• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan man se på tv utan att borra hål i taket?

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Noviser söker bra bild.

Frugan skriver här igen ; )
Försöker hitta en lösning att kunna se fria kanalerna 1,2,4,5 när vi fricampar.
Utan att behöva borra ett hål för antenn och mast genom taket.
Går det eller inte?

Någon som kommit på en finurlig lösning som att sätta antennen på cykelstället, men då undrar jag hur man gör med antennkabeln, öppnar man dörren varje gång man ska titta på tv då? eller har ni andra bra lösningar.

Om man kopplar en pc till tvn och kör med en Pinnacle USB antenn blir kvaliten dålig då?
eller fungerar det. Det behöver ju inte vara skarpt som hemma.

Vi har tänkt köpa köper en Anderson 12 volts TV på Netonnet.

Har läst om rundstrålande antenner etc. Måste alla antennerna komma ut genom ett hål i taket?

Den som lever får (kanske)se hehe

TUSEN TACK till alla skarpingar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kan man se på tv utan att borra hål i taket?

For midlertidige antenner kan en benytte en spesialkabel for å komme ut gjennom et fønster. Det er her snakk om en kort flat koaks som en kobler seg inn på både inne og ute, signaltapet er svært lite med en slik løsning.
Har sett denne brukt med både DVB-T og DVB-S antenner (elak fyr som bruker forkortelsene for bakke og satellitt digital TV)
 
J

Jarn

Guest
Sv: Kan man se på tv utan att borra hål i taket?

Som jag skrev tidigare, så tittar jag inte på TV så ofta när jag är ute med husbilen, dessutom bytar jag husbil ofta, så jag vill inte göra hål i bilen.

Nyheterna vill jag ju ändå se ibland.

Därför har jag skaffat en Triax Ufo 100 som jag limmat fast en gummiring i botten.
Sen tar jag bara ut den genom lämplig taklucka o lägger den direkt på taket.

Funkar perfekt med Andersson TVn som också har 5 V matning för antennförstärkning. Antennen kostar 699:på Kjell&Co, bra pris.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kan man se på tv utan att borra hål i taket?

För egen del misstänker jag att en eventuell köpare av en beg. husbil inte blir speciellt upprörd över att bilen har en väl fungerande TV-antenn på taket.:wink:
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Kan man se på tv utan att borra hål i taket?

Vi började med att titta på tv genom laptopen. En "usb-box" inhandlades och test gjordes på ett antal resor med de medföljande små antennerna. Det var ett jäkla bök med antennerna för att få någon bild överhuvudtaget. För det mesta struntade man i det.

Vi tröttnade på detta och inhandlade en televes supernova-antenn (numera heter den diginova). Vi köpte även rör och tillbehör och gjorde hål i taket. Inga problem eftersom det fanns utförliga monteringsinstruktioner med.

Nu är det inga problem att använda laptopen med den lilla smidiga usb-boxen. Vi får alltid in alla kanaler utan problem!

Mvh / Per
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Kan man se på tv utan att borra hål i taket?

Hej
Du kan ju ha TV utanför HB:n det är ju ett alternativ.
Skaffa en bords antenn.Programmen blir inte bättre för att bilden är det.

/Vidhem på resa
 

Tandy 635G

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1141
Medlemskap
2024
Sv: Kan man se på tv utan att borra hål i taket?

Vi har en Triax Ufo Marin som är monterad på insidan av bilen. Högt upp mellan en skåpsöverdel och innertaket. Funkar hyfsat har aldrig provat att ha den uppe på taket. Vi ville inte göra ett stort hål taket!
 
Toppen