• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.570
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Jag visste att jag äger en exklusive husbil min Peugeot 2.5Td 1993 men att den är så exklusiv det visste jag inte. Behöver byta kamrem och samtidigt tätningen till vevaxeln. Då jag har bilen i Linköping ringde jag till:
Bossing de ville ha 7500kr
Peugeots verkstad 6500 kr
Mekonomen 5500kr (men där glömde jag att fråga vad tätningen kostar (peugeot tar 500 kr för den)
Tycker personligen att det låter dyrt om delarna går på ca 2000 kr så är det arbetstid för mellan 3500kr-5500kr. Det blir nästan en arbetsdag att byta kamrem på en Peugeot. Jag frågade varför det är så dyrt. Fick till svar att det är mer invecklat att byta remmar (2st på Peugeot) än Fiat som har en rem. Är det någon som har förslag på andra företag som byter kamrem och kanske till ett lägre pris?
Ha det
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.570
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

Köpte grejerna. Hade en bilverkstad i skellefteå som skulle byta. Han skruvade lös kåporna och sedan ringde han till kollegor på Peugeot. Ingen av dessa hade skruvat med dessa motorer och han som kunde var på semester. Det slutade med att han skruvade tillbaka kåporna igen. Och jag fick åka vidare med den gamla remmen. Han var osäker på om vevaxeln hade en kil eller om den var pressad på. Så han sa att om han tar lös det och det inte finns en kil så har han problem. Jag tänkte efteråt att man kunde märka upp hur allt satt. För att få allt i samma läge. Men inte vet jag. Samtidigt borde det finnas några hål så att man kan låsa de olika "hjulen". Det man är rädd för är att remmen blir felaktigt spänd med haveri som följd.
Ha det
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

Går remmen räcker det att byta stötstänger och haka dit en ny rem..
Hade en gång i tiden en Pilote R850s 1990 2,5TD.

En här lång men väldigt förkortad berättelse hur det kan gå när man ska på semester och anlitar fel personer vid ett kamremsbyte..
Lämnade in den på en Citroen verkstad en bit utanför Uppsala.
Dom lyckades med kontstycket att först sätta dit fel bultar när de monterade ihop allt så de skrapade i när dom starta motorn.
Sen visade det sig att de även monterat både dieselpumps rem och kamrem fel.
Motorn lät lite hårdare och gick inte lika bra kände jag på vägen hem.
Ringde upp dem efter en mil och fick förklarat att remmen till dieselpumpen säkert hamnat ett kugg fel,men åk på semester du så fixar vi det när du kommer hem,inga problem enligt dem.
Åkte hemåt till Stockholm för att några dagar senare bege mig norrut på semester.
Efter en sväng förbi Orsa så åkte jag norrut igen,i närheten av Bollnäs hördes det plötsligt en j smäll och sen poff poff poff ur motorn.
Ringde verkstaden,fick lite telefonsupport och monterade bort ventilkåpan,jippi en vipparm hade gått av,något som mycket väl kunde hända enl verkstaden!
Lyckade få bärgning till en närbelägen verkstad där jag fick låna en bil och fick tips om en citroeng frälst gubbe 5 mil bort som kanske hade en vipparm som låg..
Det hade han och med lite support lyckade jag med lite hjälp byte den och komma iväg runt 6 tim senare,väldigt glad och äntligen vidare på semester..

Några timmar senare,utanför Sundsvall small det dock till igen..
Bärgare till en verkstad inne i stan ,och nu började jag väl bli ngt irriterad,2 vipparmar av på 40 mil..
Mitt i semestertider hade denna och även alla andra verkstäder i trakten fullt upp..
Vi hade ju vid denna tidpunkt räknat ut att något stod allvarligt fel..
Fick ligga ute i +30 och skruva med lånade verktyg i 2 dagar..
Jag fick dock hjälp att justera dit kamremmen av verkstadschefen,som satte den helt fel,så när vi startade den krökte vi alla stötstänger..kul nu i efterhand-inte då!
Efter att ha letat i hela sundsvall efter stötstänger så kom jag äntligen iväg ytterliggare 3 dagar senare.
Det var j fint i Norge det året:)
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

