• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan tjänstevikten registrerats fel vid import?

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Den teoretiska tjänstevikten som varit med från början och den därmed teoretiska lastvikten, kan vara helt fel. Det enda som är säkert är att väga bilen. Utifrån den bruttovikten kan man bedöma vilken last man kan ha för att hålla totalvikten. Det vore väl ett rimligt konsumentkrav att husbilar, båda nya och begagnade, säljs någorlunda nyvägda inför köp!
Det var det förslaget jag framförde och som ytterligare skulle förbättra deras renommé hos tilltänkta kunder. Men även den teoretiska lastvikten är ju bättre än ingen lastvikt alls.

Micke & Annika

HBK styrelse ledamot
Admin medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2025
Jag upplever det som en vedertagen standard idag, att inte uppge lastvikt. Ligger ofta och läser annonser och om det dyker upp något av intresse får man i dom flesta fall söka upp bilen på Transportstyrelsen eller Biluppgifter för att få viktuppgifterna. Jag fattar ju varför, ingen vill köpa en husbil med ett par hundra kilos lastvikt som snabbt är uppäten av diverse extra utrustning ägaren har plockat på. Det skulle underlätta om det redan i annonsen står med.

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Skulle du som privatperson sälja ett fordon med återköpsklausul? Med risk att du får det tillbaka efter ett par veckor? Kanske misskött, om husbil, efter semester? låter väldigt teoretiskt!
Ja men då med en tidsrymd som begränsas till vad som behövs för ordentlig undersökning och inkl vägning. Jag har ju fördelen att redan fått full betalning.
Om jag mot förmodan skulle sälja så skulle jag serva, besikta och väga innan jag lade ut den till försäljning.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
om nu handlaren kör o vägar bilen går det ju lätt at manipulera flera hundra kilo.
tom vatten tank, tom diesel tank + tagit ut reserv hjul o allt annat löst skräp.
o säger till dej att vatten tanken var full o vikten är med reserv hjul o gastub osv
då har du plötsligt typ 500 kg lastvikt istället för dom riktiga knappt 200 kg
o då blir du lik förbannat blåst.
så väga ska man göra själv, o det kanske inte enkelt att få loss bilen o fara iväg o väga
på bilprovningen ska man ju boka tid

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Ja men då med en tidsrymd som begränsas till vad som behövs för ordentlig undersökning och inkl vägning. Jag har ju fördelen att redan fått full betalning.
Om jag mot förmodan skulle sälja så skulle jag serva, besikta och väga innan jag lade ut den till försäljning.
nja detta skulle jag inte gå med på, då köper dom bilen, far på semester nån dag o så kommer dom tillbaka med bilen o vill häva köpet.
då har dom haft en grattis husbils semester
o ja så fräcka är folk idag

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
nja detta skulle jag inte gå med på, då köper dom bilen, far på semester nån dag o så kommer dom tillbaka med bilen o vill häva köpet.
då har dom haft en grattis husbils semester
o ja så fräcka är folk idag
Helt rätt, idag skall man aldrig lita på någon!

KenthJ

HBK Intresserad
Kommun
Skellefteå
Jag upplever det som en vedertagen standard idag, att inte uppge lastvikt. Ligger ofta och läser annonser och om det dyker upp något av intresse får man i dom flesta fall söka upp bilen på Transportstyrelsen eller Biluppgifter för att få viktuppgifterna. Jag fattar ju varför, ingen vill köpa en husbil med ett par hundra kilos lastvikt som snabbt är uppäten av diverse extra utrustning ägaren har plockat på. Det skulle underlätta om det redan i annonsen står med.
Exakt så.

Men den stora massan kanske bara köper utan att ha koll. Vad vet jag.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Exakt så.

Men den stora massan kanske bara köper utan att ha koll. Vad vet jag.
Precis, de flesta som köper husbil har ingen aning om lastvikt, har vid några tillfällen träffat folk på ställplatser/camping och frågat hur mycket kan ni lasta, vad väger bilen? men aldrig fått något vettigt svar, dom flesta vet inte.

Leif N

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
25539
Medlemskap
2025
Bytte HB på Tumbo i höstas och mitt krav var att dom vägde bilen innan köp , det fixade dom utan problem ( fick ett skriftligt resultat)
Behövde inte betala något.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Bytte HB på Tumbo i höstas och mitt krav var att dom vägde bilen innan köp , det fixade dom utan problem ( fick ett skriftligt resultat)
Behövde inte betala något.
fick du reda på hur mycket vann o diesel + lösa grejor där fantes i bilen vid vägningen
o är du säker på du kan lita på det
det går som sagt fuska många hundra kilo vid en vägning
jag litar inte på en handlare

Leif N

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
25539
Medlemskap
2025
fick du reda på hur mycket vann o diesel + lösa grejor där fantes i bilen vid vägningen
Japp , kvarvarande diesel , inga lösa grejer samt utan person i bilen vid vägningen. Har även vägt vid besiktning i våras , full lastad o full dieseltank och 2 personer . Då hade vi 380 kg kvar att lasta . Dethleffs 7850 2018 .

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Man ska välja vem man kan lita på. Jag provkörde och vägde vår HB. Drygt 3/4 tank diesel, men utan vatten och med tom gråvattentank. Stämde väldigt väl! Vilken bonus att få en nästan fulltankad bil! :) Forsbergs så klart!

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Tittar på en lite äldre husbil från 2007 som för många år importerades från Tyskland.

Tjänstvikten är uppgiven till 3740 och totalvikt 4000 kg.

Grejen är den att jag aldrig sett motsvarande bil med tjänstevikt uppgivet till annat än 3310 kg. Också detta import.

När en bil importeras används väl uppgivna vikter från de tyska papperna? Inte vägs väl bilen?

Är inte detta lite märkligt? Kan det ha blivit fel vi registrering i Sveriges?

Spelar det någon större roll om den verkliga tjänstevikten skulle vara lägre?
Det spelar väl ingen roll. Det intressanta är väl vad bilen väger då man lastat det man vill ha med; är det bara under totalvikten (som är viktig) så kan det väl inte ha någon betydelse vad det står i pappren. (För att övergå till ursprungsfrågan;))

Toppen