• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kamremsbyte på västkusten (Sverige)

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag har en helintegrerad Dethleffs husbil från 2017 på FIAT Ducato chassi som jag behöver byta kamrem på.
Igår fick jag pris på MECA ServiceCenter i Falkenberg, 13 216:-. DET tycker jag låter lite väl mycket!

Någon som vet en billigare verkstad inom 10 mils radie från Falkenberg?

Jag har ringt till några verkstäder i Falkenberg som skulle återkomma med pris.
//Kent
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Det är nästan lika på de flesta bilar! Vikter att låsa timningen bara. Behöver du hjälp hojta till bara. Jag tänkte göra en film när jag byter spridare, vattenpump, kamrem och glödstift. Kanske detta kan hjälpa några här. Har i dagarna renoverat en dieselpump en ny skulle kosta 34k pluss jobb. Reservdelarna kostad ca 4k plus en 1k för provtryck och justering av pump. Det svåraste är att få tag i reservdelar… dom vill att
Man köper en ny i stället
Då ska jag byta remmen själv. Jag har tillgång till Citroens verkstad-system och kan visa instruktioner på skärmen (helt OK att de kräver en liten avgift). Ibland orkar jag även att utfärda ett minnesprotokoll, då är det lite lättare att ha protokollet med mig när jag ligger under bilen :)
 

Kapten krook

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Limhamn
HBK-Nr
35822
Medlemskap
2023
Då ska jag byta remmen själv. Jag har tillgång till Citroens verkstad-system och kan visa instruktioner på skärmen (helt OK att de kräver en liten avgift). Ibland orkar jag även att utfärda ett minnesprotokoll, då är det lite lättare att ha protokollet med mig när jag ligger under bilen :)
Jag önskar att jag kunde stå inomhus som du allt blir enklare då. När du ändå är där burar du vattenpumpen.
 

dvraptor

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Luleå
Att byta kamrem är lätt att göra själva. Det är nästan som att byta fläktrummen. Vikten är att låsa timpenningen och det går att köpa verktyg för detta för 395kr. Sen hade jag bytt vattenpumpen också när du ändå har allt nere. Det fins ett helt kitt med rem, vattenpump spännrullar mm för ca 1100kr. Du skruvar av vänstra hjulet och börjar därifrån glöm inte 2 domkrafter behövs! Har du frågor hör av dig.
mvh
Är det lika lätt att byta rem på en Fiat Ducato -99 2.8 idTD med mekanisk insprutning?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är det lika lätt att byta rem på en Fiat Ducato -99 2.8 idTD med mekanisk insprutning?

Det beror mycket på dina egna kunskaper. Alla är ju inte lika duktiga som Kapten Krook?! Och om du har rätt verktyg för jobbet så klart. Bra domkraft och rejäla pallbockar behövs, om du inte har tillgång till lämplig lyft.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är fruktansvärt trångt,definitivt inget för amatör att ge sig på,lyckas du dessutom ställa kammen fel blir det motorras.
Det krävs mycket goda kunskaper i motorjobb för att ge sig på detta
 
Toppen