• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

Larswen

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Piteå
HBK-Nr
26882
Medlemskap
2022
Hej
Nu har jag hört så mycket om byte av kamrem. Kamrem , vattenpump, sträckare samt rem till generator , detta byttes år 2016 , bilen hade då körts i 5300mil , från ny 2011, nu har bilen gått ytterligare 2000mil och det är 1 år kvar till byte av kamrem , om intervall 5 år skall följas.. Men är det verkligen så att remmen bör bytas efter 5 år oavsett mil?
Har en fiat 130 multijet från 2011.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kör man på en översvämmad väg som ofta ser en del ljushuvuden gör och motorn går i vatten och kamremmen också är det lätt att den kuggar över med totalhaveri till följd.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
jag är av naturen (förveden) skånska när jag var nybliven husbilsägare så stod vi på ställ platsen i mantorp som så många gånger för med husvagn!
jag gick in i föräjningen som så många gånger för där träffade jag en strässad montör han sade du har tur som har en bil kam kedja här byter vi
kam kedja stup i ett, jag sade till honom det är inte tur för det är medvetet (svaret blev jag vet det)
vem har rätt jag tror på honom,
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På oservade bilar händer det att kedjan går av, hände mej på en Cheva utan oljetryck, eller lampan slocknade över 110km/h.
Fanns inga kamlager kvar.
Jag hade den som min daily driver en vinter innan kamkedjan gick av vid start en morgon, hur länge den tidigare ägaren hade kört utan oljetryck vet jag inte.

Men går en kamkedja av så är det redan någon form av skada redan som orsak, annars håller de väldigt länge.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Det får nog ses som ett allvarligt konstruktionsfel. Inget som man som kund borde acceptera. Egentligen borde alla bilar oavsett kedja eller rem klara uppåt 20.000 mil.
En intressant aspekt är konsumentlagarna i USA som innebär att klarar inte motorn körsträckan för avgasgarantin så måste tillverkaren stå kostnaden för bytet. Då pratar vi 100.000 Miles alltså över 16.000 mil, i vissa fall längre i t.ex. Californien Sen hör det ju till saken att detta för personbilar i praktiken innebär bensin då få har försökt sig på diesel i USA förutom VW. Svårare att få remmar att hålla lika långt på Diesel, men det går om man verkligen lägger manken till.
Tyvärr har vi inte det stödet från konsumentlagarna inom EU.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det får nog ses som ett allvarligt konstruktionsfel. Inget som man som kund borde acceptera. Egentligen borde alla bilar oavsett kedja eller rem klara uppåt 20.000 mil.
En intressant aspekt är konsumentlagarna i USA som innebär att klarar inte motorn körsträckan för avgasgarantin så måste tillverkaren stå kostnaden för bytet. Då pratar vi 100.000 Miles alltså över 16.000 mil, i vissa fall längre i t.ex. Californien Sen hör det ju till saken att detta för personbilar i praktiken innebär bensin då få har försökt sig på diesel i USA förutom VW. Svårare att få remmar att hålla lika långt på Diesel, men det går om man verkligen lägger manken till.
Tyvärr har vi inte det stödet från konsumentlagarna inom EU.

Det är ju ganska många märken som har stora problem med kamkedjor idag, t.ex. BMW, GM, VW. Så det är heller inte lösningen på allt.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Köp en servicehandbok. Att byta kamrem är inte svårt. Kräver bara bra förberedelser och att du har verktygen. Tar sällan mer än tre timmar om inget jävlas.
Jag var med när vår kamrem byttes. Grabben kunde sina saker, tvekade inte vilken nyckel som skulle användas. Det tog en timma.
Verkar som om man överdebiterar väl mycket. Ducato 2012, 130 hkr.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Det är ju ganska många märken som har stora problem med kamkedjor idag, t.ex. BMW, GM, VW. Så det är heller inte lösningen på allt.
Verkar slarvas en hel del med livslängdsverifiering bland vissa tillverkare. Sen är nog trenden med väldigt långa oljebytesintervall inte bra då skitig olja är särskilt känsligt för just kedjor. Den aspekten är kanske inte så känslig på just husbilar som brukar åka på oljebytet på tid i stället för miltal.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Verkar slarvas en hel del med livslängdsverifiering bland vissa tillverkare. Sen är nog trenden med väldigt långa oljebytesintervall inte bra då skitig olja är särskilt känsligt för just kedjor. Den aspekten är kanske inte så känslig på just husbilar som brukar åka på oljebytet på tid i stället för miltal.

