• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Grattis till en bra, snygg och trevlig navigator. TomTom har möjlighet i menyn att vända bilden. Detta ger den möjligheten för dig att i så fall ha anslutningarna uppåt om det underlättar inbyggnaden.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Är nu klar med en, som jag kallar det, modul. Skall göra en likadan till backningsskärmen.
Snedfasar modulen på sidorna så att den kan tryckas in i den stora instrumentbrädan.

PB070112.JPGPB070114.JPG

Sitter en liten brytare på kanten av skärmen som jag måste komma åt. Möjlig placering är längre upp på instrumentbrädan och en vinklad fastsättning.

PB070115.JPG

Som vanligt: Glad för synpunkter.

Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Här är jag nu och klurar. Vaknar kl 5 och konstruerar och designar till kl 6 halv 7 då jag måste upp och kolla om det ser ut som jag tror.


PB080116.JPG

Tänker göra en plan yta med lämpliga fördjupningar ovanpå hela rasket. Den skall madrasseras och mjukas upp. Som syns på bilden har italienska designers ansett att brädan skall ha avvikande färg från mitten. Håller med om det och kan tänka mig svart övre och grå nedre halva.
Håller till på arbetsbordet då jag jobbar med cellmaterialet men måste krypa in i bilen för att ta mått och bestämma placeringen av GPS och backskärm.

Med hjälp av cellmaterialet kan jag skulptera som jag vill egentligen. Svårt att bestämma sig. Ger dock inte avkall på att övre och undre halva skall kunna demonteras lika som förut. Väljer som sagt var två färger. Blir tråkigt med svart över hela. Om jag hade smala kromlister kanske jag kunde lätta upp lite och få det att se lite mer spännande ut.

Vet inte var man hittar sådana.

Som vanligt glad för synpunkter.

/Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Ändrade mig vad gäller en "modul" för varje skärm. Det tog för stor plats. Gör en gemensam "modul" för skärmarna. Räknar med att kunna fästa modulen i den övre platta ytan. Det är den som måste sättas dit sist vid sammansättning av panelen.

PB080118.JPG

Laddningskabeln blir inget problem. Tror jag löste strömbrytaren också. Krånglar det så kan jag lätt lyfta ut GPS:en med hjälp av den tunna tråden (som knappt blir synlig då allt blir svart).

PB080119.JPG


Att skära i cellmaterialet känns som att skära i ett äpple. Amvänder en liten kökskniv med tunt blad. Väldigt lätt att göra justeringar. Kan verkligen rekommendera materialet. Det måste dock penslas med plast för att bli starkt. Blir som metall då.

Gnetar väl vidare
/Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Lägesrapport från instrumentbrädan:

Får göra som Bror, vandra mellan bil och verkstad. Skruvar fast, provar, putsar, skruvar loss, går till verkstan. Så här ser modulerna ut nu, långt ifrån injusterade. Är inte heller plastade. Till backningsskärmen följde en infällnadsram som kom väl till pass. Fyra försänkta skruvhål gör att jag får stadig fastsättning med dolda skruvar.
PB160120.JPGPB160121.JPG
PB160122.JPG

Specialvinylen är fantastisk. Lagom eldad med varmluftspistolen blir den väldigt töjbar. Men det gäller invändiga fördjupningar, där man s.a.s har brist på material. På utsidan av lådformer blir det ju material över. Man kan inte krympa vinylen. Några cm kan man dock forma den, som framgår av bilden. Den här färdiga delen får delar på sidan om sig vilket gör att avslutningen inte syns. Man måste alltså tänka på var man gör av överskottet.
PB160123.JPGPB160124.JPG

Gnetar vidare.

Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det går bra att lägga vinylen omlott och skära med rakblad genom båda. Blir helt osynligt om man är noggrann (appropå att handskas med överskottet).

Det är lika kinkigt med underarbetet innan man limmar som det är innan man lackerar. Kontaktlimmet fäster vinylen väldigt tajt.

God natt!
Alve
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Själv så skulle jag se till att jag får direktström på navigatorn via en strömbrytare på panelen.

Om du inte har det och vill sitta o planera och den inte är fulladdad så kommer du bli irriterad när du måste stå med tändningen påslagen.
Det bästa är nog att ka en tvåläges brytare så att det både finns automatiskt och manuellt läge. Auto läget går över tändningen och manuella går på direktsröm. Normalt vill man att den startar och stoppar med tändningen.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det går bra att lägga vinylen omlott och skära med rakblad genom båda. Blir helt osynligt om man är noggrann (appropå att handskas med överskottet).

Fel av mig. Det går inte. Vid test med lösa vinylbitar gick det bra men färdiglimmad vinyl har sträckts (det måste man göra om det skall bli snyggt) vid limningen. Det gör att skarven hela tiden strävar efter att öppnas. En bråkdels mm syns tydligt. Jag har försökt att "svetsa" ytskiktet med lödkolv, het kniv m.m. Det går inte.

PB190125.JPG

Skall försöka hitta någon typ av snygg list, kromliknande eller annat som går att klistra över skarvarna. Då det blir ganska stora klädda ytor kanske det bara blir ett plus. Lite mer liv i det hela.

