• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamremsbyte?

IQL Heby

FD HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
5468
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5TD
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Eura Mobil 760
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Motor
Jag har nyligen köpt husbil och den har gått ca 12000 mil, den importerades från Tyskland juni -09 och det står inget i serviceboken att kamremmen är bytt. Kan man kontrollera det på något vis eller byter man för att vara säker? Det skulle kosta runt 11000:- att byta rem och vattenpump.
Är det någon som kan råda mej!
Hälsningar
Tommy

F

F.d. 7117

Guest
De brukar hänga en liten "pappskylt" på motorn med info om senaste service eller kanske en klisteretikett någonstans på motorn. Har du tittat i motorutrymmet?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag tycker att du skall kolla pris med någon mer verkstad. Jag är nog tyvärr rätt negativ till verkstäders prissättningar och vill helst inte diskutera ämnet, men utan rabatt så kostar en kamremsats ca.1700:- och en vattenpump ca.2100:- och när man ändå plockat bort kamremskåpan, stödrullen, spännrullen och kamremmen för byte, så ligger vattenpumpen rätt öppen för sitt byte (om än lite bökigt). 7200:- plus deras rabatt på delarna låter lite dyrt för arbetet även på en verkstad, för de två arbetsuppgifterna "flyter ju in" i varandra rätt mycket...
Man blir ju tyvärr lite bortskämd med kostnader när man envisas med att alltid ski.. ner sig, göra allt själv och bara behöva betala för delarna. Men prova om du inte kan få ett lite bättre bud på något annat ställe.
Hoppas du hittar något som bevisar att remmen nyligen är bytt :). Men om inte, så skall du absolut byta för säkerhets skull. Om de har slarvat i Tyskland så kan ju remmen i värsta fall tyvärr snurrat 12.000 mil och vara 13 år gammal.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 29925

Guest
För egen del räknar jag med att vattenpumpen har en livlängd på 20.000 mil. Att byta vattenpumpen på 2,5 och 2,8 liters motorn tar i runda svängar 8 arbetstimmar. Enbart byte av kamrem skall inte behöva ta mer tid än 2 timmar. (detta är tider som gäller för erfarna montörer.)
Hittar man ingen dokumentation på kamremsbyte bör man nog byta "just in case" för brister remmen kan det bli väldigt dyrt, flera tusentals kronor. (om vattenpumpen lägger av blir man troligen stående och behöver bogsering till verkstad för byte av pumpen)

Men visst skall man undersöka priser hos olika verkstäder.

F

F.d. 52927

Guest
Jag ringde Fiat i Haninge som gav ett pris på kamremsbyte 6 - 7000:-. Kontaktade Lindbergs bilverkstad i Siljansnäs i Dalarna, frågade om de kunde greja ett kamremsbyte och kostnad. Det var en Dethleffs -92. Svaret: Ja, det beror på hur länge bilen ska stå här, men 2 - 3000:-. Beställde tid och det tog en dag. Jag betalade 2600:- vill jag minnas.
/ Janne

IQL Heby

FD HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
5468
Medlemskap
2024
Tack för alla svar, eftersom jag inte hittar någon dokumentation så får jag byta rem och pump men jag ser ljusare på det nu när jag förstår att jag inte ska behöva betala allt för mycket pengar.
Tack för hjälpen.
Tommy

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Den 14/7 2004 bytte jag kamrem och vattenpump på min Iveco.
Det är 6 år sedan och priserna var då: (före moms).

Kamrem 307:-, remspännarhjul 2 st 952:-, vattenpump 844:-.

Priserna varierar mycket mellan olika bilfabrikat men det sitter ju en Fiatmotor i den.

Är i färd med att kolla upp priserna nu. Hög tid att byta igen.

Hälsningar Alve

ps se "bygga och renovera" "renoverar äldre hembygge". ds

alkoven

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2361
Medlemskap
2023
Alve skrev:
Den 14/7 2004 bytte jag kamrem och vattenpump på min Iveco.
Det är 6 år sedan och priserna var då: (före moms).

Kamrem 307:-, remspännarhjul 2 st 952:-, vattenpump 844:-.

Priserna varierar mycket mellan olika bilfabrikat men det sitter ju en Fiatmotor i den.

Är i färd med att kolla upp priserna nu. Hög tid att byta igen.

Hälsningar Alve

ps se "bygga och renovera" "renoverar äldre hembygge". ds

Jag skall byta kamrem och vattenpump i nästa vecka och fått ett pris på 3800:-. Ring runt och kolla priser på olika verkstäder. Det lönar sig !

Toppen