• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kan någon reda ut begreppen om TV-mottagare...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hej

Jag har läst igenom diverse trådar här i Multimedia-avdelningen, men jag har inte fått saker och ting riktigt klart för mig ändå. Måhända jag är seg i kolan, och behöver någon som kan klart och tydligt reda ut begreppen.
Vi har en vanlig gammaldags antenn på taket och en vanlig digitalbox utan några s.k. abonnemang och utan kortläsare.
Boxen är en Sagem.
Vi kom hem från Norge idag, och jag försökte under hela vistelsen läsa i bruksanvisningar för att få igång boxen o se på norskt TV, men det funkade inte. Vad vet jag, jag har kanske inte fattat hur man ställer in kanalerna, men det verkar nog som att det helt enkelt inte gick med den digitalboxen. Det skulle nog behövts en annan sort.
Därmed har jag blivit trött på det system som vi har, för det är alltid samma j-a jobb varje gång man stannar på ett nytt ställe, hålla på med dom här kanalerna och försöka ställa in. Jag tror inte heller det är något vidare bra mottagning på en sån antenn vi har heller.
Så jag undrar, kan man köpa sig bara en parabol utan att binda sig på abonnemang och sånt och få in ettan och tvåan och 98:an (Bolibompa....) här i sverige, samt NRK 1 i norge och dansk tv i damnark?
Det är dom enda kanalerna jag är intresserad av att se på, jag är inte intresserad av att betala något slags månadsabonnemang.
Vi åker då och då till norge, damnark och kanske nån enstaka gång till tyskland.
Vad ska jag göra...jag är verkligen TRÖTT på digitalboxen...jag vill att det ska vara enkelt att få igång TV:n när jag är på semester, har ingen lust att sitta o läsa bruksanvisningar, eller låta kanalsökaren bläddra igenom alla banden 5 gånger (eftersom jag varje gång jag misslyckats med att få in någon kanal får prova att vrida antennen ett kvarts varv, och därefter göra en ny sökning...)...
/Annette
PS, varje kväll som jag försökt bläddra kanaler och misslyckats, satte vi upp HusbilsKalle på TV:n i nya positioner varje dag, så vi hade nåt o titta på iallafall...DS
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: kan någon reda ut begreppen om TV-mottagare...

Når det gjelder digital TV så ver Norge sent ute og kunne velge en ny generasjon overføring. De boksene som fungerer med det norske systemet fungerer i hele Europa, selv om det bare er Nederland som bruker samme system.

Litt forenklet kan en si at Norge bruker MP4 mens Europa bruker MP3 kompresjon av TV-signalet. Problemet med at en må foreta en søking etter hvilke kanaler som finnes på et nytt sted kommer en ikke unna på DVB-T (Digital Video Broadcast - Terestial). Her må en lage seg en oppstartsrutine som brukes på hvert nytt sted, på med TV og boks - reset kanalliste - søk etter kanaler, og etter ca 20 min er en klar til å se de lokale kanalene.

I Norge er det NRK alle kanaler og TV Norge som er tilgjengelig uten kort, TV2 og TV3 krever kort
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: kan någon reda ut begreppen om TV-mottagare...

Norge gick i höstas över helt till digital Tv i det marksända nätet. Men de valde Mpeg 4 i stället för Mpeg 2 som vi har i Sverige. En Mpeg 2 box hittar norska signaler men man kan inte titta på dom... Nu kan man köpa Mpeg 4 boxar i Sverige, och det har vi precis gjort då vi åker till Norge varje år. Mpeg 4 funkar även i Sverige och är den tekniken som så småningom skall införas även här.
Vi gör alltid en ominstallation av boxen när vi slår läger och på vår gamla box är det rätt enkelt.
mvh
Ulf B
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: kan någon reda ut begreppen om TV-mottagare...