Troligen får väl låg friktion och låg vikt gå före livslängd. Sedan har ju kedjan längt sig en bra bit innan den till slut går av, undra vad som hänt med kamtiderna under tiden?
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Bytte kamrem för ett par veckor sedan, hade gått 6200 mil såg ut som ny inte en torrspricka inte en antydan till slitage. Hade förresten suttit 8 år den var nybytt när vi köpte bilen den står ju även oanvänd största delen av året . Förstår fortfarande inte anledningen till så täta byten som rekommenderas min personbil har intervall på 24000 mil det enda som skiljer är att det är 11 kuggar mer på husbilen allt annat är identiskt, båda är dieslar personbilen belastas mer med hårdare körning ofta med släp, husbilen lever ett betydligt lugnare liv. Men det är klart byter olja varje år också fast bilen endast gått 700 - 800 mil olja av hög kvalite samma sorts olja i personbilen som bytes efter 2000 mil.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det får nog ses som ett allvarligt konstruktionsfel. Inget som man som kund borde acceptera.

Givetvis accepterade jag det inte!

Först täcktes det av garantin, sedan av importörens goodwill.

Till slut hade tillverkaren låtit ta fram en kamkedjesats där alla komponenter höll tillräckligt hög kvalitet.

Pålle
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Bytte kamrem för ett par veckor sedan, hade gått 6200 mil såg ut som ny inte en torrspricka inte en antydan till slitage. Hade förresten suttit 8 år den var nybytt när vi köpte bilen den står ju även oanvänd största delen av året . Förstår fortfarande inte anledningen till så täta byten som rekommenderas min personbil har intervall på 24000 mil det enda som skiljer är att det är 11 kuggar mer på husbilen allt annat är identiskt, båda är dieslar personbilen belastas mer med hårdare körning ofta med släp, husbilen lever ett betydligt lugnare liv. Men det är klart byter olja varje år också fast bilen endast gått 700 - 800 mil olja av hög kvalite samma sorts olja i personbilen som bytes efter 2000 mil.
Vad har du för personbil då?
24.000 mil stämmer med California kraven avseende avgasgarantin i USA så om det är en diesel så gissar jag att du har en Audi/WV eftersom dom sålt diesel på USA och inte brytt sig om att sätta dit något sämre för EU Antagligen.
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Vad har du för personbil då?
24.000 mil stämmer med California kraven avseende avgasgarantin i USA så om det är en diesel så gissar jag att du har en Audi/WV eftersom dom sålt diesel på USA och inte brytt sig om att sätta dit något sämre för EU Antagligen.
Citroen c4 24000 mil eller 120 mån. men även där är det en del som är märkligt, sonen har en berlingo med samma motor men eftersom den räknas som transportbil är det 18000 mil på den
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Citroen c4 24000 mil eller 120 mån. men även där är det en del som är märkligt, sonen har en berlingo med samma motor men eftersom den räknas som transportbil är det 18000 mil på den
Kollade på den & det verkar vara en 1,5liters diesel i den. Imponerande i vilket fall som helst med ett så bra service-intervall på kamremmen. Det borde ju andra tillverkare ta åt sig, att det går. Vet inte om det är deras egen eller om dom tar den från någon annan. 2,0 som sitter i dom lite större modellerna kommer ju från Peugot, men den har Kedja.
 
Toppen