Har absolut ingen idé om vad jag skall hitta på. Alla förslag välkomnas!

Hälsningar
Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Efter att ha konsulterat företag som jobbar med sådana här problem dagligen har jag fått klart för mig att det inte är möjligt att täcka med lister. Proffsen syr en "mössa" och drar på den. Det försöker jag mig inte på. Då går hela vintern bara för att lära sig sy med sådan precision.

Om man inte kan göra skarven helt osynlig så är det bästa att visa den ärligt.

Jag löste det så här:

En remsa med kontaktlim över hela. Viker in sidorna mot mitten.
PB200126.JPG
PB200127.JPGPB200128.JPG

Sätter den under press för att den skall bli så platt som möjligt.
PB200129.JPG

Så blir då den delen av instrumentbrädan. En del av den undre halvan som blir grå. Den övre skall bli svart. Tror knappast att jag får några fler ytterhörn.
PB210130.JPG

På bilden ser det nästan lite "skrynkligt" ut. Det är det inte. Det är släpljuset från blixten som försämrar ytan.

Gnetar vidare.
Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Nu, då jag känner till den plisserade kjol som vinylöverskottet åstadkommer, lägger jag inte omlott längre utan skär med tapetkniv ovanför vecken. Skär spikrakt efter en tejp. Viker nästa vinylstycke och lägger vikta kanten intill den skurna kanten. Blir snyggare skarv då, tunnare.

Hur fixar man det spräckta glaset på klockan? Finns det någon glasmästare som klarar det? Köpa från Iveco går väl om man vill punga ut med några hundralappar.

Förslag. Tack.Tack!
Hälsningar

Alve
 

Bilagor

  • PB220131.JPG
    PB220131.JPG
    650,2 KB · Visningar: 19
  • PB220132.JPG
    PB220132.JPG
    618,7 KB · Visningar: 16
  • PB220133.JPG
    PB220133.JPG
    656,1 KB · Visningar: 13

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve, tror du inte att det kan gå att fixa med hjälp av någon "finare" variant av plastglas, då minskar ju även problemet med hålet i mitten för justeringen. Dessutom går det ju att göra glaset själv :D.

JANKRO.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Alve jag förstår inte varför du limmar på vinyl? det finns mängder med 2 komponents plaster / gummi att spruta på, så slipper du skarvarna.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Man bygger upp instrumentbrädan med ståltråd plåtbitar som skruvas i karossen, sedan skyddar man underdelen med en tjock byggplast för att skydda kablar E.t.c , sedan sprutar man med polyeretanskum och bygger upp den formen som man vill ha precis som du har gjort redan. När man har skurit ut formen med kniv så slipar man med grovt sandpapper tills man är nöjd. fattas det material så spruta på lite till och slipa. Då börjar arbetet med att rulla på plast och rutat glasfiberväv.För att underlåtta så kan man även limma fast glasfiberväven innan man plastar för att få en jämnare yta. Sedan är det bara att slipa tills man får en fin jämn yta. Dax för det roliga ytbehandlingen B.l.a 3M har plaster i flytform som man blandar, denna plast sprutar man med en målarpistol var noga med att rengöra pistolen fort och noga. Vill man ha den lite rynkiga ytan anv♪nd å en bodyplast pistol. Jag vet inte så mycket om plaster i dag det var över 20 år sedan jag gjorde detta sist, men på 20 år så har det hänt väldigt mycket på plastsidan. hör med en 3M eller smoot-cast representant. plasten måste tåla höga tempraturskillnader och vilken typ av färg du kan blanda i. Det finns även linjära plaster med en töjbarhet på 250% som man kan limma fast det beror naturligtvis på formen. Volvo använde denna plast till ambulans,taxi och polisbilars extrautrustning på 80 talet, men har ingen aning vem som tillverkade den. Det finns säkert någon plastkunnig medlem som kan svara . hittade B.l.s denna sidan http://www.twidursystem.com/images/pdfs/sprayplast.pdf ett annat alternativ är ochså att väta allt i lim och sedan hälla plastpulver på när detta har torkat så värmer man med en varmluftpistol så att plasten smälter ihop. Lycka till ALVE
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Jag har hunnit så långt med den teknik jag använder nu så det känns inte möjligt att byta eller blanda just för denna instrumentpanel. Den teknik du beskriver är ändå intressant, det blir säkert fler projekt. Antar att det är på det sättet man bygger upp t.ex. duschrum nästan helt utan skarvar i fabriksbyggda husbilar.

Skriver ut din berättelse och placerar den i "husbilspärmen" för kommande behov.

Tack!

Hälsningar Alve
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Har suttit en lång stund och studerat dina bilder. ditt största problem är skarven på denna bild. såga isär den i skarven och limma vinylen 180º på båda partierna så ser det ut som två delar på insidan kan du ju limma ihop dom hoppas att du förstår hur jag menar.
 

Bilagor

  • alve salpicadero.JPG
    alve salpicadero.JPG
    618 KB · Visningar: 22
Toppen