Köpte grejerna. Hade en bilverkstad i skellefteå som skulle byta. Han skruvade lös kåporna och sedan ringde han till kollegor på Peugeot. Ingen av dessa hade skruvat med dessa motorer och han som kunde var på semester. Det slutade med att han skruvade tillbaka kåporna igen. Och jag fick åka vidare med den gamla remmen. Han var osäker på om vevaxeln hade en kil eller om den var pressad på. Så han sa att om han tar lös det och det inte finns en kil så har han problem. Jag tänkte efteråt att man kunde märka upp hur allt satt. För att få allt i samma läge. Men inte vet jag. Samtidigt borde det finnas några hål så att man kan låsa de olika "hjulen". Det man är rädd för är att remmen blir felaktigt spänd med haveri som följd.
Ha det

Inga problem allt sitter på kilar
det viktiga är remspänningen och uppmärkningen
MVH Sören
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.894
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

Jag visste att jag äger en exklusive husbil min Peugeot 2.5Td 1993 men att den är så exklusiv ............
Tycker personligen att det låter dyrt om delarna går på ca 2000 kr så är det arbetstid för mellan 3500kr-5500kr.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Peter, jag brukar hålla tyst när priser på kamremsbyten diskuteras för ibland får man mothugg. Jag är en sådan där envis j.... som alltid meckar själv med mina bilar och har inte en tanke på att lämna dem ifrån mig till någon verkstad. Det var någon annan som tidigare skrev här på forumet "Är det något jag inte kan så är det för jag inte har gjort det tidigare :D." Jag har meckat med bilar sedan jag "hjälpte" min pappa att byta koppling på en Opel Rekord när jag var sex år gammal, och på det sättet har det fortsatt, men bara som hobby.
Det jag vill säga med det här innan man låter osvenskt självgod är inte att man skall byta kamrem själv, för det beror ju på kunskap och intresse av att hålla på med bilar. Utan det jag vill få fram är att när man har bytt en kamrem på en bil som man vet att vissa verkstäder tar ex. 8500:- för så undrar man hur i ....... de har mage att debitera så mycket. De lever mycket på att hålla skenet uppe med att det är så avancerat och svår att man som privatperson inte bör ha en tanke på att peta på hemligheterna.
En motor som är rätt lätt att byta kamrem på är 2,5L dieseln från -95 och uppåt. Det är lite trångt och bökigt, men det brukar det alltid vara, men för övrigt så finns det bra märkningar och hål för styrstift, fast spännrullens fastklämmning är tyvärr lite tokigt gjord.
Som privatperson kan man köpa en bra kamremsats med rullar och ny spännare för ca.1300:- en verkstad ger formodligen en bra bit under tusenlappen för satsen. I verkstadspapper så står det beräknad arbetstid: 1,05tim för en van mek med rätt verktyg. Även om han använder den dubbla beräknade tiden för bytet så verkar en debitering på ibland uppåt 6500:- kronor ett par aningar i överkant. Det kostar ju naturligtvis med löner, fina verkstäder och (oftast) trevlig personal vid kundmottagningar. Men när timdebiteringen för arbetet lutar uppåt 4000:- i timmen för arbeten med fast pris så måste något vara fel.
Så tycker i alla fall jag.

Fundersam....JANKRO.
 
Senast ändrad:

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

Peugeot J5 har 2st kuggremmar en för kamaxeln och en för diselpumpen .Att byta remmen på Peugeot är betydligt svårare än på Fiat! Dålig märkning men det gåt ju
att märka upp allting före demonteringen av remmarna.
Tom
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.570
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

Bossing sa att 1994 och framåt så är det mycket billigare.Mekaren som hade lös kåporna sa att det inte finns märkningar och han hittade heller inga hål som han kunde använda att låsa hjulen. Smart att klyva remmen men hur gör man det? Har man 2 remmar som jag då måste man väl ta bort den ena? Den är i så fall lätt. Det är remmen till dieselpumpen hade lös den vid renoveringen av pumpen.
Ha det
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
875
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

Kapa den yttre först sen lägger du in den innre i mellan den kapade och den nya kapa sedan resten av den gamla och forsätt med den innre :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.894
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

