• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kanske en dum fråga.

F

F.d. 58601

Guest
Vi har undrat varför det är mil när man berättar om hur mycket en bil har gått det är ju km som mätaren visar, samma med avstånd o förbrukning.

Vill inte på någotvis klandra eller ändra nåt bara undrar har inte hört nån förklarning varför, skulle vara bra att veta, iall vänlighet.

Hur är det i andra länder?

Ursäkta.
Några här som undrar.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kanske en dum fråga.

I Tyskland räknar man i kilometer. (Kilometerstand).

Jappe

F

F.d. 25023

Guest

Det gör man i Finland med, jag tror i alla andra länder utom i England, där man fortfarande använder mil (men engelska mil...)

Hur är det i Danmark & Norge?

hälsning
jyrki

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I Norge regner vi avstand i km, men forbruk i l/mil dvs. l/10km.
Mil henger igjen fra gamle dager, men den gamle norske mil var ikke 10km!
Noen kan lett rote sammen mil og mile (engelsk på ca 1600 m).
EU standard for forbruk skal være l/100km.

F

F.d. 8036

Guest

För det första finns det inga dumma frågor men däremot ser man många gånger dumma svar.

Mil lika med 10 km finns bara här uppe hos oss i Norden, ja, dvs danskarna förstår inte vad man pratar om om man använder mil.
Heller inte på kontinenten, pratar man om mil där, eller mile, tror man att det är engelska mile som är lika med 1609 m.
Man använder kilometer som högsta enhet.

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Litt historikk:
Dansk mil var 7 532,4 m eller tilsvarende 4 lengdeminutter ved ekvator eller en gammel sjømil, nå: 7 421,3 m (WGS 84) .
Norsk mil var 11 295 m, nå (fra 1889): 10 000 m.
Svensk mil var 10 688,54 m, nå (fra 1889): 10 000 m.
I 1889 var Norge og Sverige i union.

Mer info rundt dette rotet: Mil - Wikipedia det er fortsatt mange forskjellige mil i bruk rundt i verden.

F

F.d. 8036

Guest

Av vilket följer att man bör använda kilometer utomlands annars skapar man bara förvirring och för övrigt vill jag påstå att de flesta om inte alla de här gamla måttenheterna för mil, som alla var olika långa, inte används dagligdags i de olika länderna som nämns i Wikipeda.
Kilometer förstår alla och vet vad det är.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Det är i princip bara här i Sverige vi använder begreppet "mil" när vi pratar om en sträcka på 10 km. Därför bör man, när man talar med människor av annan nationalitet, alltid ange sträckor i kilometer.
När det gäller bränsleförbrukning så finns det en standard som säger att den ska anges i liter/100 km.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Det är i princip bara här i Sverige vi använder begreppet "mil" när vi pratar om en sträcka på 10 km. Därför bör man, när man talar med människor av annan nationalitet, alltid ange sträckor i kilometer.
När det gäller bränsleförbrukning så finns det en standard som säger att den ska anges i liter/100 km.

När jag talat med utlänningar har jag sagt svenska mil för att inte de skall tro att det är engelska miles. Det fick till följd av att de trodde att svenska mil var ett eget avstånd.
Men tack för detta det är enklare att säga jag bort 30 km utanför staden si och så.
Slut för svenska mil , då lärde man sig något nytt idag också!!!!

F

F.d. 52945

Guest

När jag talat med utlänningar har jag sagt svenska mil för att inte de skall tro att det är engelska miles. Det fick till följd av att de trodde att svenska mil var ett eget avstånd.
Men tack för detta det är enklare att säga jag bort 30 km utanför staden si och så.
Slut för svenska mil , då lärde man sig något nytt idag också!!!!

Ja.. det är i sanning en gammal kvarleva som även jag har haft svårt att anpassa mig efter.
Min hustru har finska anor och i hennes släkt pratar man bara i kilometer vad gäller sträckor/förbrukning/hur långt bilen har gått, och ute i övriga europa så är det bara kilometer man pratar om.

Som lite kuriosa..i Danmark har man ju sitt eget "tal/räknesystem även där börjar "nya" generationen att vilja anpassa sig efter mer europeiska system.

//Pilot

F

F.d. 4927

Guest

Ja, så är det säkert, men som vanligt skiljer det sig i Storbritannien, där man anger hur många miles bilen uppnår per gallon. Fast bensin och diesel säljs trots allt numera i liter.

Lasse

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Alla vägskyltar i Europa visar avstånd i kilometer, så även i Sverige ! det är tydligen bara i "dagligt tal" vi pratar om mil.
Hälsningar från en som väntar på något som ska kallas vår!

F

F.d. 4927

Guest

Alla vägskyltar i Europa visar avstånd i kilometer, så även i Sverige ! det är tydligen bara i "dagligt tal" vi pratar om mil.
Hälsningar från en som väntar på något som ska kallas vår!
Men, som vanligt, med undantag av Storbritannien och Irland som visar avstånden i miles.

Lasse

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Ja, så är det säkert, men som vanligt skiljer det sig i Storbritannien, där man anger hur många miles bilen uppnår per gallon. Fast bensin och diesel säljs trots allt numera i liter.

Lasse

Berömt engelsk citat: "Of course we are going metric, even if we have to take it inch by inch."

Senast ändrad:
F

F.d. 18368

Guest

Kan man sammanfatta det så att inom EU är det endast i Sverige man använder mil, lika med 10000 meter.

F

F.d. 3297

Guest

Namnet "mil" kommer från att de olika ansvariga vägbyggande ingenjörerna på det som
så småningom kom att kallas för Vägverket tog för vana att resa "vägstenar" på lämliga
avstånd. Från början var det c:a 2,5 km som tidigt fick "smeknamnet" fjärdingsväg.

Sedemera ökades avståndet till 10 km under 18-hundratalet av en vägingenjör vid namn
Martin I. Ljungström (?) som satte upp "egna vägstenar" i gjutjärn med sina initialer MIL.

Därav skapades begreppet - MIL - som just 10 km. :wideeyed:

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, det händer ju även i en del länder, ofta i USA tror jag. På frågan hur långt är det till.......... ex. nästa stad. Och svaret blir. "Cirka 45 minuter." Det är ju för en svensk ett svar som får hjärnan att jobba ett bra tag för att få fram en dålig översättning och en svag uppfattning om avståndet i MIL. :wall:

JANKRO.

kangas

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2025

Hei!
Der jeg vokste opp anga man avstanden i antall "Kaffekok".:D
Forøvrig brukes betegnelsen MIL like mye i Norge som i Sverige, men det er nok de eneste landene...
mvh Kangas'n

Toppen