• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kamremsbyte

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: kamremsbyte

Det är oftast trängre o dyrare på en helintegrerad bil.

Leffe M

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2025

Hej Det är dags för oss också att byta så jag har ringt lite i skåne

Bengt i Örkelljunga 6148 kr

Ekeby bil o husbilsservice 4988 kr

Ströms bil i Malmö 6982 kr

alltså ett spann på 5-7 tusen kr

Detta även med byte av multiremmen ej vattenpumpen

Leffe

verona

HBK Medlem
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
2786
Medlemskap
2025

mekonomen valdermasvik

multirem
multirem elastisk
kamremssats
oljefilter
luftfilter
kupefilter
olja 6 liter
totalt ca 10400 kr
ca 5000 kr är arbetskostnad
Verona.

F

F.d. 50069

Guest

Ett kamremsbyte på en 2,3a kostar ca 6500kr i Mjölby hos AutoExperten enl. Våra förmåner!
Då ingår rem, ny vattenpump, ny spännrulle samt glykol och arbete!

Sen får vi 5% på detta om vi är medlemar i HBK!

I

Iveco 35

Guest

Helt klart ett facilt pris när även vattenpump ingår.
Olle.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Har nyss bytt kamrem på min Ducato X250 -07. Jag skaffade hårdvaran själv men lät en verkstad byta. Kollade förstås först att det var okej.
Verkstäder kollar nog inte bästa pris på reservdelarna utan de flesta har nog en leverantör. Då blir priset var det blir.

Timkostnaden på verkstan blir det samma oavsett var delarna kommer ifrån.
I mitt fall vart det 4300:- Det omfattade byte av samtliga remmar på motorn. Alltså även de som driver generator och AC kompressor. Vattenpumpen byttes också. Ingick även en skvätt glykol och miljöavgifter.
Det är en hel del jobb på X250. Trångt som bara f..n. Jag vill i alla fall inte krypa inne i hjulhuset och under bilen :). Det tar med vattenpump tre till fyra timmar för en van mek beroende på hur mycket det trilskas (och vad Fiats timlista påstår)

Delarna då? Köpte på Autodoc (Tyskland):

Kamremssats Gates inkl vattenpump: 1560:- ( kostar idag +200:- )
Drivremssats Gates inkl ny sträckare och löphjul: 820:-

Totalt alltså 6680:-

Exakt samma kamremssats (identiskt produktnummer) på Mekonomen är 3500:-, bara den. Så det finns pengar att spara på delarna.

leihag

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023

Fick prisförslag från Autoexperten i Mjölby på 4000 milsservice + kamremsbyte och vattenpump Fiat 2,3 150 Hk 2012 årsmodell 16422 kr, jag kan inte tycka det var ett bra pris. Det blev en annan utförare till ett betydligt bättre pris.

leihag

F

F.d. 50069

Guest

Konstigt dyrt!
Det skall max kosta mellan 10500- 11500?
De måste fått hjärnsläpp! Hade du inte med prisuppgifterna vi har fått av dem?
Jag skall snacka med dem, så där gör man inte!

leja4

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025

Man ska inte behöva byta en för motrfunktionen så vital komponent som en kamrem efter så kort tid som 4000 mil eller 1000 timmar. Ingen konstruktör värd namnet jobbar med så små marginaler. Ingen motorfabrikant med ens en gnutta kvalitetsmedvetenhet skulle tillåta en så undermålig produkt.

Förklaringen stavas eftermarknad. Man skrämmer sina kunder med svindyra reparationer om man inte byter rem vart tredje år eller något liknande.
Ett minimikrav är att en kamrem håller tio tusen mil eller tio år och då skall man ändå ha en säkerhetsmarginal på ca trettio procent.
Själv skulle jag aldrig lägga en miljon kronor för en produkt(HB) som har en motor som inte ens uppfyller rudimentär standard.
BBa (maskinigenjör)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

O.T
Jag gjorde samma grundläggande val som dej när jag blev med husbil,
kamrem, aldrig i livet.:cool:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Ingen dum ide att lägga extra pengar vid bilköp på att undvika kamremar.

Kamkedjan på min Iveco skall bytas vid 40 000 mil.
Klart hanterbart:D

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Om man lägger 50-100 tusen mer för en bil med kamkedja, vad är vitsen med det? För dom pengarna kan man byta minst 10 kamremmar. På Fiat typ 40 års körtid.
Allt är väl en fråga om när man lägger ut pengarna.

leja4

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025

Om man lägger 50-100 tusen mer för en bil med kamkedja, vad är vitsen med det? För dom pengarna kan man byta minst 10 kamremmar. På Fiat typ 40 års körtid.
Allt är väl en fråga om när man lägger ut pengarna.

Min poäng är att en kamrem håller mycket längre än fyra tusen mil. Så dålig är ingen bilmotor. Det är bara ett sätt att lura folk på pengar.

Betalar man så mycket som 50- 100 tusen mer så är det inte bara kamremmen det är frågan om, man slipper Fiat helt och hållet.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Betalar man så mycket som 50- 100 tusen mer så är det inte bara kamremmen det är frågan om, man slipper Fiat helt och hållet.

Håller med, :yes:
men i rättvisans namn finns det remlösa Fiatmotorer också.

Det kan inte vara någon överaskning eller något oundvikligt att vissa husbilar har kamrem, och att dessa skall bytas.

Som med alla inköp. undersök marknaden och bestäm om tex kamrem är något som tilltalar er.
Om inte, köp en bil med kankjedja, dom finns.

F

F.d. 50069

Guest

Fick prisförslag från Autoexperten i Mjölby på 4000 milsservice + kamremsbyte och vattenpump Fiat 2,3 150 Hk 2012 årsmodell 16422 kr, jag kan inte tycka det var ett bra pris. Det blev en annan utförare till ett betydligt bättre pris.

leihag

Jag har sett din offert i deras dator idag och det jag kan säga är att ni har verkligen missförstått varandra:oops:

leihag

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023

Kan inte se att det är något missförstånd vi diskuterade vad som skulle ingå, det pris dom angav var 16464 kr inte 16422 kr som jag tidigare angivit.
Bilen är nu servad och kamrem bytt så det är bara att vänta på lite bättre väder åkandet drar igång.

leihag

Toppen