• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan en hund drabbas av mjäll?

B

Byggare Bob

Guest
I samband med våran hund fällde sin vinterpäls och hennes päls blivt betydligt tunnare, tycker jag mig se små vita prickar. Kan det vara mjäll, och kan hundar verkligen få mjäll?
Lasse J
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Kan en hund drabbas av mjäll?

Hej! Hundar kan när de bli stressade få sk. stressmjäll, pröva med att byta hundscahampoo, duschar och tvättar ni hunden ofta så försök att minska detta.
Lycka till!

Mvh Birgittha-matte till Jeff
icon7.gif
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kan en hund drabbas av mjäll?

hej alla husbilhundar:) min kompis har legat på operationsbordet idag,,andra gången för samma åkomma under hans snart 10-åriga liv,,
om ögonen börjar rinna med en gulaktig sörja,,lyft då lite försiktigt o kolla så där inte sitter nån #vagel#,,gör de detta så ta tag i de me en gång,,den kan nämligen riva sönder hornhinnan,,o nåra RAY_BAN har vi inte till våra livskamrater,,allt gick bra denna gång också,,lite lurigt kanske att söva en gammel #hingst#,,men de gick de ock,,

hur gick de för mej själv då??jo,,precis som vanligt,,man e ganska liten när man hämtar sin kompis från sjukan,,väldigt blödig o tårögd,,ett bra bevis för att man kanske känner stort ansvar för detta också,,:) va snälla mot alla ,,de lönar sej i längden,,teddi,, förlåt lasse,,detta hade inget med mjäll att göra,,
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Kan en hund drabbas av mjäll?

En äggula emellanåt + lite olja på maten fixar fin päls efter fällningen.

Ingrid:dog::dog::dog:
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Kan en hund drabbas av mjäll?

Vi ger bara gulan ett par ggr/vecka:spinny:varför vet jag ej men det är vad jag alltid hört.

En hönseriägare i vår närhet hade en New Foundland som fick en gula om dagen :) och den hade en fantastiskt fin och blank och fin päls.

Ingrid
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Kan en hund drabbas av mjäll?

Hej
Bara gulan eller är det OK med vitan också?
Klas

Hej!
Vår dvärgschnauzer fjällar mycket och har gjort så sedan valpstadiet.
Veterinären sa att han har torr hud, och rekommenderade
Att vi skulle ge honom en matsked solrosolja varje dag.
Vi har gjort så och han blev helt fri från mjäll.
Nu är det några månader sedan vi slutade och märker nu att det är dags
Att börja om.
Solrosoljan rekommenderas verkligen! Funkar suveränt och är billigt och ofarligt.

Fru Myra
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Kan en hund drabbas av mjäll?

Har hört att det kan bero på vilket foder man har.
Äggvitan ska enligt uppgift förstöra B-vitaminerna jycken behöver.

//Lg
 

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: Kan en hund drabbas av mjäll?

Jag har för mig att vitan på ägget är farligt för hundens lever. Om det är
sant vet jag inte// Helen
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Kan en hund drabbas av mjäll?

Jo, jag har också hört att man inte skall ge äggvita till hund. Någon har påstått att det är rena giftet för en hund. Men som tidigare sagts, har inget belägg för detta men är säker på att det finns experter inom området här på forumet som kan ge ett riktigt svar.
//Lasse J
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Kan en hund drabbas av mjäll?

Även min hund har mjäll. Pratade med vår veterinär i veckan och hon sa att det kommit ett "mjäll-spot-on", vet inte hur det fungerar, men jag ska testa det. Ger vår hund äggula också...

Hälsningar
Eva
 

erwin

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9922
Medlemskap
2022
Sv: Kan en hund drabbas av mjäll?

hej. något som låter lite dumt är att ge hunden rå sill eller strömming, beror på var ni bor. hunden älskar det och får fin päls samt omega 3 som är bra för lederna bl.a
jag har haft enoch har en hund och båda kunde göra allt för att få rå fisk,men för att vara säker att dom äter det så köp bara några och testa.:yes:
 
F

F.d. 5095

Guest
Sv: Kan en hund drabbas av mjäll?

Min kära hustru som arbetar på en djurklinik rekommenderar Viacutan som finns hos veterinärer och innehåller mycket omega 3 fettsyror och är bra för torr päls.

Men mjäll kan bero på så mycket annat också som hudsjukdomar m.m.

Mvh
Lasse
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Kan en hund drabbas av mjäll?

Tack för alla bra tips!:):):)
Lasse J
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kan en hund drabbas av mjäll?

Tyvärr hittar jag inga vetenskapliga undersökningar om effekt av äggula på hund, men jag har här en egen longitudinell undersökning av äggula både utvärtes och invärtes på homo och tamkatt. Tyvärr inga placebokontroller och inte dubbel-blint, men kanske ändå av visst intresse.

Min svärmor tyckte att min blivande hustru hade för tunt hår som barn och smorde regelbundet in hennes hår med äggula. God effekt kanske? Här bild på hustrun vid 28 års ålder (1970):

img158 (Large).jpg

Här vid 63 års ålder och med katten Mils som gärna och ofta åt överblivna ägg:

Kopia av IMG_1187-01 (Large).jpg

Och här vid nästan 70 års ålder med katten Måns, vilken inte alls vill äta ägg:

IMG_2628 (Large).jpg

IMG_2460 (Large).jpg


Hustruns päls har stått sig väl genom åren, men så har också katternas trots olikheter vad gäller ägg.

Man kan när man kikar på följande generationer fundera på hur stor nytta äggterapin gjorde.

Här vår yngsta dotter som förvisso ätit ägg men aldrig behandlats utvärtes. Trots detta lika tjockt och vackert hår som modern:

IMG_4372-01 (Large).jpg IMG_4415-01 (Large).jpg

Och slutligen en bild på en av dotterdöttrarna, som även hon tycks få fint hår utan ägg:

IMG_0509 (Large).jpg IMG_0590 (Large).jpg

aake:D
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Kan en hund drabbas av mjäll?

Tack aake för trevligt inlägg!:):)
//Lasse J
 
B

berre

Guest
Sv: Kan en hund drabbas av mjäll?

Ingen äggvita till hundar. Kroppen kan ej ta upp äggvitan, risk för sjukdom
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Kan en hund drabbas av mjäll?

Har / haft samma problem med våran munstertjej , torr och mjällig päls . Vi fick tips av en granne som haft samma problem att ge några droppar LupoDerm .Köper det av en boende här i byn som säljer djurfoder .Ska även vara bra för hästar enl flaskan . Ser positivt resultat redan efter några dagar . Sevallbo
 
Toppen