutom fårticka.
Senare på kvällen letade vi oss ner till vindskyddet vid sjön och med hjälp av stekpanna och smör ordnade vi en liten improviserad svampavsmakning för det gästande syskonbarnet med respektive.

Kvällen var ovanligt ljum och i ljuset av den sprakande brasan jämförde vi de olika smakerna på den tärnade och stekta svampen plus kaffe/thé och bröd.
Inget överdåd i matväg alltså men en fin kväll med blå timme och allt, tystnad, småprat och skön stämning.

Kantareller är det inte särskilt gott om här i trakten, vi får åka upp mot Tärna för att hitta denna delikatess i någon större omfattning – vilket då förstås inte blir så ofta.
Och både hjortron och blåbär har ett dåligt år här i vår trakt, möjligen har det varit lite för torrt(!) väder under viktiga delar av fruktsättningen, Umeå har ju faktiskt legat bra till i solligan under första delen av sommaren.
Och när nu regnet kom så blev det åt andra hållet, för mycket väta, balansen är känslig i naturen.
Å andra sidan blev det då riktigt bra med svamp...

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2025

Här i Småland finns det gott om både kantareller och bär, vi har nog fått ihop ca 15 liter kantareller hittills. Gott att ta upp ur frysen till vintern......

F

F.d. 2692

Guest

Plockade 10 liter blåbär i skogen runt Mullsjö Camping (som kan rekommenderas). Kantareller fanns oxså. Om 14 dagar kan vi plocka lingon i mängder.

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025

Hej Carina
Vill inte alls göra er avundsjuka, men här hemma finns det gott om bär, hustrun plockar blåbär och lingon på tomten, den är inte alls så stor, ca 1 500m2, (tomten alltså) hon gör nog en sväng ut på allmänningen också, får i regel ihop till årsbehovet, i Söndags e.m. gjorde vi en liten tripp med bilen, kom hem med gula kantareller och några taggsvampar, lyxade till oss, ingen stuvning, stekte bara svamp, lök och smör, la på mackan och åt, tog en kall öl till,
Ibland äre gött å leva,
Hälsningar från Hälsingland å två Hälsingar,
Lennart HBK/ 651
Ps hunden är från Västernorrland Ds

Carina

Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Det låter gott :yes:

Det är lyx att ha bär och svamp på tomten !
I år har vi plockat en del blåbär bara några 100 meter från vår tomt. :wideeyed:

Carina

karwis

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2025

Hejsan

Jag har förmånen att ha en engelsk cockerspaniel som letar svamp åt mig. Hon är upplärd att bara hitta gula kantareller. Bra va !!:spinny:

//Karwis

Toppen