• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamremsbyte

F

F.d. 55747

Guest
:confused:Hej
Skall byta kamrem på våran Adria som har en Fiat motor 2,8 idTD 8140.43 2001.
Är det någon som vet om det finns verkstadshandbok om detta.Är tacksam för tips om någon har erfarenhet av kamremsbyte på denna motor.Är ny här i gemenskapen hus bilsägare sedan okt.

Mvh
Kent Svensson

MayoWalle

FD HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Kamremsbyte

Hej!
Jag kan inte hjälpa dig med handbok, tyvärr!
Men har du eller nå'n kompis bytt kamrem förut?
Jag är absolut ingen "besservisser" men jag vet
att är man inte noggrann och gör på rätt sätt så
kan det gå riktigt "käpprätt"!

Mvh. Walle

Sture & Solveig

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2025

Hej. Om du inte har bytt kamrem förut så lämna den till verkstad som fixar det lätt.
Du har ju en 2,8 så då har du tur för den är billig att byta kamrem på om du jämför med en 2.3 som är dubbelt så dyr.
MVH STURE

T

Teddi

Guest

hej kenth,,runt fyra lappar,,hos varla bil i kungsbacka,,
ja har jämfört priser,,ock stannar kvar i kba,,:p

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
Jag har en anvisning på Tyska som verkar vettig.
Mvh. Klas

Bilagor

• Zahnriemenwechsel_FIAT_Ducato_2.8JTD.pdf
    934,3 KB · Visningar: 225

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Om du däremot har skruvat med motorer tidigare så är det relativt lätt att byta rem på din bil och även de "skapliga" verkstadspriserna är rent skamliga i förhållande till arbetstid.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 55747

Guest

Hej
Har bara varit med i några timmar och får så mycket tips och råd tack Klas och ni andra.
Mvh
Kent Svensson

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

idTD motorn och JTD är inte lika för på den första har du mekanisk bränslepump som också måste låsas. Därför kan du inte använda dig av den tyska anvisningen. Har man bytt någon rem tidigare och inte har tummen mitt i handen går det bra. Är man osäker, är det bättre att lämna in och få det gjort.

Dom enda verktyg jag använde var, om jag inte minns fel, en 8 mm borr för att låsa svänghjulet och en mindre borr till dieselpumpen samt en mutter som jag modifierade för att hålla remspännaren.

F

F.d. 29925

Guest

På 2,8 litaren med mekanisk pump och AC kan det vara rätt bökigt att få ut övre kamkåpan.

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023

Jag tog ut kåpan från undersidan. Uppifrån är det mycket svårt.
Sune
Vill minnas att jag fick montera bort höger strålkastare, för att få tillbaka kåpan, på min -98 med 2,5l motorn. Antar att den motorn är relativt lik 2,8. Tänk i.s.f- på att distansen utför remspännaren ligger rätt. Nersvarvningen skall passa i kåpans hål.

Toppen