• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kamremsbyte

F

F.d. 58001

Guest
Antar att den här frågan har kommit upp tidigare, men jag måste få fråga...

Har just köpt en Hymer 514 -04, med Fiat 2.8 JTD-motor.
Kamremmen är bytt för 4 år sedan, och försäljaren sa att intervallet är 5 år. Nu har jag läst att flera säger att det är 4 år.
Har kollat historiken och första bytet gjordes efter 7 år/5400 mil. Andra bytet efter 5 år/4000 mil. Nu har det gått 4 år/900 mil.

Dags att byta?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Finns det något mer konkret som säger att försäkringsbolagen verkligen räknar så och att dom även nekar ersättning om något händer? Jag personligen har aldrig hört eller läst något sådant förut.

Frågan om 4 eller 5 år återkommer ofta här så finns det något konkret så är det av stort allmänintresse.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det känns ju helt galet att byta kamrem som vi ska göra i vår, då är bilen 4½ år gammal med ca 4000 på mätarställningen.
Själv tror jag risken för haveri blir större om någon är inne och rotar i en fungerande motor i onödan.
Ring ditt försäkringsbolag och fråga,se till att få skriftligt på svaret.
Dom ytterst få haverier jag hört om,är första frågan från bolaget ,hur är bilen servad?
Var och en får räkna på risk mot kostnad,jag byter inte efter 4år.
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Ring ditt försäkringsbolag och fråga,se till att få skriftligt på svaret.
Dom ytters få haverier jag hört om,är första frågan från bolaget ,hur är bilen servad?
Var och en får räkna på risk mot kostnad,jag byter inte efter 4år.
Man kan ju alltid sätta av kostnaden för kamremsbytet (som inte görs) på ett eget litet konto. Om det sen oturar sej har man en reserv att ta av. :twitcy:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Eftersom det inte finns någon definition av vad som är "kalla klimat" enligt Fiats handbok så hamnar man automatiskt på att hålla sig inom maxtiden på 5 år (åtminstone vart 5:e år) som det står i boken. Detta tolkas rimligen som att det är bra att byta tidigare om bilen körs hårt men byte skall absolut ske senast vart 5:e år.
Jag törs nog ta gift på att inget bolag skulle ifrågasätta den tolkningen och neka ersättning om något skulle hända efter 4900 mil.
Nu är nog detta ändå ett ickeproblem då kamremshaverierna verkar lysa med sin frånvaro. Det är ytterligare en anledning till att bolagen knappast lär knussla med dom få fall som ändå sker.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vadå kallt klimat?
Det har i alla fall inget att göra med åldring eller slitage på remmen att göra! Den biten är mycket värre i torra och dammiga Syderuropa.
Någon på Fiat har fått för sig att kallt klimat är farligt för kamremmen, vilket får mig att bli väldigt fundersam över om dom haft problem i Norden? Eller om det är en spekulation från sydeuropeiska ingenjörer eller vad?
Finns ett möjligt problem med vårt klimat & det är om det rinner in vatten och lägger sig på remmen som sen fryser. Grejen är ju bara att händer detta så spelar det nog ingen roll om den byttes igår eller för ett par år sen!
Alltså var kommer den skrönan ifrån????
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag åt lunch med en bilmek som tidigare jobbade på Fiat.
Han överöste lovord över Fiats nyare motorers driftsäkerhet.
Jag frågade vad han tyckte var lagom för kamremsbyte och han sa att det mest är körsträckan eller drifttimmarna som man skulle se som lämpligt byte.
Att byta var 5e år på en husbil som inte köra så mycket tyckte han var helt onödigt.
Men efter 7-8 år börjar det bli dags för byte.
Bästa var att installera en drifttidsmätare som anläggningsmaskiner och traktorer har och gå efter denna.
Detta var hans personliga åsikt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
För en husbil är det väl kilometerräknaren som fyller den funktionen? Tiden då motorn är igång utan att bilen rullar är väl försumbar?
Det beror på.
Han tyckte att timräknaren är helt överlägsen.
Bilen kan ha varit igång i två timmar när du krupit runt på dåliga grusvägar eller korta sträckor under lång tid i stan.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det beror på.
Han tyckte att timräknaren är helt överlägsen.
Bilen kan ha varit igång i två timmar när du krupit runt på dåliga grusvägar eller korta sträckor under lång tid i stan.
Då måste du ha ett serviceschema enligt driftstid,detta har inga bilar, däremot båtmotorer tex..
men räkna på en snittfart får du fram drifttid,tex. 60kmh det ger 166timmar på 1000mil,min båtmotor hade 250tim intervall.
Att byta kamrem enligt FIATs modell är onödigt anser nog dom flesta, MEN sedan har det att göra med om du kan få någon ersättning OM något skulle hända med remmen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Då måste du ha ett serviceschema enligt driftstid,detta har inga bilar, däremot båtmotorer tex..
men räkna på en snittfart får du fram drifttid,tex. 60kmh det ger 166timmar på 1000mil,min båtmotor hade 250tim intervall.
Att byta kamrem enligt FIATs modell är onödigt anser nog dom flesta, MEN sedan har det att göra med om du kan få någon ersättning OM något skulle hända med remmen.
Exakt. Det var därför jag poängterade att vad meken sagt var hans personliga åsikt.
Självklart måste man, om man vill kunna räkna med ersättning vid brusten rem, byta enligt Fiats krav.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, jag tror nog att remmen mår illa av att stå still på samma ställe långa tider , det går att vrida motorn runt nåt varv utan att starta den.tänker som en miljöpartist bara tänker
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Med rätt förutsättningar avseende reminstallation & spännare borde det gå att nå 15-20000 mil & 8-10 år.
Dom faktorer som försvårar är:
- Sprutar skit på remmen från hjulhuset
- Bilen går i varmt & dammigt klimat
- Dålig kylning i motorrummet där remmen sitter
- Taskig reminstallation & underdimensionerad remspännare
- Stor olikformighet från motorn, diesel mycket värre än bensin men fler faktorer där så som antal cylindrar/ balansaxlar etc
- OBS körning på lågt varvtal med hög last ger oftast upphov till stor olikformighet. Möjligheten till detta är större efter så kallad motoroptimering.
 