Hej. Du får lov att köpa en digitalbox i Norge. Dom satsade nämligen på en senare generations digitalboxsystem än Sverige. Så om ett par år får vi byta ut våra boxar. Men Norges box är bakåtkompatibel så den kan du använda i Sverige med.
Mvh Sanddammaren
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: kan någon reda ut begreppen om TV-mottagare...

En parabol är ingen lösning i ditt fall. Detta då en satellit inte klarar att sända lokalt över ett land. Detta innebär att man behöver betala ett abonnemang även om man bara vill ha SVT, NRK eller DR.

Däremot kanske det finns digitalbox för marknätet som är enklare att använda än den du nu använder. Men som sagts ovan, Norge har ett annat system än vi har i Sverige (även om vi "snart" har det här med).

På min box, som är en gammal Nokia, ser man signalstyrkan på sidan där man startar sökningen. Så jag vet någorlunda när man kan starta sökningen.
Däremot kan det ta en minut eller två innan mätaren upppdaterar, så det är inte helt lätt i alla fall.

En variant kan vara en rundstrålande antenn, dvs en antenn man inte behöver vrida på. Regeln där är väl ju dyrare desto bättre. Jag köpte en Triax rundstrålande för ca 700:- Men jag är inte särskilt nöjd med den alls.
Skulle nog lagt på lika mycket till...
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: kan någon reda ut begreppen om TV-mottagare...

Stööön....då förstår jag varför jag inte fick det att funka...måste allt vara så krångligt...det kommer bara mer och mer förfinad teknik som ska underlätta vardagen för oss människor, men jag tycker bara det blir krångligare och krångligare, och jag måste istället lägga massvis med tid på att sätta mig in i nya saker och framför allt, jag måste hela tiden läsa på för att kunna välja rätt, det är ju en djungel med alla val man måste göra, vare sig det gäller TV, digitalboxar, abonnemang av el, TV, telefoni...Suck...får väl skaffa en sån där m4 box då...funkar en sån i danmark då?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: kan någon reda ut begreppen om TV-mottagare...

Boxer alltså vanlig antenn för marknätet är den enda fria plattformen för att se på TV. Kabel TV och parabol för oss i Sverige kostar alltid månadsavgift. Lite undantag för då mottagning ej är möjligt med Boxer kan man få Viasat (parabol) att starta vissa kanaler utan månadskostnad. Man kan även se vissa kanaler fritt på datorn. Det bästa är nog att ni skaffar en ny box t.ex. Sagem ITD 84 HD - Boxer då skall ni kunna se på de fria kanalerna i Sverige Danmark och Norge. Då där är kortläsare i mottagaren kan man om man vill köpa ett husvagnskort och se kanaler några månader för en engångsavgift. Inget avtal ingen månadsavgift.
Starta boxen och välj en meny där signalnivå och kvalite visas. Börja med att vrida runt antennen även höja och sänka tills kvalitetsmätaren visar så mycket som möjligt, strunta i nivåmätaren. När du är klart med det så gör du din kanalsökning. Detta är nog lättare i övriga Sverige än i Skåne då vi har ett SFN-nät här.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: kan någon reda ut begreppen om TV-mottagare...

Det bästa är nog att ni skaffar en ny box t.ex. Sagem ITD 84 HD - Boxer då skall ni kunna se på de fria kanalerna i Sverige Danmark och Norge.

Det är den boxen vi köpt. Samtidigt förlängde vi vårt Boxer bas utbudsabbonemang (eller vad det heter...:wub:) 12 månader och fick då 500 i rabatt på boxen, och jag har för mig att vi då betalde 1200 för den. Boxerkortet tar man ju med sig från hemma TV:n för tittning i Sverige.:)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: kan någon reda ut begreppen om TV-mottagare...

Strunta i tv:en och använd laptopen istället med en insticksmodul i usb porten. Funkar i hela europa alla marksända gratiskaneler kommer du åt. Enda nackdelen är att du även där måste söka in kanalerna på det stället där du står. Är ganska enkelt men tar ca 5-10 min men datorn sköter det själv.
Ove.G
 
Toppen