• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte vad gäller ?

T68

HBK Medlem
Inlägg
911
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Har en 2012 Fiat Ducato Multijet 130.
Senaste kamremsbyte+vattenpump gjordes 2019 vid 8000 mil.
Har kört ca 3500 mil/5 säsonger sedan dess. Vinterförvaring däremellan i kallgarage.
Borde jag byta i år eller kan jag vänta ett år eller fler?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Har en -17 2,3 150 hk som gått 21500 mil såg jag häromdan, inte bytt än o kommer gå nåt år till innan det blir.
Dom bilar vi har som rullar lite mer byter vi vid 24,000 mil brukar bli runt 5år. Vi kör efter original intervallerna sm var max 10 år eller 24.000 mil. Funkar på mina Fiat Ducato. Garantier? Finns inga garantier ändå efter 2 år på våra Taxibilar.
Problem? Nej Inga kamremshaverier och väldigt lite motorproblem i övrigt på Ducato motorn. Men var o en gör som man själv vill.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja som många av oss påpekat tidigare så skall man aldrig, aldrig rekommendera varken miltal eller år till någon annan än sig själv.
För hur liten än risken är att något händer så kan ju något hända som inte beror direkt på remmen, men is i kåpan eller en sten i värsta fall som knäcker remmen så får remmen och slitage i förtid säkert skulden. Nu är ju Fiat rätt ensamma om sina korta intervaller. Men det står ju i böcker och anvisningar till de flesta motorerna 18.000mil eller fyra fem år, och om de räknar med transportbil så tycker de väl att det är dags efter fyra fem år fast bilen då kanske "bara" gått 14.000mil.
Ganska normalt annars när man själv bestämmer så kan man väl börja att tänka på det vid 8.000mil och åtta år och försöka få det gjort innan 10.000mil och tio år, med lite plus marginal för ofta lägre miltal....
Men det är bara en rekommendation som man skall ge sig själv och absolut inte till någon annan, och dessutom så kostar det ca. 1.500kr. och några blodiga knogar, så det är inte av snålhet som man drar på det.

M.v.h. JANKRO.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
911
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag tycker fem år känns alldeles för tätt men samtidigt vågar jag inte chansa.
Dom kanske har rätt som säger att kamremmarna på våra husbilar, som står still i ett halvår åt gången, har det tuffare än i transportbilarna som går hela tiden.

Önskar att jag hade garage och grejer för att kunna byta själv och inte en sluttande grusinfart för ett sånt här jobb. Har tyvärr inte heller några kompisar med tillräckligt stort garage eller verkstad.
Har kikat på lite instruktionsfilmer och det verkar helt klart görbart, men tusan vad skit som måste demonteras innan man kan göra bytet. Misstänker att jag kommer att drälla bort hälften av alla skruvar i gruset innan det är färdigt.
Nä det blir att rulla till verkstan och tugga i sig kostnaden. Har ju gått nästan ett halvår sen jag fick punga ut över 10 papp för ett trilskande partikelfilter. Nästan glömt... :cool:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
(Hej, ta det här med en liten "klackspark" ;) men det finns visst många anledningar till att kamremmar far så illa här uppe i Sverige och då oftast på Fiat.)

Ja, det nämns i flera trådar om att det borde finnas datummärkning på tillverkningen av remmen när åren är så viktiga m.m. men det har nog aldrig skett.
En ny rem ligger oftast tämligen vikt och sammanknölad i sin kartong och inte utsträckt och kan ligga årtal på någon hylla innan försäljning.

Skulle den vara så känslig så borde den sitta uppspänd på en ring från ett papprör med lagom diameter, vakuumsugen plast omkring. Samt naturligtvis datumstämpel på tillverkningsdag så den inte är flera år gammal vid köp och då kanske bara har två år kvar till nästa byte.

Många av problemen skulle ju i så fall kunna avhjälpas av att inte ens krångla med att starta motorn utan bara dra den runt ett halvvarv med en spärrnyckel eller dutta till med nyckeln så motorn rör sig lite men inte startar, som inte bara skulle göra att kamremmen får sträcka på sig och böja sig på nya ställen utan att även kolvarna flyttar lite på sig vilket inte heller är någon nackdel.

Något viktigt som nästan alltid glöms bort fast i.o.f. inte brukar vara aktuellt på nyare bilar är att hålla koll så främre packboxen vid vevaxeln inte läcker, för motorolja som är en lite långsam men säker död för de flesta gummisorter och som för det mesta även kamremmar har som grund material.

Som sagt skrivet lite med en klackspark och utan någon baktanke :msn_embarrassed:, men vid köp av en ny Ducato och då veta att om jag bara kör 900mil de första åren så skall ett kamremsbyte ske om fyra, kanske fem år till en kostnad av kanske 18.000:-. D.v.s. t.o.m. lite dyrare uträknat per mil än vad bränslekostnaden hittills har varit.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.263
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det som blir så besvärligt med en riskanalys på detta med att inte följa tillverkarens rekomendationer, är att om det går fel blir det motorbyte till en kostnad av ca 100 000kr.

Alternativet är att byta kamrem för 10 000kr vart "xy"(5?) år. (för husbilar under 5500 kg)

För tyngre bilar ser det annorlunda ut, till det bättre.
(dessa har inte inte Fiatmotor)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det som blir så besvärligt med en riskanalys på detta med att inte följa tillverkarens rekomendationer, är att om det går fel blir det motorbyte till en kostnad av ca 100 000kr.

Alternativet är att byta kamrem för 10 000kr vart "xy"(5?) år. (för husbilar under 5500 kg)

För tyngre bilar ser det annorlunda ut, till det bättre.
(dessa har inte inte Fiatmotor)
Dock för de tyngre bilarna räcker det ju inte med 100.000 om något går fel, och premien för den högre hållbarheten betalar du när bilen köps
ny, istället för kanske 1miljon kostar bilen 3 miljoner eller mer, med extremt dyra delar om du behöver något, vilket ju utesluter många/de flesta av oss från ett sådant köp. Sett i det ljuset är ju inte 10.000 vart 5:e år = 2000Kr/år en särskilt stor del i driftskostnaden av en husbil där de mindre vid körning 600mil/år kostar minst 12.000-15.000Kr i bara bränsle/år medan de större med samma miltal kostar typ 18.000-20.000 eller mera.
Och den S.k. Fiatmotorn är ju egentligen en 2,3 Iveco, som även sitter i Iveco Daily som ju är chassie till en hel del större bilar upp til 7,5ton.
 
Senast ändrad:
Toppen