• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kamremsbyte

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Tack mycket vänligt, kammarna vet jag hur dom ska vara, det är förhålladet mellan vevaxel och jsp axel
som är osäkert. har du en bild vore det kanon tack på förhand. Jerker
Nedre remhjulet låsar du genom att ta bort en bult till oljefilterhållaren och stoppa in ett verktyg men det går säkert lika bra med ett 7mm borr
.Försök att låsa kamhjulen de har en tendens att flytta sig annars (Har tyvärr ingen bild sök på youtube)
 

Heidi & Ivar

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Tønsberg
HBK-Nr
27697
Medlemskap
2025
Hei! Hvis motoren din er lik 2005/06 114hk (det står 120 nede på framdørene) så har du en litt uvanlig konstruksjon der de som tar utgangspunkt i en normal motor vil kunne gi deg feil svar. Kamremen er bare halvparten så lang som normalt, den går IKKE nedenom veivaksel og den går ikke om vannpumpe. det er drev på veivaksel mot ett mellomdrev som gikk mot drev på vannpumpe og dieselpumpe. jeg husker ikke om det var eget drev til kamremen eller om denne gikk på dieselpumpen( det er 12-14 år siden jeg var borti disse). Det ble sagt att 146hk er lik, men er ikke helt sikker.
Når du demonterer merker du på drevene og den gamle reimen med lakkpenn. Når du har fått av remen flytter du merkene over på den nye remen. Det er en snill motor å bytte rem på., lykke til. (Kan ikke huske om jeg brukte noe spesialverktøy).
Mvh Ivar
 
Toppen