• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan SMF-batterier underhållsladdas?

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2026
Det är nog dags att byta ut mina gamla AGM-batterier. De var gamla redan när jag fick dom och har suttit i UPS-system, så de är gjorda för konstant underhållsladdning. Jag har ju haft dom anslutna till solpaneler, vinter som sommar. Nu funderar jag på att köpa ett SMF 120A fritidsbatteri. Hur fungerar det med att underhållsladda dom via solpaneler? Det finns två batterier som är intressanta hos Biltema, 120A Leisure SMF-batteri och Sol Wind SMF-batteri på 80, 90, 100A. Nån som har erfarenhet av dom?
 
Alla blybatterier mår bäst av att underhållsladdas.
Vi är nog många som undrar varför du väljer att fortsätta med tunga och jättedyra blybatterier.
Idag är det lifepo4 som gäller och de är både bättre och billigare än bly så länge du inte måste ladda i minusgrader, då ska man ha de dyra uppvärmda lifepo4.
Och ja, jag har en vän som köpt biltemas solar wind, dom varade 2 år.
 
Tack för svar. Det är en kostnadsfråga i första hand. Ett 100A Lifepo4 kostar betydligt mycket mer än ett SMF.
 
Senast ändrad:
Samt,
LFP lär hålla minst 10år = 2200kr
SMF 2år X 5 = 8245kr

Eller

LFP 8000st cykler
SMF 500st cykler
 
Samt,
LFP lär hålla minst 10år = 2200kr
SMF 2år X 5 = 8245kr

Eller

LFP 8000st cykler
SMF 500st cykler
Kanske lite väl LFP-positivt, men även om 2000-3000 cykler är mera realistiskt i någon sorts genomsnitt, lär väl de flesta inte uppnå den användningen heller? :wideeyed:
 
Kanske lite väl LFP-positivt, men även om 2000-3000 cykler är mera realistiskt i någon sorts genomsnitt, lär väl de flesta inte uppnå den användningen heller? :wideeyed:
Nog kan man få uppleva det..... om både ägaren och bilen inte är för gamla...:)
 
Senast ändrad:
Elektroniken ger nästan alltid upp före cellerna på ett LFP, men 10år borde den klara ifall kvaliteten på elektroniken är av hyffsad kvalitet.
 
Alla blybatterier mår bäst av att underhållsladdas.
Vi är nog många som undrar varför du väljer att fortsätta med tunga och jättedyra blybatterier.
Idag är det lifepo4 som gäller och de är både bättre och billigare än bly så länge du inte måste ladda i minusgrader, då ska man ha de dyra uppvärmda lifepo4.
Och ja, jag har en vän som köpt biltemas solar wind, dom varade 2 år.
Hej
jag använder Biltemas Sol och Vind batteri och de är nu inne på sin 7:e sesong och har ännu inte uppvisat några avvikande värden. Den största anledningen till orimligt korta livslängder beror i regel på för liten batteribank i förhållande till förbrukningen.
Vår batteribank är på 2x100 A och solpaneler på 260W och det har aldrig varit något mer uttag än 25% och det är sällan som uttaget varit mer än 20%.
Håller man sig under 30% uttag så är det mycket måttlig slitage på de här batterierna men så snart man går över 30% så ökar slitaget och går man över 50% så ökar det mycket kraftigt.
När jag köpte de här batterierna för sju år sedan så kostade de 1600kr st och ett litiumjärnfosfat batteri kostade då runt
20 000kr.
Idag är prisförhållandena annorlunda men jag måste ha ett batteri som går att ladda under kyla och det ökar prisbilden på LiFe batterierna men ett övervägande måste dock göras då det är dags för ett batteribyte.
 
Tack för alla svar! Vi har två 100A AGM som tappade kapaciteten, dvs att driva en kyl och samtidigt starta upp en dieselvärmare (som kräver 10A i starten). Spänningen sjönk ner mot 12.6-2.7V. Men när jag kopplade loss batterierna från systemet och testade idag efter ett dygns vila, så låg volten på 13.2V. Om kapaciteten i batterierna är låg, borde ju vilovolten sjunka. Eller har jag fel....?
 
Tack för alla svar! Vi har två 100A AGM som tappade kapaciteten, dvs att driva en kyl och samtidigt starta upp en dieselvärmare (som kräver 10A i starten). Spänningen sjönk ner mot 12.6-2.7V. Men när jag kopplade loss batterierna från systemet och testade idag efter ett dygns vila, så låg volten på 13.2V. Om kapaciteten i batterierna är låg, borde ju vilovolten sjunka. Eller har jag fel....?
I det sistnämnda är du helt ute...det är vid belastning en märker ifall batteriet är dåligt eller inte. Jag säger som tidigare nämnts...skaffa Litium...
 
Nya mätningar, och jag uppskattar kapaciteten till runt 60 %, så det blir nya batterier. Case closed :)
 
Tillbaka
Toppen