• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan olika tv ha olika mottagningskvalite ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Kan olika tv ha olika mottagningskvalite ?
Jag har tyckt att våran Tv har haft kass mottagning men nu när jag dragit en extern antennkabel och får signal via elstolpen på campingen så är det samma dåliga och pixliga tv bild .

Kan det vara så att TVn är av sämre kvalite ? Det är en DmTech 17" med inbyggd DVD och vi kör på 12 volt .
Kan det bli bättre och köra på 230v + inverter då man bara inte står på elplats ?
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Kan olika tv ha olika mottagningskvalite ?

Hej Bengt-Åke
Vi har en Dmtech 20 tum inbyggd dvd bak och en samsung 22 tum fram och det är inte alltid som man får samma kanal utbud trots samma antenn .
p.s brukar ha med parabol när vi är i området pga dålig signalstyrka från Boxer .
Robert
¨
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Kan olika tv ha olika mottagningskvalite ?

Svar JA

För den som orkar att läsa
Olika TV aparater har olika Tuner den boxen som omvandlar antennsignalen till en brukbar signal. Dessa tuner finns i olika kvaliter man mäter signalen i s/n signal noise signalbrusförhållande. Antennsignalens styrka är okså viktig mellan olika fabrikanter. En del aparater fungerar bättre med en svagare signal och vise versa. denna signal mäts i dB/uv. En annan anledning att en aparat inte fungerar lika bra som en annan kan vara Eco kompensation d.v.s att aparaten inte skiljer signalen av två olika sändare eller reflexer. Dom digitala signalerna består av miljontals ettor och nollor i sekunden alla dessa ettor och nollor kommer inte fram till mottagaren dom räknas som kurupta. Detta gör inget om det bara försvinner lite, men om det försvinner många så fryser bilden eller det blir små fyrkanter. Att bilden fryser beror på att om det fattas ettor eller nollor så förnyas inte bilden utan den gamla informationen ligger kvar i minnet.
Aparaterna korrigerar i viss mån dessa kurupta ettor och nollor digitaler.
Den direkta signalen mäts i C ber och den korrigerade signalen mäts i V ber
I detta fall hur många tusen korrupta per miljon. Detta kan man se i dom flesta aparater om man trycker fram signalkvalité och signalstyrka. Signalstyrkan är eg O intresant det är signalkvalitén som är viktig. Dessa mätare är inte något calibrerat mätinstrument, men är ofta justerade att för bra mottagning skall dom ligga över 75%
Det har hänt mycket sedan dom första digitala mottagarna kom ut samtidigt som det tillverkas billigt så visst har olika TV aparater olika mottagningskvalité.
Som med mycket annat så finns det bara ett fåtal fabriker som tillverkar dessa digitala tuners i olika prisklasser. Det är inte som förr Ex. Philips tillverkade allt till sina aparater. Nu som alla andra köper dom utifrån och monterar ihop. Därför går det inta att rekomendera ett märke förutom att dom kan ha en bra service.

Hoppas att du förstår.
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest
Sv: Kan olika tv ha olika mottagningskvalite ?

Kan olika tv ha olika mottagningskvalite ?
Jag har tyckt att våran Tv har haft kass mottagning men nu när jag dragit en extern antennkabel och får signal via elstolpen på campingen så är det samma dåliga och pixliga tv bild .

Kan det vara så att TVn är av sämre kvalite ? Det är en DmTech 17" med inbyggd DVD och vi kör på 12 volt .
Kan det bli bättre och köra på 230v + inverter då man bara inte står på elplats ?

Prova att ta ut tv:n och koppla in den på stolpen med ström + antenn och se om det blir bättre/sämre.
För att utesluta att du inte har något i bilens elsystem som stör signalen.

Provade en liknande tv själv, klockren bild på dvd och digitalmottagare men kass analog tuner (skuggor, kletade, diffusa konturer)

/J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kan olika tv ha olika mottagningskvalite ?

