Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Nope, det går fint att köra en Otto/Diesel-motor på fossilfritt bränsle, inklusive vätgas.Vad tror ni..... Kommer denna fossila bil motor att vinna över elmotorn..?
Enl flera rapporter brinner elbilar mer sällan än fossilbilar Men konsekvensen blir större.Det är ingen wankelmotor, men har säkert samma problem med tätningar.
Elmotorn är bra det är inte motorn som är problemet utan sladden.
Youtube finns massor med videos med brinnande elbilar och stora arealer med nya elbilar som står och rostar.
Det måste bli dyrt att försäkra eftersom man förmodligen kommer att ha en speciell taxa för dem.
Läste någonstans att Tesla har en bil med lifepo4 batterier borde bli betydligt billigare och inte brandfarlig men med ett antal nackdelar.
Man kan vara säker på att det jobbas för fullt att lösa motorproblem med nya uppfinningar men hittills har man bara lyckats förfina den ursprungliga tekniken.
En vild gissning. Jag ger elbilen i dess nuvarande form 15-20år.Nope, det går fint att köra en Otto/Diesel-motor på fossilfritt bränsle, inklusive vätgas.
De ovannämnda motorerna fungerar dessutom.
För personbilar tror jag att elmotorn tar över helt från motorer med inre förbränning.
Så här var läget i Norge 2016-2019, vilket också framgår av Motormagasinets reportage:Men hur många elbilar finns det jämfört med vanliga bilar minst en faktor 5 förmodligen 10 och i sånt fall brinner de oftare. man måste vara försiktig med statistik.
De som presenterar den har ofta en avsikt med den. Jag skulle absolut inte vilja bo vid en laddstation.
en granne har en tesla som han laddar från ett uttag på husväggen av ett trägarage Huset och garaget är av trä och det brukar stå bilar intill, själv bor jag på andra sidan en liten väg i ett radhus med 6 lägenheter också byggt av trä. Kanske bäst att höja hemförsäkringen? Den tjuter som en gammal batteritruck när han parkerar.
Video motorn har jag tittat på bara prat och en datorgenererad bild på en motor, finns tydligen ingen motor mest prat hur dåliga våra motorer är jämfört. Man vill tjäna pengar på videon finns ingen substans alls.
Ja appsolut...detta med elbilar är ju redan kört i min värld...ja menar...Vilket sopberg alla dessa förbrukade batterier skapar...för att inte tala om framställningen av nya. Och sedan får man väl vara ärlig och säga...elbilar är ganska körda uppe i Norrlands skogarna..där avstånd som 40 mil om dagen hör till det normala..för att inte tala om tunga transporter som virkesbilar långt in i djupa norrlandskogar med minus 20-40 grader....ja vill inte bli stående 20 mil i ociviliserade marker med tomt batteri och minus 35 grader..nää detta med eldrift på alla fordon är ganska blåögd och dumt....såg förresten ett vägarbete i somras på min resa söderöver..kommer inte ihåg orten nu....men där såg man galenskapens galenskap...en eldriven grävare jobbade på med stolt och bra miljöavtryck tycktes det....men va tusan är det för grov kabel som korsar vägen??...jooo på andra sidan vägen står ett stort diselelverk och stånkar på med sotröken i stora svarta moln...mamma Mia...va ä detta för galenskap...så eldrift...nääää mögel å pengar är va det handlar omVad tror ni..... Kommer denna fossila bil motor att vinna över elmotorn..?
Ja det är många olika faktorer som påverkar statistiken precis som du nämner men även i den rapport som du bifogar så är ju resultatet något liknande även med hänsyn till ålder mm. Hur som helst så kan man nog vara överens om att det är en myt att elbilar brinner oftare än fossildrivna bilar. Det finns ju många rapporter som visar på liknande resultat, den rapport jag hänvisade till är ju gjord av norska motsvarigheten till MSB och bör väl anses som neutral liksom din länk.Jo, jag läste också länken (#5). Nu är i o för sig länkinnehållet 5 år gammalt. Jag har funderat lite.... kring detta o statistiken. Var kommer statistiken från? Förmodligen försäkringsbolag eller möjligen polisanmälan?
Jag har gogglat, men inte hittat särskilt mycket.
Några saker ( parametrar ) som inte framkommer är ... Hur gamla är de bilar som brinner? I gruppen fossildrivna finns ju en betydligt större andel äldre bilar.
Rimligen bör risken för brand öka med äldre bilar. Elbilar, och särskilt för fem år sedan, är och var ju väldigt nya. Så att jämföra med kanske upp emot 20 år gamla bilar säger inte allt! Därmed inte sagt att elbilar brinner mera! Men statistiken blir missvisande och går inte att använda för att uttala sig om brandrisk?
Vad innefattas i bereppet bilbrand?
Hur är det med de bilar som " eldas upp..av ren förstörelselust " ingår dessa i statistiken? Kan nog vara så? Men jag vet inte. Verkar vara så i länken nedan.
Här är en länk för den som vill veta och förstå mera. ( länken länkar vidare till var uppgifterna tagits ifrån)
Ps ja ännu intressantare vore ju statistik med bilmodell o årsmodell!
Ps 2 nåja mini Cooper elbil ska återkallas handlar om brandrisk.
Många myter om bilbränder – här är de vanligaste orsakerna - Guider - Bilköparguiden
Guide: Beror alla bilbränder på försäkringsbedrägeri och vandalism? Brinner elbilar oftare än vanliga bilar? Det finns många myter – det här behöver du ha koll på.bilkoparguiden.nu