Hej igen. Jag brukar göra som så, att finns det någon eller några märkningar så försöker jag ställa dem där de skall vara eller så jag själv vet var de står efter bästa förmåga.
Sedan använder jag en däckspenna (ser ut som en tuschpenna men innehåller flytande vit färg, och som man trycker in filtspetsen på ibland för att mata fram mer färg) Den är till för att måla texten på däcken vita om man är intresserad av det. Färgen fäster bra på gummi och även metall.
Sedan ritar jag vita sträck på kuggen och/eller sidan av alla drev samt drar streck på utsidan av remmen/remmarna.
På en del ställen märker jag ett kugg med vit färg och med ett sträck upp på remmen, på andra ställen/kugghjul, kanske två eller tre märkningar bredvid varandra, allt för att kunna skilja märkningarna från varandra. Sedan brukar jag skriva på inkant av remmen ex. "Motorsida" för att inte heller senare behöva fundera över det.
En sista koll så att man är säker på att alla märkningar räcker och sitter rätt innan man plockar bort remmen. Sedan lägger jag den gamla och den nya remmen på varandra och överför de vita sträckens placering och märkningar på den nya remmen.
Därefter är det rätt lätt att hänga dit den nya remmen och få alla märkningar och sträck i rätt pos. Om man dessutom hade lite koll på orginalmärkningar vid vevaxel, kamaxel och pump m.m. så har man lite dubbelkoll på att allt är i rätt pos.
Det här har funkat bra för mig och man kan för det mesta vara 110% säker på att allt sitter rätt.
Tänk även på att om man sedan vrider motorn något varv framåt eller bakåt för att remspännaren skall få jobba så ser märkningarna helt galna ut eftersom vevaxel och kamaxel har olika stora kugghjul m.m. Så vrider man motorn ett halvt varv bakåt för att spännaren skall göra sitt jobb, så måste man vrida ett halvt varv framåt därefter för att kunna slutkolla så att alla sträckmärkningar stämmer.
Sedan finns det ju tyvärr en del nyare motorer där dreven bara sitter klämda och på kona utan kilar och där man behöver lite fixturer och sprintar för att få vev och kamaxlar i rätt pos. innan man drar åt allt. Allt för att göra det svårare för den lille hemmameken.
Jag hoppas att min beskrivning blev begriplig.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.570
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

Verkligen bra instruktioner.Nu tänker jag att jag byter själv. Men om några timmar så rinner självförtroendet bort och jag tänker "tänk om jag gör fel"
Funderar på vevaxeltätningen. En bekant sa att på gamla dieslar så vill gärna tätningarna läcka. Han skulle inte byta den om det var hans bil. Vad tycker ni?
Tack än en gång för de tydliga instruktionerna. Man får verkligen mycket för årsavgiften på 100 kronor
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.894
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

Hej igen, om man skall byta något som inte är trasigt när man ändå gräver i skrotet är ju alltid den stora frågan. Svaret får man ju tyvärr aldrig förrän efteråt. Byter man inte och det går sönder blir man sur, byter man så vet man ju heller aldrig om det var i onödan :D.

Om vevaxeltätningen är monterad så att det går att borra ett hål i den och därefter dra in en liten plåtskruv i hålet och bända bort tätningen och därefter knacka in en ny så kan det kanske vara idé att byta den. Om man måste montera bort motorkåpor m.m. för att göra jobbet så blir det ju besvärligare.
Men en tätning som inte läcker kan man för det mesta få ut rätt mycket mer av om man blandar i lite OMEGA 917 i motoroljan som mjukar upp gamla tätningar m.m. och förlänger livslängden på dem. (Blanda inte i mer än de få procenten som rekomenderas i förebyggande syfte av packningar och tätningar för då kan det ha motsatt effekt.)

Peter, försök att behålla självförtroendet. Har du inte någon gammal kompis som meckar lite med bilar som kan hjälpa till. En Lördag, en middag, några öl och kanske en flaska gott vin som han kan ta hem till frun brukar räcka som lön. Det är ungefär vad jag brukar få och vad jag kräver när jag hjälper till :). Jag har dock ingen fru så ibland får jag en flaska Whiskey åt mig själv :D.

Lycka till.JANKRO..
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.570
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

Var hittar man en vevaxeltätning till min 2.5TD? Det är tätningen på kamremmsidan. Har sökt på nätet men hittar bara den bakre hos ex Axel-Augustin. Har ingen koll på storleken eller om den passar från Fiat eller Citroen.
Är det någon som har koll på det
Ha det
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

Var hittar man en vevaxeltätning till min 2.5TD? Det är tätningen på kamremmsidan. Har sökt på nätet men hittar bara den bakre hos ex Axel-Augustin. Har ingen koll på storleken eller om den passar från Fiat eller Citroen.
Är det någon som har koll på det
Ha det

Tror inte att du hitta en vevaxelpackningen på kamremsida




Tappa motorn olja ?


Mvh.

Norbert
 
Toppen