• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kamremsbyte

F

F.d. 58001

Guest
Antar att den här frågan har kommit upp tidigare, men jag måste få fråga...

Har just köpt en Hymer 514 -04, med Fiat 2.8 JTD-motor.
Kamremmen är bytt för 4 år sedan, och försäljaren sa att intervallet är 5 år. Nu har jag läst att flera säger att det är 4 år.
Har kollat historiken och första bytet gjordes efter 7 år/5400 mil. Andra bytet efter 5 år/4000 mil. Nu har det gått 4 år/900 mil.

Dags att byta?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det är nog upp till ditt eget samvete ? man brukar ju säga vilket som uppnåtts först år/mil ! tycker man ska följa tillverkarens rekommendationer även om det svider i lädret ? kan ju svida ännu mer om man inte gör det ? förmodar att du inte ska köra i vinter så jag hade nog gått tilll vintervila och funderat i lugn o ro ! lycka till !
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej
Kolla med Fiat-verkstan, har bytt många remmar syns aldrig nåt slitage, har även sett remmar som brustit, syns inget slitage mer än att den är av, betalar hellre ett rembyte än motorbåt, alla får följa sin tro.
Men håller med att det är löjligt kort tid men troligtvis den kvalité Fiat valt
Lennart
 

Vah45

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Köping
HBK-Nr
17492
Medlemskap
2024
Vi har en husbil årsmodell 2016 med Fiat 150 hk motor som nyss passerat 6000 mil. I serviceboken står det att kamremsbytet ska ske vid 19200 mil eller 96 månader vilket ju blir 8 år. Ändå påstår Fiat och deras serviceverkstäder att det är dags att byta kamremmen. Har läst i detta forum att det kan bero på att husbilarna är avställda halva året. Vår bil är avställd ca 3-4 månader. Hur tycker detta Forum att vi ska göra. PS vi byter olja och oljefilter varje år.DS
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har en husbil årsmodell 2016 med Fiat 150 hk motor som nyss passerat 6000 mil. I serviceboken står det att kamremsbytet ska ske vid 19200 mil eller 96 månader vilket ju blir 8 år. Ändå påstår Fiat och deras serviceverkstäder att det är dags att byta kamremmen. Har läst i detta forum att det kan bero på att husbilarna är avställda halva året. Vår bil är avställd ca 3-4 månader. Hur tycker detta Forum att vi ska göra. PS vi byter olja och oljefilter varje år.DS
Är bilen importerad,svenskaserviceböcker står vart 4 år max 5 år,9600 mil.
Avställning påverkar inte.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
1
Tacksam om någon kan rapportera att kamremmen gått av och motorn havererat.
När inträffade det, efter antal mil och år från senaste bytet. Ange gärna motortyp och ålder.
18 månader gammal Fiat Ducato 2,3 130hk. Fiat tog renoveringen. Låg en faktura i handskfacket på 5.000EUR när jag köpte bilen 2 år gammal (Ej nuvarande husbil)
 

Vah45

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Köping
HBK-Nr
17492
Medlemskap
2024
Kan du bifoga en bild på serviceboken,har aldrig hört talas om dom intervall du anger, mina senaste bilar 2012,2017 har 4-5år intervall.
Har en gammla servicebok där står 19200km dock max 4år eller åtminstone vart 5år.
Hej Olof, hoppas det går att se och läsa dem, den överst är bytet och den undre hittar man kontrollen
 

Bilagor

  • 20201202_194737[1].jpg
    20201202_194737[1].jpg
    1,4 MB · Visningar: 138
  • 20201202_200245[1].jpg
    20201202_200245[1].jpg
    1,7 MB · Visningar: 126

Vah45

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Köping
HBK-Nr
17492
Medlemskap
2024
Menar du att vi ska gå på svåra förhållande( kalla klimat, stadskörning, långkörning på lägsta växeln? Vår bil står från slutet november till mitten av mars, vi åker väldigt lite stadskörning, vi åker långa resor i Europa varje år (utom i år då vi åkte till norrland) där det knappast inte blir några långkörningar på lägsta växeln.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Menar du att vi ska gå på svåra förhållande( kalla klimat, stadskörning, långkörning på lägsta växeln? Vår bil står från slutet november till mitten av mars, vi åker väldigt lite stadskörning, vi åker långa resor i Europa varje år (utom i år då vi åkte till norrland) där det knappast inte blir några långkörningar på lägsta växeln.
Det är helt riktigt,så räknar försäkringsbolagen om du skulle bli tvingad att utnyttja maskinskadeförsäkringen,det är därför som dom flest byter efter 4-5år.
Att bilen står stilla halva året är inte nödvändigtvis en fördel utan tvärtom,får du kamremsbrott efter 7år och hänvisar till serviceboken pekar bolagen på texten längre ned och troligen ingen ersättning, med detta får du väga risk mot kostnad för byte.
 
Toppen