Sv: Kan vi ha en läcka ?
Jag gjorde en självtest efter ett förslag från något forum...
Jag stängde kranarna på bägge flaskorna (pc10) och väntade till morgonen efter. Då provade jag att tända på spisen. Funkade utan problem. Efter 5-10 sek släckte jag. Provade igen ytterligare ett dygn senare utan att ha öppnat ngn kran. Lågan tändes men slocknade av sig själv inom någon sekund.
/Magnus
--------------------------------------------------
Hej Magnus, det behövs endast ett väldigt litet läckage för att lågan inte skall tändas efter ett dygn eller bara efter någon timme eller mindre, så på det sättet är testet väldigt tillförlitligt.
Jag förstår dock inte riktigt din beskrivning av när du tände lågan och efter 5-10 sek släckte, och väntade ett dygn och åter tände lågan igen en sek på resterande gas utan att ha öppnat någon kran.
Om man skall vara riktigt petig och kolla så bra och lite överdrivet

: som det går, så är ett rätt säkert sätt som följer.....
Man bör försäkra sig om att all luft är borta ur hela gasolsystemet/rören.
Flaskans kran öppen.
Tänd
alla förbrukare inne i bilen, en i taget och släck när lågan tänds.
Då vet du att det är fullt med gasol i alla slangar och rör, och inga luftfickor finns i systemet.
Stäng kranen på flaskan.
Gå in och tänd en låga på spiseln.
Kolla ganska noga hur många sekunder lågan brinner innan den slocknar av sig självt. (Stäng kranen.)
Då har du en brinntid på gasolen som står i systemet när det är fullt med gas.
Öppna kranen på flaskan igen, gå runt och tänd/släck alla lågor igen för att fylla systemet helt med gasol igen.
Stäng kranen på flaskan.
Sedan kan du vänta flera timmar eller kanske över natten eller kanske ett helt dygn på en gång.
Tänd då åter samma låga på spiseln igen och kolla hur många sekunder den brinner nu.
Efter ett dygn så kan tiden kanske minskat något, men skall fortfarande vara i närheten av den fösta tiden du fick.
Efter två dygn med samma förfarande så brukar nog tiden ha minskat betydligt, men gasolen bara försvinner efter ett tag och det är naturligt.
Om det finns bara en liiiten läcka så brukar det vara omöjligt att bara efter en timme eller ännu kortare tids väntan tända spislågan.
Den första tiden på lågan du fick, kan du använda dig av senare också. Stäng kranen på flaskan ex. när du kommer hem efter en resa. Gå ut nästa morgon och tänd samma spislåga som vid de andra testerna. Om brinntiden verkar bra så vet du att allt är ok. och tätt tills du skall fara iväg nästa gång.
M.v.h. JANKRO.