• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan man lita på Tjeckiens polis?

Leif.

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1371
Medlemskap
2025
Planerar att fara genom Tjeckien. Dresten-Wien.
Då har jag fått höta att polisen jagar en med fortkörningsböter,
även om du inte kört för fort. Böterna får du betala på plats.
Är det någon som har råkat ut för detta eller hört detsamma.
Eller ska man välja vägen via D o A.

Senast ändrad:

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025
Sv: Kan man lita på Tjeckiens polis?

Hej
Vi har åkt genon Tjeckien många gånger, det har aldrig varit något problem.
Polisen har vi nästan aldrig sett.

Snarken.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Jag är inte heller så rädd för den tjeciska polisen, men litar inte på den polska.

När vi skulle bada utan för Gdansk parkerade vi längs en väg där det stod hundratals bilar, parkeringsplatserna var fulla. När vi skulle åka satt det en lapp på rutan och polisen väntade på oss, det var bara att betala. De andra hundra bilarna som var polska hade inte fått någon parkeringsbot!!

F

F.d. 58574

Guest

Körde genom Tjeckien i våras ock såg flera Poliser men inga problem.
Mvh Frank

B

Boxer

Guest

Körde genom Tjeckien förra året, det var en söndagskväll och i höjd med Litomeritce tog motorvägen slut. Där stog polisen och stoppade varenda bil och kollade att de hade klistrat på dekalen för motorvägsavgiften. Vi hade som tur var köpt en dekal på macken vid gränsen.

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Vi körde i Prag för några år sedan (kanske 3) mot enkelriktat i 20 meter istället för en omväg på flera hundra meter, och givetvis stod polisen där.
Böter och hot om konfiskering av körkort skulle det innebära enligt dem. Men efter att vi pratat en stund förstod de problemet, och diskutionen gled över till ishockey istället, och vi kom därifrån utan böter och indraget körkort. Ibland är det bra att man är något sportintresserad...

Leif.

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1371
Medlemskap
2025

Tack för svaren på min fråga.
Med dom svaren ser jag inga hinder att fara via Tjeckien.
Ska narturligtvis vara på min vakt både i Tjeckien o Ungern.

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Efter en gränsövergång från Slovakien stod (låg) en polis i baksätet på en personbil 20 meter bakom 50-skylten och sedan plockades varenda utlandsregistrerad bil in 200 meter längre fram. Polisen som var en ytterst trevlig kille kunde naturligtvis inte erkänna att det var så, men kontrade med att berätta att han helgen innan varit i Österrike och kört i en lång kö av bilar - av vilka en var tjeckisk. Gissa, sa han och log, vilken av bilarna som fick böter för fortkörning.

Mina böter kostade 39 € (efter att han ringt sin chef och frågat om det gick för sig att betala i denna valuta) och jag betalade 40 jämt. Samtidigt som jag sa att jag numera skulle glädjas ännu mera varje gång Tre kronor slår Tjeckerna i hockey!

Staffan

Toppen