• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kamremsbyte

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Hur skulle ni göra? Det är 5 år och 2500 mil sedan senaste kamremsbytet på en 2,3 lit fiat ducato 2008. Är remmen slut eller törs man köra ett år till?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har också en 2,3 l Fiat Ducato från 2008. Vi har haft den i tre år och kamremmen är bytt för fyra eller fem år sedan men vet inte miltalet. Helt klart är att remmen inte är slut men den åldras så jag chansar inte. Har bokat tid i nästa vecka för byte.
Vi har fått en offert på 12425:- kr för byte av kamren och vattenpump. Tror att Fiat har ett paketpris för bytet men då verkstäderna har olika timdebitering kan priset variera något.
Verkstäder som inte är knutna till Fiat kan säkert ha ett annat pris.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, eftersom man aldrig skall kommentera eller ge förslag på kamremsbyten åt andra om något oväntat ev. skulle hända, men som görs otroligt tätt och underligt i mångas ögon, i alla fall hos dom/vi som alltid meckar själva.
Men ett faktum är ju att om bilen går mycket som transportbil eller liknande så är bytesintervallen på kamrem uppåt 18.000mil.
Om nu kamremmen tar slut efter 1.500mil bara för den är fyra år gammal på en Fiat när den oftast blir gammal efter uppåt tio år eller ibland mer på andra bilar går inte heller att orda om. Men att en vattenpump skulle ta slut efter några tusen mil när den håller i 18.000mil om man kör mycket med bilen och även om pumpen drivs av kamremmen.............. Kanske, men hur går det till.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Varför byta vattenpump den har inget samband med kamrem. Har en egen drivrem. Om den inte läcker eller har missljud. Jag bytte kamrem på min förra året gått 14000 mil aldrig bytt vattenpump
Vattenpumpen drivs av kamrem på 2.3 liters motorn. Men enligt flera mekaniker är byte av vattenpump onödigt under 20000 mil på 2.3 liters motorn. Däremot brukar vattenpumpen rasa oftare på 3 liters motorn.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
J
Hur skulle ni göra? Det är 5 år och 2500 mil sedan senaste kamremsbytet på en 2,3 lit fiat ducato 2008. Är remmen slut eller törs man köra ett år till?
Jag skulle byta. Skulle remmen brista blir det i värsta fall en betydligt dyrare reparation än en ett kamremsbyte.
Men det är min uppfattning, det finns säkert flera som tycker annorlunda.
Staffan
 
F

F.d. 73249

Guest
man brukar byta vattenpumpen för att den sitter typ "bakom" kamremmen
alltså bara för att man är där o rotar ändå
det blir ju dubb kostnad om vp går sönder lite efter kamrems bytet
så gör man på många bilar
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
man brukar byta vattenpumpen för att den sitter typ "bakom" kamremmen
alltså bara för att man är där o rotar ändå
det blir ju dubb kostnad om vp går sönder lite efter kamrems bytet
så gör man på många bilar
På min Volvo v70 2.4 D har samma konstruktion var annan gång pumpbyte. Så första gången blir efter 20 år eller 18 tusen mil. Vilket som kommer först
 
Toppen