• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Kan inte växla - Fiat Ducato 2005

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det verkar som fjädrarna i plattan som är orsaken , ska bli intressant när jag river ner kopplingen, har förövrigt aldrig haft problem med kopplingar förut med bilar som har gått betydligt längre våra trasiga Fiatbilar som det skrivs om här, hade det hänt på våra vanliga p-bilar att kopplingar inte höll mer än 4 till 15 tusen mil, vilket ramaskri det skulle bli. Husbilsfolket är nog en tålig förlåtande grupp.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Framförallt, så är Ducato en transportbil. Leta reda på en sån ”gammal” häck som gått +12.000 mil & kolla hur dom brukar se ut då. En motsvarande personbil av bättre märke brukar se ut som ny efter 5år & 12.000mil.
Kollade Citroën Jumper transportbil på Citroën sida & den dom byggt min plåtis på finns inte med. Dvs en L4H3 som transportbil med light chassie & minst drivlinan 120hk finns inte som transportbil. För då har den nog heavy chassie eftersom den hade 16tum hjul som standard, den verkade dessutom ha 165hk motorn som standard i transportbilsutförande. Så en direkt prisjämförelse går inte att göra. Men minsta Drivlinan som sitter i min börjar på 199.000kr (antagligen ex moms), men då finns den inte med det stora skåpet som husbilen är byggd på.
Detta säger en hel del om husbilstillverkarna, dvs billigast möjliga basbil är vad dom vill ha & sen ta betalt för inredningen. Att man inte ens vill sälja den versionen i den storleken & med den vikten med detta chassie & drivlina till en hantverkare säger det mesta tycker jag. Att säga att vi får vad vi betalar för känns heller inte rätt eftersom det är skitsvårt att se igenom vad husbilsfabrikanterna håller på med, men vi borde nog vara mer ifrågasättande av fordonet som bil betraktat. Inte bara se till hur den är att bo i.
Är väl inte troligt att samma husbilsfabrikat skulle resonera annorlunda när dom bygger på Fiat. Så jag tror det finns stor anledning att ifrågasätta vad ”husbilsbyggarna” håller på med?
Att sen Fiat & Citroën går med på detta beror nog på att 99% av alla bilar som säljs som husbilar aldrig kommer upp i några körsträckor under garantitiden.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Resonemanget haltar då du kan beställa en plåtis eller vanlig husbil med i princip alla motor och chassiealternativ.
Priset är naturligtvis viktigt och kanske extra viktigt för lågbudgethusbilarna där det är dom enklaste/billigaste modellerna som får reklamplatsen men där det kan finnas en tillbehörslista med uppgraderingar för ett rejält tillägg.
Det är alltså upp till oss, kunden, att välja vad vi vill ha.
När det gäller urvalet av hantverkarbilar är jag är övertygad om att det är efterfrågan som styr utbudet och inte att det skulle vara undermålig kvalitet på en del konfigurationer.
 

sladden

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
Hej, Jag fick besked från verkstaden att slavcylindern måste bytas de sade att vi måste riva ner hela motorn, kan det stämma?????
Bilen har gått 5700 mil. är 2013 modell 2,3 148 hk
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hej, Jag fick besked från verkstaden att slavcylindern måste bytas de sade att vi måste riva ner hela motorn, kan det stämma?????
Bilen har gått 5700 mil. är 2013 modell 2,3 148 hk
Det är en stor skam att det händer, byte av allt ca 20kkr, min skall in nästa vecka och det är långt ifrån bara vi två med kopplingshaveri min har gått ca 13000mil 3,0 det är ett fabrikationsfel men få Fiat att ta på sig detta är väl lika svårt som att bita sig i rö...n.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Nu har jag fått tryckplatta,lamell,dubbelmassesvänghjul och urtrampningslager bytt (finns inte pilotlager i den här motorn) hos Mekonomen i Åmål,
knappt 9000kr , hade köpt delarna själv , får vi se hur länge det håller. Vi kunde inte se vad som hänt men misstänker felet låg i svänghjulet.
 

sladden

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
Vad tycker ni, de håller på att riva motor & växellåda, ska man förutom slav ventilen även byta svänghjul, lameller, tycker det verkar billigt med 9000:-
har fått ett pris på 17000:- med bara byte av slav ventilen
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Vad tycker ni, de håller på att riva motor & växellåda, ska man förutom slav ventilen även byta svänghjul, lameller, tycker det verkar billigt med 9000:-
har fått ett pris på 17000:- med bara byte av slav ventilen
Hej när du ändå har grejerna nere så passa på och byta allt. Jag köpte allt på Autodoc ca 6000 i pengar, Mekonomen i Åmål hade inget emot att jag kom med egenköpta reservdelar ( tanken var att jag skulle göra jobbet hemma men insåg att det blir för besvärligt , min billyft klarar bara 2ton så det hade blivit på golvet isåfall ) dom tog strax under 9000 pengar för jobbet så totalsumman hamnade lite drygt på 15000 pengar, synd att du bor lite långt bort för nu har dom tränat på min :yes: och gjorde ett i mitt tycke bra jobb. Lycka till Sladden.
 
Toppen