• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kanske en framtida husbil med sladd?

Hur mycket kan man egentligen lita på uppgivna körsträckor med en el-bil. En bekant köpte i våras en Tesla med uppgiven körsträcka på 50 mil. Den måste hela tiden laddas efter 30-40 mil och han börjar nu att oroa sig för om det blir en kall vinter då körsträckan sjunker ytterligare.

El drivna husbilar tror jag inte alls på, dels på de korta körsträckorna samt att man skulle få hålla sig till vägar med laddställen och hur kul skulle det vara att hela tiden tillbringa sina övernattningar på en laddstation.
Vi har lite blandat med el och laddhybrider på jobbet.
De tre elbilarna tappar runt hälften av uppgiven körsträcka på vintern och kostar en del att ladda vid publika snabbladdare.
Nä tacka vet jag min laddhybrid. Jag laddar hemma över natten och använder elen där den gör mest nytta (i stan) och kör bensin på resten.
Det gör att min snittförbrukning ligger runt 0,5 istället för tidigare (diesel) 0,8.
Tror det eller möjligen rena hybrider utan laddmöjlighet som kommer mer i tunga husbilar.
 
En sak som jag verkligen gillar med elbilen jag kör i jobbet är att det blir varmt i bilen nästan direkt.
 
J
Ja det finns baksidor också.
Bara för att det är en elmotor i bilen är motorn inte ljudlös.
Det är ett vasst skärande ljud ibland från elmotorn.
Ibland får jag huvudvärk av det ljudet.
Strålning / magnetfält finns det nog. Det är inget som branschen vill tala om, och även ljudet.
 
Är inte säker på detta men var det inte England som räknade med att hybrider skulle vara en avslutad parentes 2030.
Möjligen på personbilssidan. Har svårt att tro att det är så värst enkelt att elektrifiera husbilar. Plåtisar möjligen.
Ett exempel Volvo xc60 laddhybrid väger 2219kg motsvarande med diesel 1833kg.
"Samma" bil men nästan 400kg batterier och tillbehör i den ena.
Ren elbil har ännu tyngre batterier, måste bli väldigt svårt att få ihop med dagens lastvikter.
Tyvärr, du får inte ta med något vatten eller frun om du vill ha en bil som går längre än 15mil...
 
Svakheten med hybrid er at en der legger til masse ekstra uten å fjerne noe som helst. Muligens en litt lettere bensinmotor i stedet for en diesel.
 
Jeg har ingen tro på at det kommer noen rene el-husbiler før 2025. Med prisutviklingen som ekjer så vil det være liten forskjell på el-chassi og diesel chassi i pris. Men jeg vil anta at chassiet som el-husbilen bygges på vil være en stor batteripakke som golve, motor for bakhjulene og elektrisk styring. Det hele i drive by wire slik at påbygger kan plassere førerplass med betjening og display der det passer best i husbilen. Bodelen forsynes fra samme batteri som fremdriften, batteri noen hundre kWh.

Nytt foretningsområde blir stellplats med lademulighet - noe mer enn 10A og betaling ut i fra kWh forbruk.
 
Det vore nog ett drömscenario för ställplatsägare med laddmöjlighet. För en elhusbilsägare på resa skulle då alla alternativ effektivt försvinna förutom laddställplats eller laddstation. Priset för att stå på platsen skulle kunna flerdubblas då inga alternativ skulle finnas för att komma vidare.
 
Det vore nog ett drömscenario för ställplatsägare med laddmöjlighet. För en elhusbilsägare på resa skulle då alla alternativ effektivt försvinna förutom laddställplats eller laddstation. Priset för att stå på platsen skulle kunna flerdubblas då inga alternativ skulle finnas för att komma vidare.
I väntan på den eldrivna husbilen, ”lånar” Tesla våra ställplatser.
F432AD1B-0B03-4166-B8FC-8D0FCD60AB95.jpegTeslan laddade hela natten mellan 29-30 juli, på Örnsköldsviks centrala ställplats. Platsen hade man reserverat. :oops: Det var fullt på elplatserna.

Tommy
 
I väntan på den eldrivna husbilen, ”lånar” Tesla våra ställplatser.

Teslan laddade hela natten mellan 29-30 juli, på Örnsköldsviks centrala ställplats. Platsen hade man reserverat. :oops: Det var fullt på elplatserna.

Tommy
((Det kanske kan vara lämpligt att pixla regnummer :oops:))
 
Det finns ju en del andra fördelar med elhusbil som kan komma:
- Lättare att backa och manövrera då man slipper slira på kopplingen för att reglera hastigheten.
- Enklare ha motor både fram och bak för fyrhjulsdrift.
- Gasolfritt, värmepump för uppvärmning, kompressorkylskåp och induktionsspis.
 
- Gasolfritt, värmepump för uppvärmning, kompressorkylskåp och induktionsspis.
... och där var laddnivån nere på 20% kl 0600 på morgonen :oops:.
Kompressorskåp ryms nog inom budget, men uppvärmning/AC är nog inte så realistiskt. Gasol till uppvärmning och matlagning är svårslaget.
 
Tillbaka
Toppen