• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kamremsproblem

F

F.d. 9707

Guest
Chassiefabrikat: Iveco
Chassiemodell: daily
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 td
Årsmodell Chassie: 1994
Husbilsfabrikat: Nordic
Husbilsmodell: nordic 625
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1994
Ämnesområde: Motor
Har någon mer än jag haft problem med att kamremmen kan kugga över
en kugg redan efter 2500 mil efter byte? Kan man förebygga detta?
 
Hej Åke.Troligen har du inte en automatspännare på din bil
utan en man spänner manuellt.Det troliga då är att den har inte har blivit rätt justerad från början och när bilen då gått ett antal mil så länger sig remmen och då kan den kugga över,så ta ett snack med verkstan som monterat remmen
så får dom kolla att inget löphjul eller spännare kärvar för det kan också vara orsaken MVH.STURE
 
Hej. Bengtåke.

En kamrem skall inte kunna kugga över om den är rätt montrad, har själv en Fiat 2,5TD motor som jag bytt kamrem på. Är det en Fiat har den även en automatisk remspännare. Men en rulle skall justeras på rätt sätt.
Hur märktes felet, går motorn fortfarande eller är det motoras. en eller 2 kuggar klarar ventilerna.

Mvh.
Jägarn
 
Jag hade tur och klarade ventiler och topplock, men åkte på ett kamremsbyte
i alla fall.Onödigt och DYRT p.g.a. felsökning mm. Nu går den i alla fall igen.Åke
 
Jägarn skrev:
Hej. Bengtåke.

En kamrem skall inte kunna kugga över om den är rätt montrad, har själv en Fiat 2,5TD motor som jag bytt kamrem på. Är det en Fiat har den även en automatisk remspännare. Men en rulle skall justeras på rätt sätt.
Hur märktes felet, går motorn fortfarande eller är det motoras. en eller 2 kuggar klarar ventilerna.

Mvh.
Jägarn



Det var inte jag som hade problemet utan jag bara uppmanade att om den nu hade kuggat över att han skulle kolla så inte ventilerna hade skadats och man kan ju inte veta före kontroll om det är 1 eller flera kuggar .

På Audi med 20v turbon så blir det skrot direkt .
 
Fiat Ducato 2,5TD med servostyrning årmodell upptill 1994 (gamla karossen) har
problem att kamremmen kuggar på dieselpumpen vid kall väderlek och fullt
rattutslag.Servopumpen och oljan är tröga vid kallstart.För att åtgärda detta
kan man sänka trycket på servon.Då endast dieselpumpen kuggar är det ingen
risk för ventilskador.
 
Helena o Tom skrev:
Fiat Ducato 2,5TD med servostyrning årmodell upptill 1994 (gamla karossen) har
problem att kamremmen kuggar på dieselpumpen vid kall väderlek och fullt
rattutslag.Servopumpen och oljan är tröga vid kallstart.För att åtgärda detta
kan man sänka trycket på servon.Då endast dieselpumpen kuggar är det ingen
risk för ventilskador.

Just precis, detta hände mig på semestern. Startade bilen på campingen, svängde ut från platsen (fullt rattutslag), bilen dog och startade inte mer. Ringde min Fiat-specialist i Klockestrand som snabbt ställde diagnosen när jag berättade hur jag startat och svängt med fullt rattutslag.

Det blev bärgare till verkstaden där man konstaterade att kamremmen kuggat 1/4 varv på dieselpumpen. Bilen är en 2,5 TDI 1995.

/Anders
 
Til den motoren levers det 2 typer kamremmer og det er bare 1 tann forskjell på dem, har du fått galt tannantall kan det problemet du beskriver oppstå, det viser seg ofte at det er bare dieselpumpen den hopper over på slik at man skader heldigvis ikke ventilene så ofte.
 
Tillbaka
Toppen