• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan SMF-batterier underhållsladdas?

Lasselind

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2025
Det är nog dags att byta ut mina gamla AGM-batterier. De var gamla redan när jag fick dom och har suttit i UPS-system, så de är gjorda för konstant underhållsladdning. Jag har ju haft dom anslutna till solpaneler, vinter som sommar. Nu funderar jag på att köpa ett SMF 120A fritidsbatteri. Hur fungerar det med att underhållsladda dom via solpaneler? Det finns två batterier som är intressanta hos Biltema, 120A Leisure SMF-batteri och Sol Wind SMF-batteri på 80, 90, 100A. Nån som har erfarenhet av dom?

Henrikss

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2025
Alla blybatterier mår bäst av att underhållsladdas.
Vi är nog många som undrar varför du väljer att fortsätta med tunga och jättedyra blybatterier.
Idag är det lifepo4 som gäller och de är både bättre och billigare än bly så länge du inte måste ladda i minusgrader, då ska man ha de dyra uppvärmda lifepo4.
Och ja, jag har en vän som köpt biltemas solar wind, dom varade 2 år.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Alla blybatterier mår bäst av att underhållsladdas.
Vi är nog många som undrar varför du väljer att fortsätta med tunga och jättedyra blybatterier.
Idag är det lifepo4 som gäller och de är både bättre och billigare än bly så länge du inte måste ladda i minusgrader, då ska man ha de dyra uppvärmda lifepo4.
Och ja, jag har en vän som köpt biltemas solar wind, dom varade 2 år.
Hej
jag använder Biltemas Sol och Vind batteri och de är nu inne på sin 7:e sesong och har ännu inte uppvisat några avvikande värden. Den största anledningen till orimligt korta livslängder beror i regel på för liten batteribank i förhållande till förbrukningen.
Vår batteribank är på 2x100 A och solpaneler på 260W och det har aldrig varit något mer uttag än 25% och det är sällan som uttaget varit mer än 20%.
Håller man sig under 30% uttag så är det mycket måttlig slitage på de här batterierna men så snart man går över 30% så ökar slitaget och går man över 50% så ökar det mycket kraftigt.
När jag köpte de här batterierna för sju år sedan så kostade de 1600kr st och ett litiumjärnfosfat batteri kostade då runt
20 000kr.
Idag är prisförhållandena annorlunda men jag måste ha ett batteri som går att ladda under kyla och det ökar prisbilden på LiFe batterierna men ett övervägande måste dock göras då det är dags för ett batteribyte.

Lasselind

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2025
Tack för alla svar! Vi har två 100A AGM som tappade kapaciteten, dvs att driva en kyl och samtidigt starta upp en dieselvärmare (som kräver 10A i starten). Spänningen sjönk ner mot 12.6-2.7V. Men när jag kopplade loss batterierna från systemet och testade idag efter ett dygns vila, så låg volten på 13.2V. Om kapaciteten i batterierna är låg, borde ju vilovolten sjunka. Eller har jag fel....?

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Tack för alla svar! Vi har två 100A AGM som tappade kapaciteten, dvs att driva en kyl och samtidigt starta upp en dieselvärmare (som kräver 10A i starten). Spänningen sjönk ner mot 12.6-2.7V. Men när jag kopplade loss batterierna från systemet och testade idag efter ett dygns vila, så låg volten på 13.2V. Om kapaciteten i batterierna är låg, borde ju vilovolten sjunka. Eller har jag fel....?
I det sistnämnda är du helt ute...det är vid belastning en märker ifall batteriet är dåligt eller inte. Jag säger som tidigare nämnts...skaffa Litium...

Toppen