Vah45

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Köping
HBK-Nr
17492
Medlemskap
2024
Det är helt riktigt,så räknar försäkringsbolagen om du skulle bli tvingad att utnyttja maskinskadeförsäkringen,det är därför som dom flest byter efter 4-5år.
Att bilen står stilla halva året är inte nödvändigtvis en fördel utan tvärtom,får du kamremsbrott efter 7år och hänvisar till serviceboken pekar bolagen på texten längre ned och troligen ingen ersättning, med detta får du väga risk mot kostnad för byte.
Jag skrev en fråga till Fiat och fick detta svar
Hej Valter!

Tack för att du har kontaktat Fiat Camper.

"Karin i vår kundtjänst har försökt att ringa dig på det angivna telefonnumret, dock utan resultat. Detta för att meddela dig att beträffande kamremsbyte så är din enda skyldighet att rätta dig efter som står i drift- och underhållshandboken för din bil. Den hittar du här:


Vid frågor eller för ytterligare information är du välkommen att ringa vår kundtjänst på telefonnummer 020 98 07 94 från måndag till fredag mellan 8.30 och 16.30."

Efter lite problem med att få länken att funka så hittar man fram till samma sida i den, där det står 6 år och om jag minns rätt 14200 mil. Därefter kollade jag vad det står i vår försäkring och där står det också att man ska följa serviceboken. Nu kommer jag att låta en verkstad kolla remmen nu till våren, för det står ju att man ska kolla den efter 4 år, sedan kör jag på deras variant, byte efter 6 år.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag skrev en fråga till Fiat och fick detta svar
Hej Valter!

Tack för att du har kontaktat Fiat Camper.

"Karin i vår kundtjänst har försökt att ringa dig på det angivna telefonnumret, dock utan resultat. Detta för att meddela dig att beträffande kamremsbyte så är din enda skyldighet att rätta dig efter som står i drift- och underhållshandboken för din bil. Den hittar du här:


Vid frågor eller för ytterligare information är du välkommen att ringa vår kundtjänst på telefonnummer 020 98 07 94 från måndag till fredag mellan 8.30 och 16.30."

Efter lite problem med att få länken att funka så hittar man fram till samma sida i den, där det står 6 år och om jag minns rätt 14200 mil. Därefter kollade jag vad det står i vår försäkring och där står det också att man ska följa serviceboken. Nu kommer jag att låta en verkstad kolla remmen nu till våren, för det står ju att man ska kolla den efter 4 år, sedan kör jag på deras variant, byte efter 6 år.
I serviceboken på dom flesta bilar står 4år dock senast 5år,miltalen begränsar sällan på en husbil.
FIAT är bara intresserad att du servar så ofta som möjligt,fråga istället försäkringsbolaget.
 
Toppen