Hej, jag sitter just nu och skiftar mellan två digitalboxar hemma i fotöljen.
Min takantenn har fått en känga och skall rättas till men ger en god uppfattning om olika mottagare dock i form av boxar utan TV del.
Min "fina" Samsung box med hårddisk och hela lyxpaketet hackar betänkligt med pixlar m.m. vilket kan vara förlåtligt med antennens tillfälliga problem, och att när man tittar i menyn så visar den ca. 21% på signalstyrka och ca. 50% på signalkvalité.
När jag däremot sätter igång den enklare Sagemboxen på samma antennsignal så visas bilden helt problemfritt med en signalstyrka på 68% och signalkvalité på 98%.
Avkänningsnivån för procenttalet kan naturligtvis vara lite olika inställt på boxarna, men faktum kvarstår, Samsungboxen är utslagen och Sagemboxen funkar utan problem.
Jag är glad att det är Sagem som följer med på resorna med husbilen :).

M.v.h. JANKRO.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Kan olika tv ha olika mottagningskvalite ?

Kan olika tv ha olika mottagningskvalite ?
Jag har tyckt att våran Tv har haft kass mottagning men nu när jag dragit en extern antennkabel och får signal via elstolpen på campingen så är det samma dåliga och pixliga tv bild .

Kan det vara så att TVn är av sämre kvalite ? Det är en DmTech 17" med inbyggd DVD och vi kör på 12 volt .
Kan det bli bättre och köra på 230v + inverter då man bara inte står på elplats ?

Hej Bengt-Åke.
Har för mig att du skrivit att du skulle till Idre den här veckan?
Om du kopplat in dig på stolpen där så är det bara analog signal, så kan du söka kanalerna analogt så kan du få något bättre bild.
Tänkte oxå åka till Idre kommande helg men hinner tyvärr inte. (har min husvagn står där på säsong) Använder bara husbilen på sommaren.
Det hade varit trevligt att prata med dig om ledbelysning till min nya husbil. Men det får oxå bli en annan gång.
Om du nu är i Idre så ska ni ha en trevlig vistelse där med mycket skidåkning och härliga bastubad.

JOE
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Kan olika tv ha olika mottagningskvalite ?

Hej Bengt-Åke.
Har för mig att du skrivit att du skulle till Idre den här veckan?
Om du kopplat in dig på stolpen där så är det bara analog signal, så kan du söka kanalerna analogt så kan du få något bättre bild.
Tänkte oxå åka till Idre kommande helg men hinner tyvärr inte. (har min husvagn står där på säsong) Använder bara husbilen på sommaren.
Det hade varit trevligt att prata med dig om ledbelysning till min nya husbil. Men det får oxå bli en annan gång.
Om du nu är i Idre så ska ni ha en trevlig vistelse där med mycket skidåkning och härliga bastubad.

JOE


Exakt, du måste växla till analoga tunern!!
Oftast analog signal i de flesta stolpar!
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Kan olika tv ha olika mottagningskvalite ?

Hej B Å
Har du kollat in LAVA TV.
Den är dyr men jag tror att man får det man betalar för.
Lycka till uppe i IDRE.
/vidhem
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kan olika tv ha olika mottagningskvalite ?

Det stämmer vi står uppe på Idrefjäll på CaravanClubs camping och det är lite kallt för att plocka ut TVn och kolla på stolpen .
Det är väl för lite nollor och ettor för att bilden pixlar sig .
Får kika lite mera på inställningarna om jag kan ändra till analogt i TVn men nu blir det skidåkning .
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Kan olika tv ha olika mottagningskvalite ?

Testade med 3 olika märken i min bil innan vi köpte den som gav bäst mottagning/bild.
Så här gjorde jag: (påt ungefär)
- körde med Plåtisen till en "tv-försäljare" - de hade 3 st olika märken 12V-tv
- bar ut alla 3 märken till Plåtisen och testade - (det var stor skillnad)
- köpte den som gav bäst bild.
Det råkade bli en Grundig.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Kan olika tv ha olika mottagningskvalite ?

Testade med 3 olika märken i min bil innan vi köpte den som gav bäst mottagning/bild.
Så här gjorde jag: (påt ungefär)
- körde med Plåtisen till en "tv-försäljare" - de hade 3 st olika märken 12V-tv
- bar ut alla 3 märken till Plåtisen och testade - (det var stor skillnad)
- köpte den som gav bäst bild.
Det råkade bli en Grundig.

Samma här.

Leif
 
Toppen