• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan det vara backljuskontakten??

Nettan & Christer

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2025
Hej,

Jag har en Fiat Ducato -06 där backljuset och backkameran har lagt av. Kameran funkar när jag startar den manuellt men inte med automatiken när jag lägger in backen.
Först gick den ibland och ibland inte men nu har den lagt av helt och hållet.

Säkring tror jag inte på eftersom den ändå gick ibland.

Funderar på om det är backljuskontakten men varför skulle den gå sönder?
Kanske vanligt?
Kan man kolla den på något sätt?

Någon med erfarenhet om detta?

//Christer

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Sv: Kan det vara backljuskontakten??

Kameran kanske strömförsörjs från själva backljuslampan. Kanske kabeln från backljuslampan har ärgat av eller liknande. Bara en tanke.

Geje

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2025

Har en likadan 06 Ducato och fick samma problem med backljus och backkamera efter ca 1,5 år. Det var backljuskontakten som var defekt och den byttes då på den tvååriga nybilsgarantin och problemet var löst.

Hälsar Roger

Nettan & Christer

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2025

Kameran kanske strömförsörjs från själva backljuslampan. Kanske kabeln från backljuslampan har ärgat av eller liknande. Bara en tanke.

Förstår din tanke men jag kan köra kameran genom att starta den manuellt och även då inte backen är i, så ström finns där. Men tack iaf.

/Christer

Nettan & Christer

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2025

Har en likadan 06 Ducato och fick samma problem med backljus och backkamera efter ca 1,5 år. Det var backljuskontakten som var defekt och den byttes då på den tvååriga nybilsgarantin och problemet var löst.

Hälsar Roger

Låter som det kan vara den då, det kanske är en svag punkt på dom.
Garanti har jag naturligtvis ingen kvar men den kan ju inte vara så svår att byta själv tycker jag.

/Christer

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2026

Hej Christer!

Har som Du vet likadan bil och årsmodell med samma problem trasig backljuskontakt,löste mitt problem med att koppla kameran på dimljuset så nu kan Jag sätta på kameran med knappen till dimljuset.

Har sina fördelar när man trixar fram och tillbaka eller kör fram och vill ha koll på överhänget Jag kan inte sätta på min manuellt så denna lösning passar mig.

När Du bytt kontakt och vet hur det går till får Du gärna ta min med:D.

Ses till midsommar om inte tidigare.

Ha de

J

Jarn

Guest

Jag har haft exakt samma problem på en tidigare bil, det var då backljuskontakten som lagt av.
För min del gick det på garantin, men den sitter ganska lätt till så man kunde byta den uppifrån när man öppnat motorhuven. Tog inte många minuter...

Nettan & Christer

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2025

Hej Lars!

Jasså din också, jamen då kan jag nog anta att det är den som är kass.
Köper en ny imorn då, skall jag ta två då kanske så tar jag med den på midsommar?

/Christer

Nettan & Christer

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2025

Lars,
nog säkrast att du köper en själv i alla fall.
Fanns tre varianter som det skulle kunna vara enligt säljaren så han fick noga gå in och kolla vilken det skulle vara till min bil. Känner att risken för att blir fel är överhängande om jag köper till din bil.:wink:

Beställningsvara naturligtvis och till ett underbart pris av 1580:-:(

Kommer brygga kablarna vid kontakten innan jag beställer för att konstatera att det verkligen är den.

//Christer

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Varför mäter ni inte på kontakten först? den är inte särskilt svår att hitta ovanpå växellådan. F.ö. kan det mycket väl vara någon kabelanslutning bak under bilen som har dålig kontakt, anslutningarna är både dåligt gjorda och sitter utsatta under bilarna för det mesta! :confused:

Nettan & Christer

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2025

Ja då har jag kommit en bit på väg med detta problem i alla fall.

Var ju iväg till Hedin Bil som har Fiat i GBG där han visade mig en bild på "Backljuskontakten" och gav mig ett pris också, när jag nu skruvade loss den för att undersöka kontakten visade det sig att det han hade visat mig var givaren för hastighetsmätaren. Inte konstigt att den var dyr....;)

Så det var ju bara att leta vidare under slangarna från luftburken, ville helst inte ta bort den då den sitter med slangklämmor som jag inte skulle kunna återställa, men till slut hittade jag den lille rackarn. Som väl var så satt det en skarvkontakt ett par dm upp så det var lätt att mäta om det var fel på kontakten, visade sig att den var helt korrekt.:) (Ohm mätte med och utan backen i.)

Jaha, kolla kablar då, ser helt och fräscht ut.
Demontera baklampan och mäta om det kommer fram ström, visst gör det det, ca 13 volt på lampsockeln, testar glödlampan i bakljussockeln istället och den funkar som den skall.:confused: Så ser jag att nu när jag inte har någon glödlampa i sockeln så går jag och kolla backkameran och nu funkar det som det skall.

Så läget är så här:
Ca 13 volt på kabeln till backljuset där bak vid lampsockeln.
Lampan är hel men den lyser inte, funkar som den skall i annan sockel.
Tar jag ut glödlampan funkar backkameran med automatiken som den skall .
Sätter jag i lampan startar inte backkameran per automatik men går att starta manuellt.

Jag fattar inget, någon guru på 12volt som har någon idé?

Ps, tänkte på det nu när skriver att jag bryggade aldrig kablarna vid bromsljuskontakten, kan det vara så att det ändå är kontakten som ställer till det?

//Christer

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Anledningen till inte backkameran lyser när du lägger i backen är att du har ett spänningsfall som gör att det inte finns nog spänning att driva både lampan och kameran samtidigt. Startar du kameran manuellt så får den sin spänning från annat håll så det är inget konstigt med det. Att du kan mäta 13V obelastat säger egentligen ingenting annat än att säkringen är hel och att kabeln inte är av. Om det inte hjälper att brygga kablarna vid bromsljuskontakten så får du här en beskrivning hur du enklast felsöker: Testa att koppla glödlampan med lösa kablar direkt mot backljuskontakten, lyser den då du lägger i backen har du ett spänningsfall på vägen till backljuset. Om den inte lyser med full styrka har du ett spänningsfall före backljuskontakten (kan vara oxid i säkringshållaren eller i någon anslutning). I så fall testa lampan mot ingående matning till backljuskontakten och om den då lyser fullt är backljuskontakten trasig eller oxiderad invändigt.
Hoppas att du förstår min beskrivning av felsökningen.

Lycka till / Roland

Toppen