• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan jag ha vatten i tanken utan att det fryser

F

F.d. 53134

Guest
Jag har en liten fråga, som jag skulle vilja ha besvarad av någon kunnig person på husbilar! Jag har en Burstner T620 Årsmodell 90. Jag står permanent på en camping där jag har på lite underhållsvärme i bilen cirka 10plussgrader. Jag har vatten i tanken på bilen, för jag och min fru brukar åka och ligga i vagnen någon helg när det passar. Tror ni att vattnet kan frysa i tanken och orsaka skador. :spinny:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kan jag ha vatten i tanken utan att det fryser

Har du +10 garder i bilen så lär det inte vara frysrisk. Men det gäller att elen funkar utan avbrott när det är riktigt kallt. Ett elbortfall när det till exempel är -10 ute lär få vattnet i hela färskvattensystemet att frysa inom några timmar. Det beror alltså lite på var bilen står uppställd och hur vanligt det är med längre elavbrott.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kan jag ha vatten i tanken utan att det fryser

Hej
Det beror på var tanken befinner sig.Står den i ett utrymme som är uppvärmt är det inget problem. Men befinner sig någon del av tanken utanför det uppvärmda området kan den frysa helt klart( botten t.ex)
Ha det så bra
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kan jag ha vatten i tanken utan att det fryser

Lite is ovan på vattnet, hade jag också.

Min Vattentanken är isolerad från rummet med kuddar i soffa bänk.
Det har varit frostfritt 2-3 grader i husbil med elektriskt värmeelement.

Det värsta är att pumpen kan få frostskador i de små rymden i pumpen - :(.
 
Toppen